Vojislav i Mihailo mladi su preduzetnici koje je spojila strast prema digitalnoj tehnologiji, ali i vizija kako da edukativan sadržaj prezentuju generaciji Alpha kroz kanal i jezik koji najbolje razumeju - video i YouTube.
Oni su ujedno i osnivači starapa Artemi Studios d.o.o. koji je sa svojim projektom „Kumadio“ jedan od finalista ovogodišnjeg Generator EDU konkursa OTP banke Srbija. Kumadio je zapravo jedinstvena aplikacija za interaktivne audio knjige za decu, koja transformiše pasivno slušanje u aktivnu interakciju sa knjigom pomoću tehnologije voice-recognition ili klikom na ekran. Kako im je poseban fokus na razvoju kategorije finansijskih interaktivnih knjiga za decu, prijava i prolazak u finale Generatora bio je prirodan i spoj i sled.
Ovogodišnji Generator, koji je zapravo i najnagrađivaniji projekat OTP banke bavi se afirmacijom finansijske pismenosti dece i mladih. Trocifreni broj prijava samo je pokazao da je tema sazrela da pređe i u ovu novu fazu koju je OTP banka podstakla i koja podrazumeva podršku za implementaciju konkretnih rešenja u školama i zajednici koja će podići stepen finansijske pismenosti mladih.
„Dok sam radio u Americi za jednog poznatog jutjubera koji pravi sadržaj za decu uvideo sam da deca upijaju loš i nekvalitetan sadražaj, te sam počeo da pišem svoje sadržaje i priče. Međutim, brzo sam uvideo da deca ne vole ni da čitaju i tako sam sa Mihailom došao na ideju da pokrenemo Kumadio – interaktive audio priče za decu“, kaže Vojislav iz dvojca koji stoji iza ovog startapa.
Mihailo sa druge strane, primećuju da se temi finansijske edukacije ne pridaje dovoljno značaja u sistemu osnovnog obrazovanja:
„Smatramo da su interaktivne knjige budućnost edukacije dece, kako u samim školama i vrtićima, tako i u kući. Tako će se telefoni osim za zabavu koristiti i za edukaciju dece. Iako svedočimo ubrzanom tehnološkom razvoju poslednjih godina, čini se da edukativni sistem isti, pa se nadam da je ovo jedan od pravaca u kojima će se ta promena kretati.“
Iz ove inovativne kompanije kažu da se kod dece primećuje manjak poznavanja osnovnih koncepata iz oblasti finansija, da ne postoji svest o vrednosti novca i kako se do novca dolazi i da je njihov cilj da stvore platformu koja će podstaći zabavno i angažovano slušanje „uče ne samo o mašti i avanturama, već i o tome kako je novac nastao, za šta banke služe i šta je vrednost novca“.
Zamislite priču u kojoj glavni junak dolazi u „Zemlju igračaka“ gde se ništa ne kupuje novcem, nego se sve plaća trampom. Da bi dobio novu igračku, junak treba da plati starom igračkom, knjigom ili uslugom, ali i da proceni vrednost onoga što daje i onoga što dobija. Na kraju svake scene, dete bira kako će se junak dogovoriti sa stanovnicima Zemlje igračaka, čime uči o vrednosti i razmeni dobara i kako i zašto je novac nastao kao sredstvo razmene. Osim što svaki mališan može izabrati kraj knjige, ovaj projekat daje mogućnosti i roditeljima da personalizuju sadržaj priče u skladu sa uzrastom i interesovanjima deteta. Za mlađe uzraste Kumadio je osmislio bajke i avanture, dok za osnovce postoji bogat izbor edukativih knjiga o svemu onome što finansijske koncepte čini svakodnenim i zanimljivim.
Iz OTP banke, posebno su se zaintersovali za ovaj projekat, jer su inovativnost, održivost ali i digitalni mindset među osnovnim kriterijumima ovogodišnjeg, osmog po redu Generator ciklusa.
„Tema finansijske edukacije mladih sve je značajnija, a mi kao finansijska institucija i jedna od sistemskih banaka u Srbiji smatramo da je naša obaveza da ovoj temi pružimo podršku i stavimo na agendu i obrazovnog i najšireg društvenog ambijenta. To je bio jedan od motiva kojim smo se vodili kada smo pre osam meseci otvorili konkurs za Generator EDU. Kroz ovaj ciklus želeli smo da motivišemo nastavnike, učitelje i profesore da temu finansijske edukacije smeste tamo odakle svaka edukacija počinje – iz učionice, ali i da podstaknemo sinergijski pristup angažmanom civilnog sektora koji će ovu temu kroz inovativne digitalne prakse podstaći i u ambijentu svakodnevnog neformalnog obrazovanja. Veoma smo zadovoljni odzivom i idejama koje su stigle i iz škola, ali i iz privatnog sektora“, poručuju iz OTP banke.
KAKO IDEJE POSTAJU ZNANJE KOJE TRAJE
OTP banka pokrenula je ovogodišnji ciklus Generatora s ciljem da prepozna, podrži i omogući realizaciju ideja koje menjaju način na koji deca uče o novcu. Onih koje se naslanjaju na postojeće obrazovne programe osnovnih i srednjih škola s potencijalom da se implementiraju kroz nastavne i vannastavne aktivnosti, kao i onih čiji kreatori razmišljaju šire od prostora učionice, a u pravcu neformalnih inovativnih obrazovnih praksi i digitalnih rešenja.
Najbolji radovi biće nagrađeni iz fonda od 2 miliona dinara, i to u dve kategorije – prosvetni radnici će dobiti 200.000 dinara lično, dok je za realizaciju projekta u školi predviđeno dodatnih 800.000. U kategoriji za startape i organizacije biće dodeljeno milion dinara za dalji razvoj i primenu rešenja.
Pored toga, finalisti stiču i dodatnu vidljivost – njihovi projekti biće predstavljeni putem sajta Generator, društvenih mreža i tradicionalnih medija, u organizaciji i o trošku OTP banke. Dodatnu vrednost programu daje i činjenica da je dobio saglasnost Ministarstva prosvete Republike Srbije, a realizuje se uz podršku organizacije Dostignuća mladih, koja ima bogato iskustvo u finansijskom obrazovanju mladih.
GENERATOR – MOTOR POZITIVNIH PROMENA
OTP banka pokrenula je Generator 2017. godine s ciljem da kroz svaki ciklus pruži odgovor na neku od aktuelnih potreba društva. Brzo je postao odgovor na ključne izazove sa kojima se susrećemo – bio jedan od prvih koji je pomogao maloj i srednjoj privredi da u svoje poslovanje uvedu digitalne promene, ali i jedan od onih koji su pomogli preduzetnicima da prevaziđu krizu prouzrokovanu pandemijom COVID-19 tokom 2020. godine. Prethodna dva ciklusa, pod nazivom Generator ZERO, bila su fokusirana na startape, mikro i mala preduzeća sa inovativnim rešenjima koja smanjuju karbonski otisak, što je predstavljalo jedinstven konkurs te vrste. Do danas, Generator je podržao gotovo 100 sjajnih i originalnih ideja, a broj prijava svakim ciklusom raste, što jasno ukazuje na to koliko je ovaj program potreban inovatorima. Osvojene četiri prestižne nagrade samo potvrđuju njegov status i uspeh. Generator je više od konkursa – on je simbol inovacija, održivosti i pozitivnih promena koje oblikuju našu budućnost.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare