Bitef ne mora da ima umetničkog rukovodioca, kaže za Nova.rs gradska sekretarka za kulturu Nataša Mihailović Vacić, a pozorišna kritičarka Aleksandar Glovacki napominje za naš sajt da bez umetničkog direktora, s obzirom da Nikiti Milivojeviću nije produžen mandat, Beogradski internacionalni pozorišni festival ne može da se organizuje.
Umetničkom direktoru Beogradskog internacionalnog festivala Nikiti Milivojeviću nije produžen ugovor. Samo pola godine pred održavanje našeg najuglednijeg pozorišnog festivala, 59. po redu, Bitef je, tako, ostao bez umetničkog direktora i selektorskog tima.
Ponavlja se opet sceanrio od pre dve godine kada tadašnjem umetničkom direktoru i selektoru Ivanu Medenici nije produžen mandat. Tada je za novog umentičkog direktora imenovan reditelj i profesor Nikita Milivojević. Uspeo je nekako – za samo šest meseci – da, uz pomoć koselektorki Tijane Grumić i Ksenije Đurović, spremi program Bitefa te 2023. godine.
Krajem prošlog meseca reditelju i profesoru Nikiti Milivojeviću istekao je dvogodišnji mandat na mestu umetničkog direktora najvažnije pozorišne smotre u nas, koja decenijama unazad uživa veliko poštovanje u svetu. Takođe, i Odboru Bitefa. I Skupština grada Beograda odlučila je da Milivojeviću ne poveri dalje umetničko rukovođenje našim najuglednijim teatarskim festivalom i da formira novi Odbor Bitefa. Do sada su u tom odboru bili gradska sekretarka Nataša Mihailović Vacić, u svojstvu predsednika, kao i Nebojša Jakovljević, Miloš Latinović i Olivera Milošević.
Na poslednjoj sednici Skupštine grada, održanoj krajem prošle nedelje, usvojen je predlog za nove članove festivalskog odbora. U Odboru Bitefa su se našli glumac Svetozar Cvetković, ujedno i predsednik, novinarka „Politike“ Borka Golubović, Ana Veljković, koja radi u Sekretarijatu za kulturu, Srđan Obrenović, koji je zaposlen kao operativni direktor u Beogradskom dramskom pozorištu i Đorđe Kosić, inače dramaturg.
Kako je Nova.rs već pisala, prema našim nezvaničnim saznanjima Svetozaru Cvetkoviću je bilo ponuđeno da postane novi umetnički direktor Beogradskog internacionalnog festivala, no glumac to nije prihvatio, postavši „samo“ predsednik Odbora Bitefa.
Ponavlja se sada ista priča kao i s Festom, koji je takođe ostao bez umetničkog direktora, ali zato ima nove članove festivalskog odbora, čiji je mandat oročen na dve godine. Takođe i novog predsednika Odbora, umesto Mihailović Vacić, koja je razrešena na lični zahtev – to je dramski pisac, scenarista, akademik i reditelj Dušan Kovačević.
Gradska sekretarka za kulturu Nataša Mihailović Vacić pojašnjava za Nova.rs da ni za jednu manifestaciju u oblasti kulture od značaja za Grad Beograd, od Bitefa, preko Festa, do Bemusa ili Belefa, nije neophodno da ima umetničkog direktora:
– Imamo Odbor svake od manifestacije. Članovi Odbora Bitefa su promenjeni i imamo novog predsednika. Odbor sada upravlja manifestacijom. Imamo u planu da na nekoj od sledećih sednica Skupštine grada Beograda menjamo odluku o stalnim manifestacijama, odnosno pravila manifestacija. Neophodno je unaprediti ih, pošto su stara i neusklađena s vremenom. A svaka od tih manifestacija ima neku specifičnost. Ne mogu se ni birati umetnički direktori dok se ne izmeni pomenuta odluka – priča gradska sekretarka, no ponavlja da u skladu s postojećim pravilima manifestacija ne mora da ima umetničkog direktora.
– Na primer Bemus i Bitef imaju identična pravila, umesto da se neguju njihove specifičnosti. Odbor Bitefa će na kraju odlučiti da li će nekog postaviti za umetničkog direktora ili će se sam angažovati u umetničkom oblikovanju manifestacije. Dakle, o eventualnom umetničkom direktoru odlučuje Odbor, a ne Skupština grada – naglašava Nataša Mihailović Vacić.
Međutim, bez obzira na to ko će osmisliti program 59. Bitefa, postavlja se pitanje kako će ga realizovati za manje od šest meseci, što je nedovoljno vremena za bilo koji festival. A naročito za onaj koji uživa veliki uged u svetu.
– Izbor organa Bitefa isključivo je u nadležnosti Skupštine grada Beograda. Bitef teatar kao izvršni producent manifestacije od značaja za grad Beograd, očekuje konkretne odluke, i spreman je da realizuje program, mada su logični rokovi za pripremu međunarodne manifestacije odavno istekli – kaže za Nova.rs Miloš Latinović, direktor Bitef teatra, koji je do sada radio izvršnu produkciju festivala.
Spekuliše se već danima u kulturnoj javnosti da je jedan od razloga što Milivojeviću nije produžen mandat to što je na prošlom, 58. Bitefu „dozvolio“ nagrađivanom i kontroverznom reditelju Milu Rauu „preveliku slobodu“. Podsetimo, Rau je krajem septembra otvorio 58. Bitef u Madlenianumu i u svečanom govoru se osvrnuo na situaciju u Srbiji, pomenuvši da je, kad i on, u Srbiju stigao nemački kancelar Olaf Šolc.
– Došao je da promoviše iskopavanje litijuma za potrebe nemačke automobilske industrije, nedaleko odavde, u dolini Jadra. Šolc je pozvao Srbe da se žrtvuju za Evropu, za takozvanu „održivu“ energiju. „Evropa“ znači, naravno – Folksvagen. Raseljavanje 20.000 porodica i trovanje plodnog tla za naredne generacija. Da, to je ono što „održivo“ znači: održivo u smrti – kazao je Rau, na šta je publika u sali reagovala uzvicima – „Bravo“ i „Ua Rio Tinto“!
I, sada, nakon što je Milivojević „sklonjen“, pismo podrške uputio mu je slavni švajcarski reditelj. U otvorenom pismu, koje je naslovio – Odbacite politiku, ne umetnika: otpor sada – Rau izražava solidarnost s Nikitom Milivojevićem.
„Ugovor umetničkom direktoru najznačajnijeg srpskog pozorišnog festivala Bitef (Beogradski internacionalni pozorišni festival) iznenađujuće nije produžen iz političkih razloga, a festival trenutno nema umetničkog rukovodioca. Neobnavljanje ugovora se dovodi u direktnu vezu sa govorom Mila Raua, umetničkog direktora Vienna festivala. Rau je u govoru na prošlogodišnjem Bitefu, na kom je izvedena predstava `Antigona u Amazonu`, pozvao nadležne da preduzmu akciju i da ne dozvole iskopavanje litijuma, kao i da spreče dolazak kompanije Rio Tinto u Srbiju. Govor Raua `Lepota će spasiti svet` izazvao je ogroman odjek u medijima. Podrška Nikite Milivojevića studentskim protestima u Srbiji verovatno je bila i razlog da nadležna gradska uprava, uprkos velikom umetničkom uspehu, ne produži ugovor direktoru festivala“, navodi Rau u pismu.
Na kraju pisma solidarnosti s Milivojevićem poziva Bitef festival da svoje festivalske planove predstavi 30. maja u Beču na velikoj pres konferenciji tokom tradicionalne Festivalske nedelje. Apeluje i na sve evropske kulturne institucije da iskažu protest zbog „ove samovoljne političke odluke“.
Pozorišna kritičarka Aleksandra Glovacki smatra da se ovaj udar na Bitef mogao očekivati:
– Sve što sadašnja vlast radi, odnosno ne radi, atak je na kulturu. Više puta sam govorila da njima ne samo da ne treba kultura, njima je ona otvoreni neprijatelj. Odatle dolaze ljudi koji misle, postavljaju pitanja, kopaju iza pojavnog, razotkrivaju opsene i prevare – jer to je suština i umetnosti i kulture. I to nijednoj vlasti ne odgovara. Ovoj lažljivoj i kradljivoj posebno. Zato njihovo kontinuirano uništavanje neprijatelja traje godinama. To se odnosi na sve kulturne institucije i na sve grane umetnosti i vidljivo je golim okom – priča Glovacki za Nova.rs.
Aleksandra Glovacki napominje da je ova vlast pozorište dovela do tačke da jedva funkcioniše.
– Prethodne dve godine sam se, kao selektorka Festivala vojvođanskih pozorišta, dobro upoznala sa stanjem u njima. Drastično smanjen broj predstava, dugogodišnja zabrana zapošljavanja, nedostatak glumaca u ansamblima, besmisleno male plate u tehničkom sektoru i nedostatak ljudi u njemu, nezagrejane sale i apsolutna nebriga šta će sa svim tim biti. Kao žaba koju su ubacili u hladnu vodu, pa postepeno počeli da je kuvaju, pozorišta se nisu snašla i organizovala da solidarno uđu u borbu za opstanak i povratak dostojanstva profesiji. Jedva tavore – naglašava pozorišna kritičarka.
Podseća kako se posle udara na film i Fest, pa na muziku i Bemus, nastavilo sa ukidanjem festivala „Dani komedije“ u Jagodini, šabačkog „Pozorišnog proleća“:
– A praktično sada i Bitefa (neka se ostali pripreme). Bez umetničkog direktora festival ne može da se organizuje. Za ozbiljan, a naročito međunarodni festival, u najboljem slučaju neophodna je godina dana pripreme. Kada je o učešću značajnih inostranih pozorišta i trupa reč, rasporedi se prave i dve godine unapred. Jasno je šta su s ovim uradili. Naravno, što bi se novac trošio na nekakav Bitef kad je potreban za Expo, za ćacije, a naročito za sopstvene džepove. Čisti SNS kriminal i kulturocid na delu. I tome konačno treba stati na kraj, jednom i zauvek – kaže na kraju Aleksandra Glovacki.
Bonus video: Nikita Milivojević na zatvaranju prošlog Bitefa