Gotovo da nema vozača, koji je ‘’na točkovima’’ duže od 10 godina, a da se neće ‘’žacnuti’’ na primedbu da ne ume da rastumači neku raskrsnicu ili da u vožnji radi nešto pogrešno. Međutim, u poslednje dve decenije u Zakonu o bezbednosti u saobraćaju došlo je do mnogih izmena, pa tako - nešto što je bilo , više nije. Od ovih razmišljanja pošao je Igor Ognjanović iz kragujevačke auto škole ‘’Zeleni signal’’ i osmislio seminar, upravo za iskusne vozače. Obuka je besplatna, a jedini uslov je da vozač ima dozvolu duže od 10 godina.
Česte promene saobraćajnih propisa, uvođenje novih ograničenja ili liberalizacija već postojećih, mogu da dovedu vozače u zabunu, pa tako i u situacije da budu kažnjeni za nešto zašta su naučili da je dozvoljeno i isporavno ili da na primer, pomisle da su krivi, a da zapravo nisu. Sve nedoumice, izmene, novine i specifične saobraćajne situacije, ‘’pronašao’’ je predavač teorijske nastave u auto školi Igor Ognjanović i ‘’spakovao’’ ih u petočasovno predavanje.
Objašnjava da mu nije cilj da osporava iskustvo i samopouzdanje koje imaju dugogodišnji vozači, već da im na osnovu praktičnih primera i uz pojašnjenje Zakona , ukaže na sve izmene koje su se dogodile od trenutka kada su položili vozački ispit – ‘’a bilo ih je mnogo’’, kaže Igor.
Svoje predavanje podelio je po segmentima, pa uz promene u Zakonu pojašnjava nove saobraćajne znakove, nedoumice u kružnom toku, odnos prema pešacima, dozvoljna ograničenja brzine iako možda nisu obeležena saobraćajnim znacima.
Kada vozači misle da su krivi, a ustvari nisu?
Iskustva sa prvog seminara koji je održao početkom godine, pokazuju da mnogi vozači misle da su uvek oni krivi kada udare nekoga otpozadi. Međutim, postoje situacije kada vozač nije kriv, objašnjava Igor.
„Većina polaznika je u tom zamišljenom slučaju, odgovorila da će pred zakonom biti kriv vozač koji je udario voilo ispred sebe, jer nije držao bezbedno odstojanje. To odstojanje nigde u Zakonu nije propisano u metrima, nigde ne piše na koliko metara moramo da vozimo iza nekoga. U Zakonu je to definisano drugom rečenicom – ‘da možemo bezbedno da se zaustavimo’ tako da je to relativno’’, kaže
Igor.
On dodaje da u takvoj situaciji, vozač koji udari vozilo ispred sebe zbog naglog kočenja na mestu gde je zabranjeno zaustavljanje i parkiranje, a da pri ne vidi uzrok zbog čega je zakočilo, onda nema razloga da bude tretiran kao krivac, a novi zakon je i predvideo takav scenario.
„Međutim, u praksi se dešava da takvi sudari prolaze i kod policije i na sudu i kod vozača, jer ceo taj lanac ne može da zna apsolutno sve, pa imamo situacije da krivicu snosi vozač koji zapravo nije kriv“, objašnjava Igor.
On kaže da mu je upravo to i bio motiv da osmisli seminar za vozače sa vozačkom dozvolom, jer je želeo da ukaže na ‘’pravilno tumačenje Zakona’’. Za pripremu predavanja iskoristio je svu dostupnu literaturu i znanje koje je kao predavač teorijske nastave stekao na obukama u Agenciji za bezbednost saobraćaja.
Njegov stav je da će svi učesnici u saobraćaju biti bezbedniji, ukoliko bolje poznaju saobraćajne propise i zbog toga je odlučio da besplatno prenosi znanje vozačima koji su odavno položili.
„Ne mora baš uvek da se stane pešaku na pešačkom prelazu“
Igor je na opasku jednog ‘’starog’’ vozača da je pešak na pešačkom prelazu ‘’sveto pismo’’ , pojasnio da i tu ima novina. ‘’Staru školu’’ da vozač mora da se zaustavi ‘’čim pešak zakorači na prelaz’’ pre dve godine zamenilo je liberalnije pravilo, koje dozvoljava da vozilo prođe iako je pešak zakoračio, kaže Igor, dodajući da je to iznenadilo većinu polaznika.
‘’Ovo pravilo primenjuje se kod širokih pešačkih prelaza sa tri ili četiri kolovozne trake bez ostrva. Ako vidite da je pešak tek zakoračio sa vaše leve strane, a vi procenite da možete da predjete preko prelaza, tako da ne ugrožavate njegov ritam i brzinu kretanja, onda je to dozvoljeno. Nema prekršaja, a i saobraćaj se na taj način brže odvija’’, pojašnjava Igor.
On dodaje da je ovo novo pravilo naišlo na odobravanje mnogih polaznika seminara, koji su priznali da su se ‘’naplaćali kazni’’ upravo u takvim situacijama.
U svom predavanju obuhvatio je i novine u vertikalnoj signalizaciji, navodeći da su iskusni vozači ‘’naučeni’’ da na raskrsnicama poštuju znak ‘’pružanje puta s prvenstvom prolaza’’. Međutim, taj znak je u medjuvremenu postao ‘’dopunska tabla’’ i obavezno je postavljen u kombinaciji sa znakom stop, obrnutim trouglom, ili znakom za put sa prvenstvom prolaza. Navodi da ovu novu signalizaciju niko od polaznika nije znao, što ga je dodatno ohrabrilo i motivisalo da nastavi sa seminarima.
(NAPOMENA – ovo pojašnjenje saobraćajnog znaka će biti jasnije ukoliko stavite I ilustraciju ispod
pasusa, sliku sam skinula sa interneta, a zove se ‘’znak dopunska tabla’’)
U svojim predavanjima obuhvatio je Igor ograničenja brzine u zoni škole, koja se razlikuje u odnosu na to da li je škola u naseljenom ili nenaseljenom mestu, dozvoljnu količinu alkohola, izuzetke od uobičajenih pravila u kružnom toku , pravilo ‘’desne strane’’ , nasilničku vožnju, kao i mnoge nedoumice u raskrsnicama sa kontradiktornim saobraćajnim znacima.
Sve novine, za koje je smatrao da mogu biti korisne ‘’starim’’ vozačima ‘’spakovao’’ je u pet sati priče, slajdova i pojašnjenja. Strahovao je da će dugotrajno predavanje demotivisati kandidate , ali je kaže, doživeo supotno iskustvo i naišao na bezbroj pitanja koja su mu postavljali. Smatra da je korisno i potrebno da što više vozača bude upoznato sa novim propisima, te je spreman da svoje predavanje podeli sa kolegama iz drugih auto škola i da se na takav način širi znanje.
‘’Posle greške u saobraćaju, nema ‘izvini’ i nema nazad, a znanje je najbolji način da se one smanje i
izbegnu’’, zaključio je Igor.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare