Vozeći auto-putem južno od Stokholma kamion i prikolicu, vozač pažljivo pazi na put, ali - nema ruke na volanu. Umesto toga, kamion vozi sam, a vozač veteran Rodžer Nordkvist u stanju je pripravnosti samo u slučaju neočekivanih problema. Postavlja se pitanje šta će biti sa vozačima kamiona?
Švedski proizvođač kamiona Scania nije jedini proizvođač koji razvija autonomna vozila, ali je nedavno postao prvi u Evropi koji ih koristi za isporuku komercijalne robe.
„Preuzimamo robu i prevozimo je od tačke A do tačke B, potpuno autonomno”, rekao je za AFP Piter Hafmar, voditelj odeljenja za autonomna rešenja u Scaniji u transportnom odeljenju u Sodertaljeu, južno od Stokholma.
U pilot projektu samovozeći kamion manevriše deonicom od otprilike 300 kilometara između Sodertaljea i Jonkopinga na jugu Švedske, dostavljajući brzu hranu. Spolja vozilo izgleda gotovo kao bilo koji drugi kamion, ali na krovu ima ugrađene kamere i dva senzora.
U kabini se volan i sedišta nalaze tamo gde ih i očekujete, ali nadzorna tabla puna je brojnih uređaja i ekrana, a mnoštvo žica vodi do stalka za računar smeštenog iza suvozačevog sedišta, prenosi N1.
„Bolje vozi sam“
Inženjer Goran Fjallid sedi pored vozača na suvozačevom mestu, očiju prikovanih za prenosni računar koji prima video-snimke s kamera kamiona i prati titrajući tekst sa informacijama.
Drugi ekran prikazuje 3D vizualizaciju kamiona na putu i svih vozila u blizini. Kamion kombinuje sve podatke različitih senzora s GPS sistemom, pri čemu različite tehnologije deluju kao rezervne kopije jedna drugoj.
„Ako oznake na putu na neko vreme nestanu, koristi se GPS i kamion ostaje u svojoj traci”, objasnio je Fjallid, dodajući da „bolje vozi sam nego kad njime upravljate ručno”.
Priznaje da je bilo puno pokušaja i promašaja da bi se kamion doveo do aktuelnog stanja. Trebalo je prilagoditi stvari poput načina na koji se kamion uključuje u saobraćaj na autoputu i šta učiniti kada drugi automobil preseče put ispred njega.
Svaki put kada kamion napravi nešto neočekivano, na primer zakoči ili uspori bez vidljiva razloga, Fjallid beleži tačan trenutak kad se to dogodilo da bi se zapisnici i podaci kasnije mogli pregledati. I senzori kamiona kalibriraju se svakodnevno pre izlaska na put.
Hafmar kaže da još uvek ima prepreka koje treba rešiti pre nego što kamioni bez vozača postanu uobičajena pojava na putevima, kako u smislu tehnologije tako i u pogledu zakonodavstva.
Očekuje se da će se to rešiti do kraja 2020-ih ili početkom 2030-ih, kaže Hafmar.
Šta će biti sa vozačima kamiona?
Pojava samovozećih kamiona može se smatrati pretnjom poslu vozača kamiona, jednom od najčešćih zanimanja u svetu. Ali, Hafmar smatra da su autonomna vozila potrebna da bi se rešio globalni nedostatak vozača.
Kaže kako će proći još puno vremena pre nego što veštačka inteligencija bude u stanju da se nosi sa svim aspektima logistike. Pojašnjava da će se u početku autonomni kamioni verovatno koristiti za duga putovanja, ali poslednje kilometre do prodavnica i kupca ipak će odraditi ljudi.
Prema izveštaju Međunarodne unije drumskog saobraćaja (IRU) iz juna, u 2021. godini širom sveta je bilo oko 2,6 miliona nepopunjenih radnih mesta vozača kamiona.
Hafmar ističe i ostale potencijalne prednosti: s obzirom na to da se kompjuteri ne moraju da odmaraju, niti spavaju, vozila mogu putovati u vreme kad je saobraćaj manje gust ili voziti sporije, ali duže da bi se uštedelo na gorivu.
Brojne su kompanije u trci za lansiranje samovozećih kamiona. Startapovi Aurora, Waymo, Embark, Kodiak i Torc (zajedno s Daimlerom) sprovode testove u Sjedinjenim Državama, dok je kineski Baidu najavio samovozeći kamion krajem 2022.
U Evropi IVECO na ovom poslu sarađuje sa kalifornijskim startapom Plus uz podršku Amazona. I švedska kompanija Einride uskoro planira da pokrene testiranja na nemačkim putevima.
Bonus video: Mogu li skupi Mercedesi kroz blato i čemu služi Toyota Yaris Cross
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare