Foto: Kristoffer Tripplaar / Alamy / Alamy / Profimedia

Fotografije sa dva popularna američka proizvoda uskoro će biti zamenjene usled rasne stereotipije koju one izazivaju u tamošnjem društvu.

Tetka Džemajma i ujak Ben su Afroamerikanci. Ona je „ikona“ sirupa za palačinke pod nazivom „Aunt Jemima“, dok se njegova fotografija nalazi na proizvodima od pirinča „Uncle Ben’s“.

Naravno da je ovakva reakcija proizvođača obe robne marke, izuzetno popularne u SAD, prouzrokovana najnovijim nasilnim događajima preko okeana, koji su čitavu državu podigli na noge. Demonstracije u znak podrške brutalno ubijenom Afroamerikancu Džordžu Flojdu uticale su i na širi društveni i kulturološki kontekst, pa zato i marketinške odluke da se prestane sa veličanjem ropskog jarma crnih ljudi nadilaze dnevnopolitička dešavanja.

Foto: Kristoffer Tripplaar / Alamy / Alamy / Profimedia

Reputacija ovih brendova, kako smatraju marketinški stručnjaci u SAD, izgrađena je na rasnom i kulturnom stereotipu koji se u širokoj javnosti smatra uvredljivim.

Nasmejana tetka

Brend „tetka Džemajm“, čiji se vedar lik smeši sa sirupa za palačinke, datira još iz 1889. Reč je o izmišljenom liku afroameričkog porekla, koji stoji na ambalaži ovog izuzetno popularnog proizvoda u SAD.

Mnogi čim prvi put kroče na tlo Amerike u svojim utiscima navode lik ove simpatične žene kao jedan od najprepoznatljivijih u moru proizvoda autentičnih za taj prostor. Ovaj brend je u vlasništvu kompanije Quaker Oats i njegova ambalaža od nastanka menjana je nekoliko puta. Međutim, lik nasmejane Afroamerikanke ostajao je sve do sada.

Foto: Image of Sport / Newscom / Profimedia

„Prepoznajemo da je poreklo tetke Džemajme zasnovano na rasnom stereotipu. Iako se tokom godina radilo na ažuriranju brenda na način koji je zamišljen da bude primeren i poštovan, shvatamo da te promene za sve ovo vreme nisu bile dovoljne“, izjavila je Kristin Krepfl, potpredsednica i direktorka marketinga u kompaniji Quaker Oats.

Pakovanja sirupa za palačinke bez Džemajmine slike, kako je najavljeno, počeće da se pojavljuju u poslednja tri meseca ove godine. Promena imena brenda desiće se nešto kasnije, ali ubrzo posle prve faze promene ambalaže, saopštila je kompanija, ne precizirajući detalje oko novog naziva proizvoda.

Teksaški farmer, čikaški kuvar

Poput Džemajme i ujak Ben će uskoro biti uklonjen sa svih kutija pirinčanih proizvoda koje krasi još od 1946. godine.

U obrazloženju odluke da sliku ovog Afroamerikanca zameni posle više od 70 godina, iz kompanije Mars Foods naveli su da kao globalni brend imaju društvenu odgovornost da konačno sruše rasni stereotip u kome je crni čovek viđen kao neko ko naporno radi na plantažama.

Foto: Eva HAMBACH / AFP / Profimedia

„Moramo da zauzmemo stav u novonastaloj situaciji u kojoj bi trebalo da se stane u kraj rasnoj neobjektivnosti i nepravdi. Dok osluškujemo mišljenja potrošača, posebno onih iz crne zajednice, prepoznajemo da je jedan od načina na koji možemo postići pravdu promena vizuelnog identiteta našeg brenda“, navodi se u saopštenju kompanije Mars Foods.

Ime ovog brenda nazvano je po teksaškom farmeru koji je u vreme nastanka robne marke bio poznat pod nadimkom ujak Ben. S druge strane, fotografija koja prati ovu ambalažu pripada jednom drugom Afromerikancu. Reč je o Frenku Braunu, jednom od poznatijih čikaških kuvara i konobara tog vremena.

Braunova slika uklonjena je sa pakovanja 1971, a onda vraćena posle 12 godina. Do kraja godine očekuje se da će fotografija ujka Bena otići zauvek u istoriju.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare