Foto:Miloš Martinović, Boško Karanović/Studio A&D Architects

Osnovna škola “Nikola Tesla” u Novim Banovcima je objekat koji je odavno odslužio svojoj svrsi i više nije ispunjavao potrebe korisnika, pa je zahtev investitora bio da se postojeći objekat dogradi.

Taj zadatak pripao je Studiju A&D Architects iz Beograda koji je celom kompleksu dao novi i osvežen izgled, piše sajt Gradnja.rs.

Naime, kompleks OŠ “Nikola Tesla” sastoji se od tri zasebna objekta koja su međusobno povezana – postojeći objekti škole i fiskulturne sale koji su rekonstruisani, i novoizgrađeni objekat škole koji povezuje postojeće objekte.

Pozicija kompleksa u urbanom tkivu je imala značajan uticaj prilikom projektovanja. S obzirom na to da se škola nalazi neposredno uz crkvu, i sa njom formira centar naselja, tema zajednice i okupljanja bila je ključna za ovaj projekat, kaže arhitektica Jovanka Gojković iz Studija A&D Architects za portal Gradnja.

Foto:Miloš Martinović, Boško Karanović/Studio A&D Architects

Novi objekat je formiran između dva postojeća. Sastoji se iz dve celine, spojene stepenišnim prostorom, a sa postojećim objektima se povezuje preko toplih veza. Iako su funkcionalno sve celine povezane i zajedno čine jedinstven kompleks, u oblikovnom smislu postoji jasno razgraničenje.

Pročitajte još:

Novoizgrađeni objekat svojom formom i pozicijom određuje trg – prostor okupljanja – ispred crkve. Tema okupljanja se provlači i kroz unutrašnjost objekta. Glavni ulaz se otvara ka unutrašnjem atrijumu koji spaja sve etaže i formira centar okupljanja u školi. Ceo prostor je dodatno naglašen staklenom trakom koja prati stepenište i nastavlja se u kosi stakleni krov.

Foto:Miloš Martinović, Boško Karanović/Studio A&D Architects

Novoizgrađeni objekat se sastoji od dve celine što se jasno ogleda i u materijalizaciji i koloritu.

Foto:Miloš Martinović, Boško Karanović/Studio A&D Architects

Svi fasadni sistemi objekata su projektovani i izvedeni kao ventilisane fasade, što nam je omogućilo da razradimo detalje skrivenih oluka i žaluzina, i objektima damo svedeni izgled”, kaže Gojković.

Foto:Miloš Martinović, Boško Karanović/Studio A&D Architects

Motiv svetlosti se koristi kako bi se naglasile vertikalne komunikacije i prostori okupljanja u objektu, kao i tople veze koje spajaju postojeće i novoizgrađeni objekat. Dnevno svetlo u učionicama se kontroliše žaluzinama, a prostori biblioteke i medijateke u potkrovlju su osvetljeni preko krovnih prozora koji unose dodatnu dinamiku u igru svetla i senke u objektu.

Foto:Miloš Martinović, Boško Karanović/Studio A&D Architects

Korišćene su spoljne žaluzine na motorni pogon i unutrašnji rolo zastori. Kada se skupe, žaluzine su u potpunosti skrivene u ventilisanoj fasadi. Spuštene, žaluzine stvaraju dinamiku na svedenim fasadama.

Izazov kosih staklenih krovova

Objekat je armiranobetonska konstrukcija livena na licu mesta. U konstruktivnom smislu je ramovska-okvirna konstrukcija koju čine stubovi i grede. U krovu, grede su kose, i prate formu objekta. Krovnu konstrukciju čine čelične rožnjače, koje se oslanjaju na kose betonske grede, i drveni rogovi, a preko njih je izveden limeni pokrivač.

Foto:Miloš Martinović, Boško Karanović/Studio A&D Architects

Škola ima 20 učionica, od kojih je osam u novoizgrađenom objektu. Prizemlje novoizgrađenog objekta je posvećeno zajedničkim prostorima – trpezariji, produženom boravku i prostorijama sportskog kluba, dok se učionice nalaze na spratu.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare