Foto: Shutterstock, Arhiva

Nova pravila za prolazak tehničkog pregleda mogla bi da stupe na snagu 5. jula, a odluku o tome do sredine juna doneće Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Iz Udruženja tehničkih pregleda u izjavi za Nova.rs apeluju na nadležne da zvanična odluka o novim pravilima bude saopštena na vreme, kako bi se vozači pripremili na izmene uslova. Imaju i jednu dobru vest, uprkos svemu, cene tehničkih pregleda najverovatnije neće biti menjane.

Iz Udruženja, ipak umiruju sve one koji se spremaju za tehnički pregled i poručuju da nema razloga za paniku i da će u svkom slučaju vozačima biti ostavljeno dovoljno vremena da svoja vozila pripreme pred tehnički pregled.

Podsećaju i da je javnost burno reagovala na najave novih rigoroznih uslova, pa zbog toga ne isključuju mogućnost da izmene na kraju i ne budu usvojene.

Cena tehničkog pregleda za putnička vozila kreće se od 3.070 do 6.020 dinara.

Primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, koje se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko promena, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.

Lomi se u narednih 10 dana

U narednih 10 dana Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik i da donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja.

Među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne – jedna se odnosi na toda sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20%, a druga se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.

Član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije Andrija Vujičić kaže da to znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intenzitetom po svakom obrtu točka.

„Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi, ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20% je previše strog. To važi samo u Nemačkoj, a evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno ‘ukoliko primetimo da postoji ovalnost da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja’ i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu“, rekao je Vujičić za Euronews.

Međutim kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.

„Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom, posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo Euro 1, Euro 2, Euro 3, ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji“, objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.

Bonus video: Novine kod tehničkih pregleda automobila