Suecki kanal
Foto: AFP / AFP / Profimedia

Odglavljivanje teretnog broda koji se nedavno "zaglavio" u Sueckom kanalu, prvi put u 150-godišnjoj istoriji ove izuzetno važne i veoma prometne saobraćajnice, moglo bi da potraje danima, ako ne i nedeljama. Dok logističke kompanije očajavaju a kupci nervozno čekaju robu poručenu iz Azije, oči celog sveta uprte su u bagere, male brodove i plovila koji pokušavaju da odglave 224.000 tona težak brod.

Pročitajte još:

Teretnjak, dug 400 metara – koliko je otprilike visok Empajer Stejt bilding, nasukao se 23. marta pod naletom jakog vetra, kada je prošao južni ulaz u Suecki kanal.

Zvaničnici kanala pokušali su da ga pomere u četvrtak ujutru ali bez uspeha. Kasnije tokom dana, bageri su poslati da sklone pesak i mulj sa leve strane ogromnog broda do vrha prepunjenog teretnim kontejnerima, saopštio je Bernhard Šult Šipmenadžment (BSM), tehnički menadžer plovila.

„Uz bagere koji su već na licu mesta, poslat je i specijalizovani tegljač koji bi vrlo brzo trebalo da počne sa usisavanjem mulja i peska. Ovaj tegljač-usisivać može da pomeri 2.000 kubnih metara materijala svakih sat vremena“, navodi se u saopštenju BSM.

Posadu nasukanog broda čini 25 Indusa i svi su ostali na teretnjaku i pomažu u spasilačkim naporima.

U međuvremenu, najmanje 160 brodova sa gorivom i teretom čeka da prođe kroz kanal.

Suecki kanal
Foto: AFP / AFP / Profimedia

Pomeranje broda moglo bi da potraje „danima, ako ne i nedeljama, zavisno od toga na šta će naići“, rekao je CNN-u Piter Berdovski, izvršni diretkro Boskalisa čija sestrinska kompanija SMIT salvidž radi na oslobađanju broda.

Berdovski je holandskim medijima rekao da je njegova kompanija utvrdila da je nemoguće osloboditi brod sa teretom koji je na njemu. „Brod sa tolikom težinom je nemoguće izvući. Zaboravite na to“, rekao je on.

Prvi korak je da se ispusti gorivo i voda za održavanje ravnoteže broda (balastna voda) i potom sačeka plima. Ako to ne upali, onda je potrebno skloniti sve kontejnere sa teretom i raskopati peščane obale u koje se brod zabio, rekao je Berdovski.

SMIT je ranije radio na nekoliko poznatih spasilačkih operacija, uključujući spasavanje Kosta Konkordije, kruzera koji se nasukao kod obale Italije 2012.

Tim spasilaca iz SMIT-a i japanske kompanije Nipon Salvidž poslat je da pomogne u odglavljivanju broda, navela je kompanija u čijem je vlasništvu teretnjak, Evergrin Marin.

Uprava Sueckog kanala (SCA) navela je da u oslobađanju broda trenutno učestvuju dva broda sa bagerima, devet tegljača i još četiri džinovska bagera na obalama kanala. SCA je navela i da su razmatrali opciju pomeranja broda tako što bi bukvalno iskopali brod iz kanala ali da je operacija ponovnog spuštanja broda u vodu „tehnički vrlo komplikovana“ i može da potraje danima.

„Ako metod nije dobar, moglo bi da potraje nedelju dana, ako se sve dobro uradi, biće potrebna dva dana“, rekao je zvaničnik SCA koji je želeo da ostane anoniman jer nije ovlašćen da priča sa medijima.

SCA je zvanično suspendovala saobraćaj u kanalu i pokušaju da oslobode jednu od najužurbanijih i najvažnijih trgovačkih ruta od 400 metara dugod i 59 metara širokog broda koji blokira kanal u oba pravca.

„Ne postoji drugo rešenje nego da se kopa oko broda, što sad i rade koristeći egipatske brodove, ali je problem taj što je tlo u ovoj oblasti stenovito i oprema se lomi“, rekao je izvor u SCA.

Isti izvor je CNN-u rekao da SMIT razmatra da ispuste gorivo iz broda ali je taj potez rizičan jer bi brod mogao da se prevrne. „Smanjivanje tereta u takvim slučajevima mora da se radi sa vrha, a Egipat nema dovoljno veliki plutajući kran koji može da dohvati kontejnere na vrhu“, rekao je izvor.

Foto: EPA-EFE/European Space Agency

Dok inženjeri i pomorci ne smisle šta će da rade, pred Sueckim kanalom se stvara gotovo filmska gužva. Ogromni teretni brodovi, tankeri sa naftom i gasom i gomila drugih brodova okupilo se sa obe strane kanala i stvorilo jednu od najvećih saobraćajnih gužvi u istoriji.

SCA je u sredu dozvolila da se brodovi koji dolaze iz Sredozemnog mora skupljaju u Velikom gorkom jezeru, ali je kapacitet ovog jezera od 43 plovila sada popunjen.

Novi brodovi koji neprestano pristižu, sada će morati da pristanu u drugim oblastima u Crvenom i Sredozemnom moru.

Oko 30 procenata svetskog kargo prevoza prolazi kroz 193 kilometra dug Suecki kanal svakog dana, sa oko 12 posto svetske robe.

Neke transportne firme sada razmatraju slanje svojih brodova oko južnog kraja Afrike, što će ih koštati još nedelju dana putovanja.

Iz sveta i regiona čitajte:

Najveća kompanija za transport tereta Maersk saopštila je da je sedam njihovih brodova pogođeno haosom u Sueckom kanalu. Četiri su zaglavljena u obližnjem sistemu kanala, dok ostali čekaju da prođu, navela je danska kompanija.

Suecke vlasti poslale su tokom noći saopštenje u kojem navode da se napori da se brod oslobodi nastavljaju, ali da vetar i ogromna veličina broda „otežavaju operaciju“.

Vlasnik Ever Givena je japanska kompanija Šoei Kisen KK. „Incident je izazvao mnogo problema raznim stranama i mi očekujemo da će nadoknada biti potraživana“, rekao je Jumi Šinohara, menadžer u kompaniji. „Međutim, u ovom trenutku fokusirani smo na oslobađanje i ponovo spuštanje u vodu broda tako da ne znamo detalje kojim stranama, kolika šteta i tome slično“, rekao je on.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare