Kupovina automobila je velika i važna investicija, pa je bitno odabrati i prikladan način finansiranja - auto kredit ili lizing. Stručnajci, u razgovoru za Nova.rs, objašnjavaju da je prilikom odlučivanja važno da kupac sam zaključi šta mu je važnije – da odmah postane vlasnik vozila ili da ima nešto manju ratu za otplatu?
Auto kredit je vrsta bankarske pozajmice koja je namenjena isključivo za kupovinu automobila. Prilikom potisivanja ugovora u banci, kupac odmah i postaje vlasnik vozila, nakon čega kreće otplata rata. Iako uslovi variraju od banke do banke, klijenti mogu da podignu kredit do 35.000 evra, uz prosečnu kamatnu stopu od oko devet odsto. Period otplate najčešće je sedam godina. Ukoliko klijent odabere kredit u evrima, obavezno je učešće od 30 odsto, dok kod dinarskih kredita ne postoji ovaj uslov.
Kada kupac odabere lizing umesto kredita, on postaje vlasnik automobila tek kada isplati poslednju ratu. On u tom periodu regularno koristi vozilo i uporedo otplaćuje rate, ali tek nakon poslednje isplate banci, on je zvanično i vlasnik.
Kada je u pitanju učešće, ono se kreće od 20 do čak 50 odsto vrednosti vozila, odnosno ugovorenog iznosa pozajmice.
To u praksi znači da kupac mora da ima unapred ušteđenu sumu novca koja se kreće u rasponu od 20 do 50 odsto kako bi mu lizing bio odobren.
Kako za Nova.rs kaže finansijska savetnica Karolina Herbut, kupovinu automobila na “lizing” uglavnom praktikuju kompanije, dok se fizička lica opredeljuju za kredit.
“Ključna razlika između kredita i lizinga jeste pitanje vlasništva. Ko odabere lizing, on nije vlasnik sve dok ne otplati poslednju ratu. Ovo može da bude problematično jer to znači da ne može samostalno da vrši promene na automobilu. Na primer, ako želi da ugradi klimu u vozilo koje prethodno nije imalo klimu, mora da prođe kroz određenu proceduru kako bi dobio saglasnost od lizing kompanije, a situacija je ista sa bilo kakvom promenom na automobilu”, kaže Herbut.
Sličnog je mišljenja i profesor Beogradske bankarske akademije dr Zoran Grubišić. On za portal Nova.rs ističe da ne postoji jedno superiorno rešenje, već je odluka individualna I drugačija za svakoga.
On ističe da je potrebno sagledati sve prednosti I mane ova dva načina kupovine, ali još jednom ističe problem vlasništva kod kupovine na lizing.
“U saobraćajnoj dozvoli vi niste vlasnik. To može da bude problematično kod zakupa parkinga, jer niste prepoznati kao vlasnik vozila”, kaže naš sagovornik.
Takođe, shodno tome, klijent koji je odabrao lizing, neće moći da proda autombil dok ga sam ne otplati.
Pomoću kreditnih i lizing kalkulatora došli smo do računice.
Tako će klijent, koji odabere da na kredit kupi automobil od 10.000 evra, za ušeće morati da spremi 3.000, a konačan iznos kredita biće 7.000 evra. Ako je period otplate sedam godina, rata će na samom početku otplate iznositi 114,55 evra.
Mesečna rata klijenta koji je odabrao lizing, sa istim periodom otplate i učešćem od 20 odsto, biće nešto niža – oko 110 evra.
Dakle, razlika postoji, ali nije značajna.
Kako Euribor mesecima rasta, tako rastu i rate kredita korisnika koji su se zadužili u evrima, i to sa varijabilnom kamatnom stopom.
Međutim, kako je Nova.rs nedavno pisala, isti scenario doživeo je i naš čitalac Miloš, koji je za kuovinu automobila odabrao upravo lizing.
BONUS VIDEO Ko ima snage za trku sa inflacijom i podivljalim kreditnim ratama?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare