Trinaest miliona dizel vozila koja proizvode "ekstremne" nivoe toksičnog zagađenja vazduha i dalje se nalazi na putevima u Evropi i Ujedinjenom Kraljevstvu, prema izveštaju grupe koja je prva otkrila skandal Dizelgejt. Dodaju da "nije gotovo" i da vlade moraju da deluju.
Međunarodni savet za čistiji prevoz (ICCT) je neprofitna istraživačka grupa koju čine brojni stručnjaci iz oblasti hemije, biologije, fizike i slično. Ona je prva otkrila 2015. godine da su mnogi dizel automobili puno zagađivali, ispuštajući mnogo više azotnih oksida u saobraćaju nego što je pisalo u zvaničnim ispitivanjima. Skandal je doveo do uvođenja strožih testova u EU 2019. godine, piše Guardian.
Međutim, na osnovu obimnih testiranja i dokaza, ICCT je sada otkrio da je oko 13 miliona visoko zagađujućih dizel vozila prodatih od 2009. do 2019. i dalje na putevima. Dodatnih 6 miliona dizelaša ima „sumnjive“ nivoe emisija, saopštio je ICCT.
Reč je o automobilima koji obuhvataju 200 različitih modela koje proizvode svi glavni proizvođači. ICCT tvrdi da su najprodavaniji modeli od 2009. do 2019. u EU27 i Ujedinjenom Kraljevstvu s „ekstremnim“ emisijama štetnih gasova, modeli Euro 5 verzije VW Passata i Tiguana, Renault Clia, Forda Focus i Nissana Qashqai.
Sporni uređaj
Analizirani podaci testiranja uključivali su zvanična državna testiranja, nezavisna merenja pomoću opreme pričvršćene na izduvne sisteme i merenja stvarnih emisija vozila uz put dok vozači prolaze. Poslednji, koji se sastoji od 700.000 merenja u pet evropskih zemalja, pokazao je da oko 75 posto tipova dizel motora prelazi „ekstremni“ prag.
EU je u poslednje tri decenije postavila sve stroža ograničenja za emisije izduvnih gasova, a proizvođači ih ispunjavaju dodavanjem novih tehnologija svim vozilima. ICCT tvrdi da je „gotovo sigurno“ da su automobili s „ekstremnim“ emisijama koristili uređaj za isključivanje, deo softvera koji menja ili deaktivira tehnologije emisija vozila pod određenim uslovima.
Presude Suda pravde Evropske unije od 2020. razjasnile su šta se smatra nezakonitim „isključnim“ uređajem, a podaci testiranja, plus dokumenti koje su neki proizvođači dostavili vladama, sugerišu da ih mnogi modeli još uvek imaju.
Izdaja poverenja potrošača
Dobrotvorna organizacija za zaštitu životne sredine ClientEarth i druge grupe koristile su nove dokaze ICCT-a za slanje pravnih pritužbi vladama Ujedinjenog Kraljevstva, Francuske i Nemačke, rekavši da se nisu uhvatile u koštac sa očiglednom „epidemijom“ uređaja za isključivanje kako to zakon zahteva. I ICCT i ClientEarth rekli su da je udeo povučenih vozila koja jako zagađuju okolinu mali i da nema transparentnosti o tome da li su popravke efikasne.
Zagađenje vazduha i dalje je najveća opasnost za zdravlje životne sredine u Evropi, navodi Evropska agencija za životnu sredinu. Kako prenosi N1, procenjuje se da emisije azot-dioksida, koje uglavnom proizvode dizel vozila, uzrokuju 64.000 preranih smrti svake godine.
„Prošlo je više od sedam godina od prvog izbijanja skandala Dizelgejt. Ipak, zbog ograničenih korektivnih radnji, ova vozila danas nastavljaju da saobraćaju širom Evrope, nanoseći štetu zdravlju svih koji su izloženi zagađenju vazduha koje te emisije stvaraju“, rekla je Michelle Meyer iz ICCT-a.
„Dizelgejt još nije gotov. Postoji vrlo jasna baza dokaza za preduzimanje radnji, a to zavisi od vlada i drugih zainteresovanih strana. Ovo su vozila prodata tek 2019. godine, tako da će nastaviti da saobraćaju na ulicama evropskih i britanskih gradova još mnogo godina“, dodao je Tim Dallmann, takođe iz ICCT-a.
Američki primer
„Svi Volkswagen automobili su u skladu sa zakonskim ograničenjima standarda emisije koji su bili na snazi u vreme njihove prve registracije. Nijedan od navedenih Volkswagenovih vozila ne sadrži nedozvoljeni uređaj za isključivanje“, rekao je, sa druge strane, portparol Volkswagena.
Izveštaj ICCT-a upoređuje stvarne emisije sa zvaničnim rezultatima ispitivanja kako bi definisali „ekstremne“ i „sumnjive“ nivoe emisija. Istraživači su rekli da su procene od 13 miliona automobila sa „ekstremnim“ emisijama i 6 miliona sa „sumnjivim“ emisijama konzervativne jer se temelje na zvaničnim vladinim podacima testiranja.
Drugi podaci pokazuju da postoje i drugi modeli koji jako zagađuju okolinu i koji nisu uključeni u ispitivanja. Presude Suda pravde Evropske unije iz 2020. i 2022. godine jasno su dale do znanja da su svi uređaji za kontrolu emisija koji smanjuju kontrolu emisija tokom normalnih uslova vožnje nezakoniti. Odluke se retroaktivno primenjuju na vozila koja su već na ulicama.
Dodajmo kako je u SAD-u Volkswagen bio prisiljen da otkupi vozila ili da ponudi efektivne popravke koje će smanjiti emisiju štetnih gasova, a takođe je uplatio skoro 3 milijarde dolara u fond za pomoć američkim saveznim državama u smanjenju zagađenja iz saobraćaja. ClientEarth je pozvao na stvaranje sličnog fonda u Evropi.
Bonus video: Gde su nestali popusti na sajmu automobila i kakva je prva Dacia hibrid?