Železara, Smederevo
Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Evropska unija planira da prepolovi kvote i udvostruči carine na uvoz čelika iz zemalja koje nisu članice EU, što bi moglo da ozbiljno pogodi smederevsku Železaru i stavi u tešku poziciju hiljade radnika. Predlog Evropske komisije predviđa da se kvote smanje sa 820.000 na 410.000 tona, dok bi carine, ukoliko se kvote premaše, porasle sa 25 na čak 50 odsto.

Potpredsednik Evropske komisije Stefan Sežurne obrazložio je da je cilj ovih mera da se “spasi evropska industrija čelika i zaštite proizvođači od rastuće kineske konkurencije”. Evropska unija već godinama nastoji da smanji zavisnost od jeftinog uvoza iz Kine i drugih zemalja, a sada planira da restriktivne mere postavi i prema zemljama kandidatkama, među kojima je i Srbija.

PROČITAJTE JOŠ:

Uticaj na Železaru u Smederevu

Smederevska Železara, koja je u vlasništvu kineske kompanije New-Silkroad Holding, izvozi oko 90 odsto svojih proizvoda u EU i region, pa bi smanjenje kvota i uvođenje carina moglo da ozbiljno ugrozi njenu konkurentnost. Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize Privredne komore Srbije, ocenjuje da će nove mere imati negativan efekat i naglašava da je teško pronaći alternativna tržišta za izvoz, piše Nova Ekonomija

“Carine i prepolovljene kvote mogu da ukroze konkurentnost Železare na evropskom tržištu. To je problem ne samo za fabriku, već i za sve zaposlene i povezane sektore”, kaže Stanić. Dodaje da bi Kina mogla da preispita finansijsku podršku svojoj ćerki firmi u Srbiji ukoliko se situacija značajno pogorša.

Profesor Ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić smatra da posledice po Srbiju neće biti toliko velike jer su vlasnici Železare Kinezi, ali upozorava na potencijalni rizik za oko 5.000 zaposlenih i njihove porodice. “Proizvodnja čelika u Smederevu je mala u globalnom kontekstu, ali lokalno bi posledice bile velike, pogotovo za zaposlene i njihove porodice”, kaže Savić.

Reakcija vlasti

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da EU carine stavljaju Železaru u izuzetno tešku poziciju. “Ovo će teško pogoditi 5.000 radnika direktno, a 20.000 ljudi je povezano sa Železarom. Iako su naši kineski partneri pokazali lojalnost, ni oni nisu u stanju da izdrže ovakve mere”, rekao je Vučić.

On je naglasio da Srbija više nije atraktivno mesto za strane investicije, delom zbog visokih troškova radne snage, ali i zbog problema u obrazovnom sistemu i dualnom obrazovanju, što dodatno otežava dolazak novih investitora. Vučić je dodao da će država nastojati da pregovara sa EU kako bi Srbija bila izuzeta makar od carina ili da se pronađe kompromis sa kvotama.

Predsednik je takođe upozorio da će deo radno intenzivnih investicija napustiti zemlju i da će Srbija morati da se fokusira na privlačenje kapitalno intenzivnih fabrika sa većom automatizacijom i većom dodatom vrednošću. To, kako je naveo, uključuje i dodatna ulaganja u industrijske zone, među kojima su Leskovac, Ćuprija i Inđija, u vrednosti od oko 220 miliona evra.

Šire implikacije

Predlog Evropske komisije još mora da bude potvrđen od strane svih 27 država članica i Evropskog parlamenta, a očekuje se da bi mere mogle da stupe na snagu od 1. jula 2026. godine. Stručnjaci upozoravaju da smanjenje kvota i povećanje carina, iako primarno usmereno protiv kineske konkurencije, može imati ozbiljne posledice po proizvodnju i zaposlenost u Srbiji.

Istovremeno, evropski proizvođači automobila već su reagovali nezadovoljstvom, jer zavise od pristupa jeftinom čeliku, uključujući i onaj koji dolazi iz Srbije. Posledice će se stoga osećati i u povezanim industrijama, dok će lokalna ekonomija i tržište rada u Smederevu i okolini biti dodatno pogođeni.

Odluke koje EU donese u narednim mesecima pokazaće koliko Srbija može da zaštiti domaću industriju i zadrži investitore, ali jasno je da je pred Železarom i svim povezanim sektorima vrlo izazovan period.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar