Železnička stanica u Novom Sadu Foto:BETAPHOTO/DRAGAN GOJIC

Tačno godinu dana je prošlo od pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, kada je stradalo 16 osoba, a odgovornosti i dalje nema. Tri istrage, jedna podignuta optužnica i niko u zatvoru, bilans je svega što su nadležne institucije uradile u proteklih godinu dana kada je reč o tragediji koja je promenila Srbiju.

Nadstrešnica Železničke stanice u Novom Sadu urušila se 1. novembra prošle godine, kada je stradalo 16 osoba. Nadstrešnica, tačnije nekoliko stotina tona betona, urušila se nešto pre 12 časova, a akcija izvlačenja žrtava trajala je do kasno u noć tog dana.

Na licu mesta stradalo je 14 osoba, dok su dve naknadno preminule u bolnici od posledica povreda. Jedna osoba je zadobila teške povrede i ona se i dan danas nalazi u bolnici, na oporavku. Tragedija je šokirala Srbiju, a javnost je istog dana tražila odgovornost za urušavanje dela Železničke stanice, koja se samo nekoliko meseci ranije renovirana i svečano otvorena uz obećanja političara da je savremena i bezbedna.

Železnička stanica u Novom Sadu Foto:BETAPHOTO/DRAGAN GOJIC

Iako su u prvim satima nakon tragedije najviši funkcioneri države tvrdili da samo nadstrešnica nije bila obuhvaćena procesom rekonstrukcije pruge i stanice, fotografije i stručnjaci su demantovali te navode, a javnost je opravdano zahtevala odgovornost.

Šta je sa postupcima?

Prvi potezi Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu usledili su nakon blokada fakulteta, a prvi zahtev studenata jeste upravo objavljivanje celokupne dokumentacije vezane za projekat rekonstrukcije Železničke stanice.

Usled pritiska javnosti, brojnih protesta, uhapšeno je više osoba zbog tragedije, među kojima su i bivši ministar građevinarstva Goran Vesić, njegova pomoćnica Anita Dimoski, nekadašnji direktori „Infrastruke Železnice“ Nebojša Šurlan i Jelena Tanasković, kao i drugi.

Anita Dimoski i Jelena Tanasković Foto:MSGI

VJT u Novom Sadu podiglo je optužnicu protiv 13 osoba, među kojima su i gorepomenuti osumnjičeni, 30 decembra 2024. godine zbog sumnje da su učinili teška dela protiv opšte sigurnosti. Poslednje oglašavanje Višeg javnog tužilaštva bilo je prošlog meseca, kada je rečeno da je doneta Naredba o završetku dopune istrage čime je okončan istražni postupak.

Više tužilaštvo u Novom Sadu prosledilo je optužnicu Višem sudu, koje bi trebalo ili da je potvrdi ili da je vrati na dopunu istrage.

Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs/Železnice Srbije

Sem ove istrage, Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu podiglo je početkom marta optužnicu protiv Slobodanke Katanić, menadžera za razvoj investicija AD „Infrastruktura Železnica Srbije“ sa sedištem u Beogradu, kao i predsednika Komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu Milutina S. i člana te Komisije Biljane K, a u vezi sa izvršenjem nekoliko krivičnih dela sa koruptivnim elementom, koja su imala za posledicu pad nadstrešnice.

Ovu optužnicu je u međuvremenu Viši sud u Beogradu potvrdio. Ipak, Apelacioni sud u Beogradu ukinuo je rešenje Višeg suda kojim je potvrđena optužnica, a iako je ovom odlukom formalno naloženo Višem sudu da ponovo preispita optužnicu, u obrazloženju iste jasno se navodi da je „prvostepeni sud morao najpre da ceni da li je predmetna optužnica podneta od strane nadležnog tužilaštva“.

U tom kontekstu treba napomenuti da, po nalogu vrhovne tužiteljke Zagorke Dolovac, Javno tužilaštvo za organizovani kriminal (JTOK) sprovodi finansijsku istragu koja se odnosi na projekat rekonstrukcije pruge i Železničke stanice u Novom Sadu. Odnosno, upravo ono bi trebalo da ispita tokove novca i koruptivne radnje u vezi sa rekonstrukcijom pruge i stanične zgrade.

U sklopu te istrage, avgusta ove godine priveden je bivši ministar Tomislav Momirović, a istragom je obuhvaćeno 15 osoba, među kojima je i Goran Vesić, koji se nalazi i na prvoj optužnici.

Tomislav Momirović i Goran Vesić Foto:R. Z./ATAImages.

Obojica, Vesić i Momirović, danas se nalaze u kućnom pritvoru.

Reč je o finansijskoj istrazi koja se odnosi na projekat rekonstrukcije Železničke stanice i rekonstrukcije i modernizacije pruge Novi Sad – državna granica (Kelebija), a koju mesecima sprovodi JTOK. U naredbi o sprovođenju istrage, u koju je naš portal imao uvid, objašnjeno je na koji način su osumnjičeni povećavali troškove radova na rekonstrukciji, kako su dodatno naplatili one koji su već bili predviđeni inicijalnim ugovorom, a sve to na štetu budžeta Republike Srbije.

01, November, 2024, Novi Sad – The overpass of the railway station in Novi Sad collapsed, a large number of firefighters and emergency vehicles are on the ground, and rescue teams are working to extract people trapped under the structure of the collapsed overpass. Photo: M.M./ATAImages

Istragom se Tomislav Momirović, Goran Vesić, Anita Dimoski, Nebojša Šurlan i Slobodanka Katanić terete da su od novembra 2020. do 15. marta 2024. godine u Beogradu, u više navrata, kao službena lica, iskorišćavanjem svojih službenih položaja i ovlašćenja, pribavili drugom pravnom licu imovinsku korist, a budžetu Republike Srbije naneli imovinsku štetu.

Postupali su protivno službenim ovlašćenjima i suprotno interesima službe da ekonomično i racionalno raspolažu javnim sredstvima, jer nisu obezbedili i osigurali delotvorno i efikasno upravljanje javnim sredstvima i njihovo trošenje, stvarajući uslove i omogućavajući prekomerno trošenje javnih sredstava bez nadzora i kontrole.

Istragom su obuhvaćeni i izvođači i podizvođači na projektu rekonstrukcije pruge i stanice.

Među njima je i firma „Starting“, glavni podizvođač radova.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar