Hrvatska demokratska zajednica se na svom Fejsbuk profilu pohvalila stranačkim skupom na kojem je, kako tvrde, došlo oko 1.800 ljudi. Međutim, mnogima je zapalo za oko da većina osoba koja je "lajkovla" tu objavu na društvenoj mreži ima vijetnamsko ime i prezime. Na primer, Lê Yến My, Hồ Lan Phuong Vân i Phi Tai Trinh neki su od profila koji su reagovali na HDZ-ovu objavu.
Jutarnji list razgovarao je sa stručnjacima za digitalno oglašavanje da objasne je li HDZ-ov skup zaista toliko popularan među Vijetnamcima ili se radi o veštački prikupljenim reakcijama na Facebooku.
Stručnjak za digitalni marketing Marin Zlatarić kaže da se najčešće kupuju profili iz Bangladeša i Indije, a HDZ se sad možda odlučio za one iz Vijetnama jer su još jeftiniji.
„To je verovatno najjeftinija opcija. 0,001 dolara po lajku“, kaže Zlatarić.
Za kupovinu „lajka“ nije potrebno ni otići na darkweb; do mnogih servisa za kupovinu Facebook „lajkova“ je moguće doći jednostavnim korišćenjem pretraživača.
Lajkovi se najčešće kupuju u paketu, a cena zavisi od količine željenih reakcija, geografskog područja, o tome koliko profil izgleda „prirodno“, da li je reč o automatizovanim botovima ili o stvarnoj osobi koja ručno reaguje na objave… Neki servisi čak nude i garanciju da lajkovi neće „otpasti“, odnosno da objava neće izgubiti lajkove tokom vremena.
„Što se tiče ove situacije s vijetnamskim profilima na HDZ-ovom Facebooku, to je napravio neko nestručan u vođenju društvenim mrežama (verovatno im neki rođak vodi PR i društvene mreže). Imaju budžet i mogu lažno povećati doseg na Facebooku. Moguće da su se odlučili za takav potez jer im je račun „shadowbanned”, što znači da je Facebook procenio da krši njihova pravila i automatski ograničio vidljivost sadržaja. To se često događa s poslovnim stranicama političkih stranaka. Ako su stvarno shadowbanned, onda su možda hteli popraviti tu situaciju tako što će kupiti lajkove i stvoriti bar privid podrške“, kaže Zlatarić, dodajući kako bi im se to moglo obiti o glavu.
„Korišćenje ilegalnih tehnika može dovesti do shadow bana, sistemskog rušenja reputacije brenda (u ovom slučaju stranke) ili na kraju do bana samog poslovnog profila korisnika, ukoliko se koriste automatizovani servisi i za neke druge radnje, poput automatizovanog outreacha korisnika i spamovanja. Automatizovani outreach je kada botovi s vašeg profila automatski lajkuju, prate i komentarišu druge profile što se smatra spamom. U ovom slučaju ne znam da li oni to rade ili ne, ali ukoliko ih dovoljan broj ljudi prijavi za takve radnje, tada mogu iz ovog prvotnog shadow bana doći do kompletnog bana, tj. suspenzije poslovnog profila“, govori Zlatarić za Jutarnji.
Informatički stručnjak Lucijan Carić ističe da postoji mogućnost da je HDZ-u neko „podmetnuo“.
„Moguće je kupiti lajkove za druge i možda se ovde to dogodilo. Moguće je da ih je u ovom izbornom napucavanju neko dobro nasapunjao. Ali, sumnjam da je stvarno tako. Ovo mi više izgleda kao neprofesionalan potez početnika koji upravlja profilom HDZ-a na društvenim mrežama. Kupovanje lajkova nije ništa neuobičajeno, to je praksa kojom se mnogi koriste. Ali, blesavo je kada se to radi na ovakav očigledan način. To se može napraviti mnogo inteligentnije i suvislije. Nije prvi, a ni zadnji put da ćemo videti kupovinu lajkova tokom izborne kampanje“, predviđa Carić.
BONUS VIDEO: „Ja nisam vidio narod koji želi o sebi misliti lošije nego što to čine Hrvati“