Ukrajinska mornarica Foto: East2West News / Profimedia

“Čemu ovolika gužva oko mog zarđalog starog čamca”, upitao se kapetan Oleksandr Grihorevski gledajući kako državna televizija izveštava o njegovom više od 50 godina starom brodu koji nosi naziv Donbas. On u tom trenutku nije shvatao da bi pojava njegovog broda u Azovskom moru mogla da bude varnica koja bi da dovede do kulminacije osmogodišnjeg sukoba koji se vodi između ukrajinskih oružanih snaga i vojnika koje podržava Moskva, piše "Vašington post".

Glavna ruska domaća obaveštajna agencija, FSB, izvestila je da njegov brod Donbas nije imao dozvolu da plovi prema Kerčkom moreuzu, plovnom putu između Rusije i anektiranog Krima. FSB je rekao da je Donbas ignorisao uputstva da ispravi putanju, a propagandisti Kremlja su brzo to označili kao „provokaciju“.

Pročitajte još:

Margarita Simonjan, glavna urednica televizijskog kanala Raša Tudej koji finansira ruska vlada, među prvima je počela da diže buku na Tviteru.

„Da li je počelo? Majko, nemoj me izneveriti“, napisala je.

Sve se završilo kada se Donbas okrenuo, na manje od četiri kilometra od Kerčkog moreuza. Ali incident, iako je na kraju bezopasan, ponovo je ukazao na stratešku slabost ukrajinske vojske u ratnoj zoni.

Mesto gde bi mogao da počne rat

Plitko Azovsko more, manje od američkog jezera Mičigen, omeđeno Rusijom i Ukrajinom, jedno je od mesta na kojima se svakodnevno očekuje direktan sukob, piše „Vašington post„.

“Dosta je ruskih brodova kojih ima oko četiri puta više nego ukrajinskih. A pošto u moru nema pomorske granice, ruska flota može da se približi ukrajinskoj obali koliko god želi, što čini gradove na jugoistoku Ukrajine najugroženijim u zemlji”, kaže Andrij Klimenko, glavni urednik Blek Si Njuza iz Kijeva.

Foto: EPA-EFE/SERGEY VAGANOV

Američki obaveštajci su upozorili da bi Kremlj mogao da planira višestruki vojni napad na Ukrajinu već početkom sledeće godine. Bez obzira na svu međunarodnu pažnju posvećenu koncentraciji ruskih trupa na kopnenim granicama Ukrajine, ako invazija krene sa mora, ukrajinske snage su biće nemoćne.

Oni ne mogu legalno da preduzmu ništa sve dok prvi ruski vojnik ne stupi na kopno.

70 odsto Azova blokirano za transport

U međuvremenu, ukrajinska flota je ograničena u svom kretanju na Azovu, redovnom praksom Rusije da ograničavan zone bez najave zbog, kako tvrdi, artiljerijske obuke. Ukrajinska mornarica je ovog meseca saopštila da je skoro 70 odsto Azova blokirano za transport zbog upozorenja o navigaciji iz Moskve.

„U bezbednosnom smislu, Azovskim morem dominira Rusija. A u slučaju rata, oni će to u velikoj meri iskoristiti da izvrše pritisak na naše južne gradove na obali Azova. U sadašnjim okolnostima, naravno, Rusija diktira situaciju u Azovu i u suštini ga koristi kao ratno uporište”, rekao je ministar spoljnih poslova Dmitro Kuleba za Vašington post.

Grihorevski, vlasnik čamca sa početka tekta rekao je da je Donbas bio usidren 8. decembra i da je tada dobio upozorenje ruske navigacije da se zona u kojoj se nalazi zatvara. To mu nije drugu opciju, osim da ide u pravcu Kerčkog moreuza. Oko 13.30 časova. 9. decembra, obavešten je da mu je za prolazak plovnim putem potrebna dozvola koja se izdaje na period od 48 sati. Grihorevski je tada rekao da njegov brod ne planira da plovi kroz Kerčki moreuz i da je nenaoružan.

Rusija je tada tražila da se dostave detaljni planovi plovidbe broda, što je Grihorevski odbio. Do večeri Donbas su pratila tri ruska broda. Onda je Grihorevski upozorio Ruse da se povuku dok se Donbas okreće.

Grihorevski je rekao da je ruski jurišni avion preleteo iznad Donbasa i da je jedan od ruskih brodova koji su ga pratili zapretio da će otvoriti vatru ako ne promeni pravac.

Sledećeg dana, portparolka ruskog ministarstva spoljnih poslova Marija Zaharova rekla je državnoj televiziji da Donbas predstavlja „novu provokaciju na moru“ koja je deo niza „provokativnih akcija koje se sprovode oko ruskih granica“

Kao odgovor, ukrajinski zvaničnici su optužili ruske brodove da godinama maltretiraju njihovu flotu u Azovu. Pomorski graničari koji patroliraju morem u gliserima sa kamuflažnim uzorkom dokumentovali su akcije Rusa koje smatraju „provokacijama“ da bi ih predstavili kao dokaz u podnescima međunarodnog suda.

Iako te navodne akcije Rusije nisu nove, druge, možda više zabrinjavajuće, jesu. Ukrajinki vojni analitičari navode da je Rusija počela da izdaje navigaciona upozorenja kako bi zatvorila sektore u blizini obale. Smatraju da nije jasno da li je to samo psihološki pritisak ili priprema za moguće ratno iskrcavanje na obalu.

Postoji argument da je obala Azova od veće strateške i ekonomske vrednosti za Rusiju nego ratom pogođeni istočni pogranični regioni Ukrajine. Ukrajinske luke Mariupolj i obližnji Berdjansk na zapadnoj obali izvoze proizvode iz regiona, a luka Taganrog je centar za trgovinu kroz jugozapad Rusije.

Nagazne mine duž obale

Efekti napetosti na moru se mogu osetiti i na obali. Dvadesetak kilometara istočno od Mariupolja nalazi se malo selo Berdjanske, koje je nekada predstavljalo prijatno mesto za odmor i središte ribara. Sada, pošto je u blizini teritorije koju kontrolišu ruske vojne snage, ukrajinski automobili moraju da prođu najmanje tri vojna kontrolna punkta da bi stigli tamo.

Zaustavljen je tok turističkog novca. Kao i ribolov. Ukrajinska vojska je pre nekoliko godina postavila nagazne mine duž obale. Iako lokalno stanovništvo kaže da su zimske temperature izazvale eksploziju svih mina, znakovi i dalje upozoravaju ljude da ne ulaze u vodu.

U selu više nema ribarske baze. U dvorištu Fjdora Pahomova koje se nalazi do obale, zapetljani snopovi ribarskih mreža vise sa konopca za veš. Nekada je tu bilo usidreno pet ribarskih čamaca. Njegov glavni izvor prihoda je zakržljao, piše Vanšington post.

Pahomov je rekao da je zabrinut zbog nadolazećeg rata sa Rusijom. Ali najviše od svega, voleo bi da se vrati ribarskom poslu.

BONUS VIDEO: Vežbe ukrajinske vojske sa američkim anti-tenkovskim raketama Džavelin

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar