Foto: Shutterstock

Kod kupovine novog automobila, od drugih vozača možete čuti različite savete povodom razrađivanja motora. Jedni će vam reći da je potrebno da pažljivo vozite, a drugi da motor ne štedite. Ovom prilikom otkrivamo ko je u pravu.

Postoje dva ustaljena mišljenja kad je u pitanju razrađivanje novog motora. Prvo je nepokolebljiv stav da su prvih 1.000 kilometara ključni, pri čemu je potrebna pažljiva vožnja. Drugi tabor preporučuje da vozite kao da ste „ukrali automobil“. Ali koja je metoda tačna? Prema YouTube kanalu Savage Geese, odgovor bi mogao da bude – obe.

Najbolji način uhodavanja motora zavisi od proizvođača automobila i vrste motora. Motori koji se serijski proizvode za vozila kao što je Honda CR-V zahtevaju malo ili nimalo razrađivanja. Dizajnirani su da ljudi mogu odmah da sednu u svoj automobil i krenu sa vožnjom.

Motori koji su ručno izrađeni ili sa tačnim tolerancijama za visokoperformantna vozila kao što su Ferrari ili Porsche imaju koristi od nekog oblika razrađivanja. Jedna od zabluda o visokoperformantnim motorima je da se oni razrađuju u fabrici.

Iako je istina da su ti motori testirani, to je zapravo provera kvaliteta kako bi proizvođač bio siguran da rade dobro i da nema curenja ili drugih problema. Zato automobili kao što je Chevrolet Corvette Z06 imaju određen period razrađivanja motora.

Još jedna tema rasprave je zamena ulja nakon prvih 1.000 milja (1.600 kilometara). U prošlosti se preporučivalo menjanje ulja u ovom intervalu kako bi se uklonila sva zagađenja nastala tokom procesa razrađivanja. Međutim, motori i motorna ulja su se znatno napredovali u poslednjih 20 godina. U većini slučajeva nije potrebno menjati ulje nakon prvih hiljadu ili hijadu i po kilometara, ali ne škodi.

Ako želite da pratite postupak razrađivanja motora, prva stvar koju treba da proverite je korisničko uputstvo kako biste videli šta je propisano. Ali u nedostatku bilo kakvog zvaničnog postupka uhodavanja, najbolje što možete da učinite je da normalno vozite svoj automobil.

Dajte mu vremena da dostigne radnu temperaturu. Menjajte brzine tako da ne radi non-stop na istom broju obrtaja, posebno na auto-putu. Razrađivanje se odnosi na više od samog motora. Kako prenosi Auto Klub, vaš automobil uključuje i druge pokretne delove kao što su menjač, diferencijal i točkovi. Tu su i komponente poput kočnica i oslanjanja, pa obratite pažnju i na druge delove.

Bonus video: Bili smo u Južnoj Africi i vozili BMW Seriju 7 o kojoj, odjednom, svi imaju mišljenje