Suecki kanal

Ogromni teretni brod koji je od prošlog utorka blokirao Suecki kanal, konačno je jutros oslobođen i zvaničnici se sada nadaju da će saobraćaj uskoro krenuti. Blokada Kanala izazvala je glavobolje i frustracije celoj svetskoj kargo industriji, budući da je Suecki kanal jedna od najprometnijih ruta na svetu.

Pročitajte još:

Brod Ever Given, koji se zbog jakog vetra i peščane oluje preprečio i zaglavio u obalama kanala dug je 400 metara i težak 200.000 tona. Nosivost mu je 20.000 kontejnera za robu a trenutno se na brodu, jednom od najvećih na svetu, nalazi 18.300 kontejnera. Vlasnik broda je tajvanska kompanija Evergrin Marin.

Brod se zabio u obale kanala u utorak, navodno zbog jakog vetra ali zvaničnici Kanala (SCA) navode da vetar i pesak nisu jedini razlog zašto se brod preprečio i nasukao, zbog čega će biti sprovedena istraga kako bi se utvrdilo da li je reč o tehničkoj ili ljudskoj grešci.

Do nedelje, sa obe strane kanala dugog 193 kilometra prolaz je čekalo 369 brodova sa robom koja varira od nafte preko čaja i ikeinog nameštaja, do stoke iz Rumunije i hrasta iz Francuske.

Blokada Sueckog kanala inspitisala je više od 145.200 interakcija na Tviteru pod haštegom #SuezBLOCKED i najmanje 133.000 šerova.

Oslobađanje broda

Tokom vikenda, 14 tegljača je gurao i cimalo Ever Given tokom visoke plime kako bi ga odglavili sa obale i pomerili 30 stepeni ka centru kanala. Potom su u ponedeljak, posle nekoliko izveštaja da je brod delimično odglavljen, SCA izdali saopšenje u kojem su naveli da je brod „uspešno porinut“.

Zvaničnici Kanala su naveli da će manevri oslobađanja broda biti nastavljeni kasnije tokom dana, sa visokom plimom, kako bi brod potpuno bio postavljen na odgovarajući položaj, na sredinu vodenog puta.

Ričard Mid, urednik pomorskog lista Lojd List rekao je BBC-u da je jasno da će saobraćaj u Sueckom kanalu krenuti jasnije danas, kada prođe puna inspekcija. On je dodao i da su neki manji brodovi več počeli da prolaze pored broda.

„Imamo oko 450 brodova koji i dalje čekaju da prođu kroz kanal. Raščišćavanje gužve će biti dugotrajan proces“, rekao je on.

Cena blokade

Oko 12 procenata globalne trgovine, oko milion barela nafte i oko 8 procenata tečnog prirodnog gasa svakog dana prođe kroz kanal.

Predsedavajući SCA Osama Rabi rekao je u subotu da svakog dana Kanal gubi između 14 i 15 miliona dolara zbog blokade, uprkos tome što su zvaničnici Kanala otvorili stariji kanal kako bi bar neki brodovi prošli.

Pre pandemije, trgovina preko kanala činila je dva procenta egipatskog BDP-a.

Sa druge strane Lojdova lista navodi da je nasukani brod zadržavao robu u vrednosti od 9,6 milijardi dolara svakog dana. Odnosno, 400 miliona dolara i 3,3 tone tereta svakog sata, odnosno 6,7 miliona dolara gubitka svakog minuta.

Nemačka osiguravajuća kuća Alianc saopštila je u petak da blokada svetsku trgovinu košta između 6 i 10 milijardi dolara na nedeljnom nivou, i da je smanjila globalnu godišnju trgovinu za 0,2 na 0,4 proentna poena.

Iz brokerske kuće Braemar ACM Volstrit žurnalu je rečeno da su troškovi iznajmljivanja kargo brodoca iz Azije i sa Bliskog istoka porasli 47 procenata, na 2,2 miliona dolara.

Neki brodovi su preusmereni sa Sueckog kanala na jug Afrike, što im je za osam dana produžilo putovanje.

Iz sveta i regiona čitajte:

Pogođene bezbrojne firme

Blokada Sueckog kanala ne pogađa samo globalnu prevozničku industriju ili egipatsku ekonomiju. Bezbrojne firme, od lokalnih logističkih kompanija, poreko trgovina, supermarketa i proizvođača su takođe pogođene.

Prava šteta i troškovi još uvek ne mogu da se procene, a strahuje se da će, ako Kanal ne bude uskoro prohodan, mnoge firme morati da naruče još robe i pošalju ih avionima do krajnjih destinacija što će utrostručiti troškove.

BONUS VIDEO:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar