Kolaps u saobraćaju Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

U narednih devet dana na ulicama Beograda biće veliki broj vozila Vojske Srbije koja se pripremaju za vojnu paradu zakazanu za 20. septembar. Stručnjaci za portal Nova.rs objašnjavaju koja pravila važe za oklopna vozila u saobraćaju, kojih moraju da se pridržavaju.

Bulevar Mihajla Pupina i ulice u okolini biće blokirani narednih dana, tokom priprema za veliku vojnu paradu. Na ulicama Novog Beograda nalazi se ogroman broj oklopnih i drugih vozila Vojske Srbije, kao i pripadnika policije i vojne policije koji regulišu saobraćaj.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja objasnio je da su vozila Ministarstva odbrane u smislu registracije i tehničkih uslova u potpunosti izuzeta od motornih vozila, te da tu spadaju i borbena vozila.

Damir Okanović Foto:TANJUG/ JADRANKA ILIC

„Ona se, prema našim propisima, ne tretiraju kao motorna vozila. Kada je reč o tehničkim uslovima, ispravnosti, registraciji i osiguranju, to je jedna posebna dimenzija, odnosno „svet“ koji se zove vojska. Kada ta vozila učestvuju u saobraćaju, po pravilu moraju biti pod pratnjom policije ili vojne policije. Sama borbena vozila nemaju nikakva posebna prava u odnosu na ostale učesnike u saobraćaju, ali po pravilu imaju pratnju, jer po svojim dimenzijama i karakteristikama odstupaju od uobičajenih propisa“, kaže Okanović.

On ističe da vozila time ne krše propise, već je to regulisano i naveo je primer vozila BOV, koje je šire od standardnih vozila.

Kolaps u saobraćaju Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

„Upravo zbog toga takva vozila moraju da imaju pratnju – da bih ja, kao učesnik u saobraćaju, bio upozoren i da ne bi došlo do ugrožavanja bezbednosti. Ovo nisu vanredne okolnosti, ovde važe klasična saobraćajna pravila – za ta vozila važe sve odredbe zakona. Članovi 106. i 107. to jasno definišu. Kao vozila pod pratnjom smatraju se vozila policije ili vojne policije kada imaju uključeno crveno i plavo rotaciono svetlo i zvučnu signalizaciju, kao i vozila koja se kreću pod njihovom pratnjom“, ističe naš sagovornik.

Međutim, prema Okanovićevim rečima, u praksi ima dosta spornih situacija, kao što je skorašnji primer snimka sa auto-puta kada vozač pokušava da obiđe vojno vozilo levom trakom, ali mu ono to ne dozvoljava, jer je išlo sredinom puta.

Kolaps u saobraćaju Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

„Problem je bio u tome što zadnje vozilo u koloni nije imalo pratnju, odnosno nije imalo rotaciona svetla. Po zakonu, vozila pod pratnjom ne smeju da se obilaze, ali se prvo mora jasno znati da su pod pratnjom. Ako se na čelo kolone stavi vozilo sa pratnjom, a na začelju ne, kako građani da znaju da je u pitanju kolona vozila pod pratnjom? To je bila greška osobe koja je organizovala kolonu, kao i vozača zadnjeg vozila, koji nije smeo da se ponaša na taj način“, pojašnjava sagovornik.

Damir Okanović naglašava da je suština u tome da kolone moraju biti obeležene na propisan način, tako da svi učesnici u saobraćaju mogu nedvosmisleno da zaključe da je reč o koloni pod pratnjom, a to znači jasnu, ispravnu i uočljivu signalizaciju, kao i vozila za pratnju na čelu i na začelju kolone.

„Učesnici u saobraćaju kao i svaki drugi“

Aleksandar Radić, vojni analtičar, za portal Nova ističe da se zna šta su saobraćajni propisi i da tu nema nikakvih noviteta, te da su ova vozila učesnici u saobraćaju kao i svaki drugi.

Aleksandar Radić Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

„Svejedno je da li je reč o vojnom ili civilnom vozilu. Vojna vozila moraju da se kreću u kolonama i tu nastaje problem, jer oni zvanično tvrde da poštuju propise, a u praksi je drugačije. Toliko puta sam na auto-putu video vozila koja se kreću samostalno ili po dva, bez pratnje vojne policije. Ostala je nerazrešena situacija posle udesa sa PASARS-om kod Ušća – oni su tvrdili da su se kretali u konvoju, ali nikada nismo dobili relevantne podatke. Čitava situacija je zataškana“, kaže Radić za Novu.

On ističe da je više puta lično bio svedok kršenja propisa.

„To su vozila koja bi morala da budu u koloni pod pratnjom vojne policije, a često vidimo da se kreću nasumično. Ako se nešto desi, oni tvrde da je reč o redovnim zadacima i da su bili pod pratnjom. To je bahatost sistema“, navodi naš sagovornik.

Kolaps u saobraćaju Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

Vojni analitičar ističe da se sve ovo odvija kao „redovni zadaci“, u ovom slučaju i organizacija parade, ali on kaže da je situacija drugačija.

„To nije redovan, već vanredni zadatak. Isto smo imali i prošle godine kada se desila tragedija kod Ušća, kada je stradalo više osoba. Prva rečenica saopštenja povodom te nesreće glasila je da je reč o vozilu u povratku sa redovnog zadatka. A nije bilo na redovnom zadatku – bilo je na izložbi. Ako neko laže već u prvoj rečenici, zašto bi mu neko verovao u nastavku? Sa stanovišta same tragedije potpuno je nebitno da li je bio redovan ili vanredan zadatak, ali potreba da se laže čak i o tako sitnim stvarima dovodi u pitanje sve što je kasnije rečeno“, kaže Radić.

Vojna vozila Vojske Srbije u Bulevaru Mihaila Pupina Foto: Tanja Milovanović/Nova.rs

Kada je reč o samom događaju, Radić navodi da je reč o demonstraciji ega, bez konkretnog povoda.

„Vojna parada je demonstracija ega. Smeta mi, pre svega, zato što svaka zemlja koja je održava ima jasan povod za to. Kod nas je povod izmišljen. Zvanično, to je najvažniji državni praznik – Dan zastave i srpskog jedinstva – ali je svima jasno da je reč o dnevno-političkoj aktivnosti. Ovo nije kao Dan pobede u Rusiji, kada se zna da je parada na Crvenom trgu. Ovde je sve improvizovano, nađen je datum koji „odgovara“, bez ikakvog osećaja težine i značaja“, rekao je za kraj Aleksandar Radić.

Vozila pod pratnjom i vozila sa prvenstvom prolaza

Vozilo pod pratnjom je svako vozilo kome je dodeljena pratnja policije, BIA, Vojske Srbije ili VBA i tada koristi crveno i plavo trepćuće svetlo i sirenu. U tu grupu spada i samo vozilo tih službi ako daje iste signale. Ona imaju prednost u odnosu na sva vozila, osim kada je prolaz zabranjen svetlosnom signalizacijom ili znakom policajca.

Kolaps u saobraćaju Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

Vozila sa prvenstvom prolaza su policija, BIA, Vojska Srbije, VBA, hitna pomoć, vatrogasci i vozila za prevoz zatvorenika, kada koriste plavo trepćuće svetlo i sirenu. I ona imaju prednost u saobraćaju, osim u odnosu na vozila pod pratnjom i kada je prolaz eksplicitno zabranjen semaforom ili policajcem.

Za oba tipa vozila važi: drugi vozači i pešaci su dužni da se sklone, zaustave ili omoguće nesmetan prolaz, dok vozači službenih vozila moraju voditi računa da ne ugroze bezbednost drugih učesnika.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare