Foto: EPA-EFE/European Space Agency

Haos koji je teretni brod "Ever Given" izazvao zaglavivši se u Sueckom kanalu dodatno je zagorčao život zaposlenima u logističkom i sektoru snabdevanja i nabavke sektoru, već žestoko pritisnutom pandemijom koronavirusa.

Pročitajte još:

Logističke kompanije već mesecima balansiraju između ogromnih teškoća u prometu zbog pandemije koronavirusa i snažnog skoka potražnje za potrošačkom robom, koji stvaraju logistička uska grla širom sveta. Najnoviji izazov je nasukani, 400 metara dugi brod koji je u Sueckom kanalu blokirao tranzit više od 30 brodova za kontejnerski prevoz tereta.

Tegljači uveliko rade na njegovom „odglavljivanju“, a u jednoj od kompanija za Rojters kažu da bi se manevri mogli otegnuti na nekoliko nedelja. Strahuje se da se brod sa 220.000 tona tereta preduboko zabrazdio u kanal i da neće biti moguće izvući ga sa teretom. Za pomeranje tereta biće potrebne nedelje, ako ne i meseci zbog čega u svetu sada vlada blaga panika. Već sada, 16 teretnih brodova čeka da uđe u kanal.

„Lanci snabdevanja su već neko vreme pod pritiskom, a sada je veliki kontejnerski brod doslovno blokirao jednu od glavnih ruta svetske trgovine“, smatra Džoana Konings iz ING-a. „Uprava Sueckog kanala pokušava da ga oslobodi, zastoj je sve veći i sve to će izazvati poremećaj u globalnim lancima nabavke“, dodala je Konings.

Prevoznici zatrpani poslom

Švajcarski MSC, druga po veličini svetska kompanija za kontejnerski prevoz tereta, tvrdi da je blokada Sueckog kanala pogodila sve velike prevoznike.

„Kao česti korisnik kanala, MSC vrlo pomno prati stanje kako bi ažurirao podatke u slučaju da se pojavi potreba za kriznim planovima za flotu ili mrežu usluga i kako bi procenili mogući uticaj na promet kontejnera na ionako vrlo izazovnom tržištu“, ističu iz MSC i dodaju da njihovi klijenti moraju da budu spremni za potencijalnu promenu rasporeda, prenosi Jutarnji list.

Pogođena Evropa

Strahuje se da bi haos u Sueckom kanalu mogao da utiče i na transport robe azijskih proizvođača do kupaca u Evropi. Leon Vilems, potrparol luke Roterdam, najveće u Evropi, kaže da je i pre incidenta potražnja za logitičkim uslugama premašivala kapacitete.

„Posledice blokade osjetiće sve luke u zapadnoj Evropi. Blokada sada traje već 48 sati i nadamo se, i zbog kompanija i zbog potrošača, da će uskoro biti rešena“, rekao je on.

U Antverpenu, logistički kapaciteti za kontejnerski prevoz tereta preopterećeni su već mesecima, rekao je Rojtersu direktor uprave luke Žak Vandermeiren. „Poremećaji u globalnom lancu nabavke pogađaju sve“, dodao je on.

Iz sveta i regiona čitajte:

Haos u SAD

Eventualni novi poremećaji još bi više pogodili luke u SAD-u, u kojima pretovar već čeka više od 90 bodova, kažu izvori u logističkom sektoru.

Proteklih nedelja cena prevoza robe iz Azije na istočnu obalu SAD-a gotovo je udvostručena, premašivši 5.000 dolara po FEU (kontejneri od 40 stopa), a porasle su i vozarine na rutama prema zapadnoj obali, pokazuju podaci S&P Global Platts Containersa.

Kontejnerski brodovi duže čekaju prihvat i istovar u lukama na zapadnoj obali SAD-a nego u onima u drugim delovima zemlje, ali i u ostatku sveta, pokazuje analiza logističke platforme project44.

Portparol luka Njujork i Nju Džersi kaže da za sada ne primećuju uticaj blokade u Suecu, ali pomno prate situaciju. „Duža blokada pogoršala bi i aktuelni problem globalne nestašice kontejnerske opreme jer su uz brodove zapeli i kontejneri koji ne mogu da se vrate u Aziju i pokupe novi teret“, kaže Alan Marfi, izvršni direktor analitičarske kuće Sea-Intelligence.

„To bi pak moglo pojačati pritisak i potaknuti daljnji rast ionako rekordno visokih vozarina jer se izvoznici nadmeću u očajničkim pokušajima da se domognu malobrojnih praznih kontejnera“, dodaje.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar