Podeli
Stres
Foto: Ricardo Castelan Cruz / E / Sipa Press / Profimedia

Ruska psihološkinja Ana Krimskaja je podelila praktične savete kako da prevaziđemo aktuelnu pandemijsku krizu.

Svi psiholozi se slažu u jednom – normalno je da osećamo anksioznost i da smo pod stresom u višemesečnoj agoniji zbog pandemije. Koronavirus je pokrenuo tri okidača za anksioznost istovremeno – nesigurnost, nepredvidljivost, strah od nepoznatog.

Pa kako da izađemo na kraj sa svim tim?

Prvo pokušajte da shvatite šta vas tačno čini anksioznim. U slučaju pandemije, uglavnom se radi o nekoliko faktora.

Tu je strah za one koje volimo.

Ograničavanje slobode.

Promene u dnevnoj rutini.

Rizik od gubitka posla.

Dug period karantina tokom kojeg ste neprekidno sa svojom porodicom.

Društvena izolacija, odsustvo odsustvo komunikacije.

Otkazivanje planova vezanih za godišnji odmor, proslave, važne događaje.

Nemogućnost da se vidimo sa članovima porodice ili prijateljem koji živi daleko.

I to nije sve. Postoje i globalni razlozi za anksioznost kao što je svakodnevno zasipanje informacijama o koroni, ekonomska kriza i širok spektar neplaniranih promena, zatvaranje granica.

Ono što uvek treba da imate na umu je da pokušate da ne brinete zbog stvari koje ne možete da promenite.

Razmislite o tome šta osećate. Da li se radi o realnim problemima? Kako da postignete da radite od kuće dok istovremeno brinete o detetu, kad ćete stići da nabavite namirnice ako uvedu policijski čas, a radite do 18h,…Ovakve brige su rešive i važno je da napravite dobru organizaciju, da se u tom smislu pokrenete.

Pročitajte još:

Ili su brige koje imate više hipotetičke,  jedete se ybog nečeg što se još nije desilo ali mislite da hoće u budućnosti? Šta ako granice ostanu zatvorene zauvek, šta ako virus zauvek ostane među nama, šta ako mi se razboli mama? Takve misli jedu energiju, a nemate nikakav uticaj na te faktore, pa pokušajte da ih racionalizujete.

Izvesno je da anksioznost može da nas uzme pod svoje. Pratite kako ste, vodite dnevnik, bodujte svoje emocije na skali od nula do 100, imenujte svoje emocije. Prepoznajte i prihvatite svoje stanje i ne pokušavajte da se sakrijete ili da pobegnete od strahova koje imate. Proučite prirodu svog stanja. Možda je problem mnogo dublji od trenutne krize zbog pandemije.

Postoji nekoliko modela prevazilaženja stresa koji su se pokazali kao efikasni.

Vežbanje – šetnja, fitnes, čišćenje kuće, pa čak i seks će vam prijati. Odmarajte – spavajte, hranite se zdravo, meditirajte, radite vežbe disanja, napunite kadu, slušajte muziku koja vas opušta.

Ne suzbijajte osećanja već ih pokažite i podelite sa ljudima koje volite – plačite, smejte se, igrajte se sa decom. Komunikacija je izuzetno važna, ali svedite na minimum kontakt sa ljudima koji paniče i unose vam nemir. Više se posvetite kućnim ljubimcima.

Sad bi trebalo da izrazite i svoju maštu i kreativnost. Pronađite hobi, pronađite “sigurno mesto”, čitajte knjige, gledajte filmove, ali ne one apokaliptične. Umesto Fon Trira gledajte Vudija Alena. To na neki način “vara” naš um i smiruje.

Razmišljajte, vodite unutrašnji dijalog, analizirajte svoje misli, napravite mikro dnevni plan, filtrirajte izvore informacije, setite se kako ste se u prošlosti nosili sa stresnim situacijama. Što više kanala oslobađanja od stresa koristite – bolje za vas!

Ne zaboravite ni da različiti ljudi različito reaguju, pa ne pokušavajte da nametnete nekome bilo šta što kod vas radi, čak ni kad su članovi porodice u pitanju. Ukoliko ništa od navedenog ne pravi nikakvu razliku, potražite stručnu pomoć.

Gde da nađeš pomoć

Svi koji se suočavaju s mračnim mislima mogu da se jave Centru Srce na 0800-300-303, putem četa na stranici ili mejla ([email protected]), a postoji još nekoliko adresa na kojima ovih dana možete da dobijete besplatnu psihološku pomoć:

Psihocentrala – Crnogorska 2/16, Savski Venac, Beograd; telefon: 064 2288885; Email: [email protected]

Klinika za psihijatrijske bolesti Dr Laza Lazarević – Višegradska 26, Beograd; telefon: 011/3636400

Nacionalna SOS linija za prevenciju samoubistva – telefon: 011/7777000

Institut za mentalno zdravlje – Palmotićeva 37, Beograd; telefon: 011/3307 500; Paunova 2; telefon: 011/2666 166, 011/2664 555

*

Bonus video:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar