Foto: Sam Dao / Alamy / Profimedia

Globalna nestašica računarskih čipova primorala je i proizvođače automobila da smanje proizvodnju, te je manje vozila na prodajnim mestima, i to baš kad smirivanje pandemije podstiče tražnju kupaca vozila. Zato sada u SAD automobili poskupljuju i prosečna prodajna cena novih dostiže 40.000 dolara, što je skoro 10 odsto više nego 2019, pre pandemije.

Tako je porast cena automobila doprineo prošlomesečnom skoku američkih potrošačkih cena, izvestila je vlada u sredu. Rekordni rast cena polovnih vozila u stvari je predstavljao otprilike jednu trećinu ukupnog rasta potrošačkih cena u aprilu, kada je zabeležen najoštriji mesečni rast za više od decenije.

„Ford“ očekuje da će od sada do juna proizvesti samo polovinu svog uobičajenog broja vozila. GM i drugi pribegli su zaustavljanju proizvodnje nekih jefitnijih modela i preusmeravanju računarskih čipova na kamionete i velike terence, visokoprofitabilne u Americi. Vodeći proizvođači automobila pritom upozoravaju da im uprkos tome opada zarada.

Pročitajte još:

Oskudica vozila i skok cena mogu se pratiti sve od erupcije koronavirusa pre 14 meseci. Kako se virus širio, fabrike automobila su se zatvorile na nekoliko meseci. Sa milionima ljudi koji rade od kuće, potražnja za prenosnim računarima i monitorima dovela je do toga da su proizvođači poluprovodnika – čipova, prešli sa automobila na tu elektroniku. Ubrzo je, međutim, ekonomski oporavak brži od očekivanog povećao potražnju za vozilima, a auto-pogoni su pokušali da obnove proizvodnju u punoj meri. Ipak, proizvođači čipova nisu mogli odgovoriti dovoljno brzo.

Sada, kako nestašica čipova i dalje traje, pogoršala se i nestašica novih vozila, a analitičari ne predviđaju povratak u normalu pre sledeće godine.

Ipak, do sada su proizvođači automobila imali veliku dobit čak i sa mršavim zalihama, uglavnom zbog toga što su mnogi kupci bili spremni da plate više da bi dobili ono što žele. Računajući na državne podsticaje u SAD i povraćaj poreza, Amerikanci su u aprilu kupili oko 1,5 miliona novih vozila. To bi na godišnjem nivou bilo 18,5 miliona što je najviša takva stopa još od 2005. godine.

„Isto je kao s toalet-papirom pre godinu dana“, rekla je Mišel Krebs, izvršna analitičarka za „Cox Automotive“, „svi žure da kupe automobil“.

Istraživanja kompanije specijalizovane za pomoć prodaji „Cox Automotive“ sugerišu da 63 odsto potencijalnih kupaca neće odustati čak i sa višim cenama i oskudnim izborom vozila.

A ponuda vozila se smanjuje: prošlog meseca, ukupni inventar novih automobila u SAD je opao za 42 odsto u odnosu na prošlu godinu, odnosno na 1,9 miliona. To je dovoljno za samo 33 dana prodaje sadašnjim tempom, dok su lane zalihe prosečno zadovoljavale 121 dan prodaje, kaže „Cox“. Istovremeno, popusti na cenu su opali za pet odsto samo od marta do aprila ove godine i 25 odsto su manji nego pre godinu dana, odnosno u proseku iznose 3.239 dolara po vozilu.

Uporedo skače i cena polovnih: popularni dizel kamionet „Chevy Silverado“ iz 2020. godine sa 21.000 kilometara je u martu polovan koštao 61.000 dolara, a sada se prodaje za 68.000 do 70.000, dok se isti model iz 2011. godine, koji je prešao 178.000 milja, nudi za 13.995 dolara, što je ;daleko veća cena nego pre nekoliko meseci.

S obzirom na nedostatak snabdevanja, skoro svi očekuju da će prodaja novih vozila uskoro opasti, a to bi dodatno poskupelo ionako oskudnu ponudu polovnih vozila. Analitičari kažu da bi zato moglo biti pametno odložiti svaku kupovinu za bar godinu dana, dok se tržište ne smiri.

Pandemija i nestašica čipova takođe su izazvali oskudicu automobila za iznajmljivanje, što je dramatično povećalo cene rent-a-kara i prouzrokovalo dugo čekanje dok ljudi ponovo počinju da putuju. Kompanije za iznajmljivanje imale su problema sa nabavkom novih automobila jer su automobilske kompanije preusmerile prodaju pojdinačnim potrošačima koja je unosnija od masovne prodaje vozila firmama. Uz to je veća potražnja poslala neke kompanije za iznajmljivanje na tržište polovnih automobila da tamo nađu vozila.

Kad god se nestašica automobila završila, GM, Ford i drugi kažu da će promeniti poslovne modele da ne bi imali velike zalihe. GM je razmatrao da uspostavi regionalne distributivne centre koji bi mogli da dilerima šalju vozila za svega nekoliko dana. Fordov izvršni direktor Džim Farlej je govorio o uvođenju brze isporuke po fabričkim narudžbinama. Obe kompanije se nadaju da će smanjiti kamate koje plaćaju na velike zalihe i da će uspeti da ne daju velike popuste na cenu što je uobičajeno u SAD.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar