Foto: Sundry Photography/Shutterstock

Tajvanska kompanija TSMC možda nije poznata kao Samsunf, Epl ili Majkorsoft, ali za svetsku ekonomiju podjednako je važna, ako ne i važnija u ovom trenutku. Gigant koji se bavi proizvodnjom jedne od krucijalnih stvari za današnjicu - čipova za automobile i različite aparate, nije dozvolila da joj koronavirus uništi proizvodnju i sada od nje zavise i mnogo poznatije kompanije.

Pročitajte još:

Teško je preceniti značaj tajvanskog proizvođača poluprovodnika za svetsku ekonomiju. TSMC dominira proizvodnjom najsofisticiranijih poluprovodnika na svetu, a Ejpl i Kualcomm ubraja među svoje najveće kupce. To je globalna hegemonija kojoj Kina zavidi, prenosi Gardijan.

Trenutna svetska nestašica čipova koja je započela u početku pandemije koronavirusa sada dostiže razmere krize, čineći ulogu TSMC-a još važnijom.

Finansijska tržišta sve više strahuju zbog što nestašica podstiče inflaciju u zapadnim ekonomijama. Rukovodstva raznih kompanija predviđaju da bi nestašica čipova mogla da potraje godinama, što razrešava dilemu kako kompanija za koju je malo ljudi čulo može da ima takav zahvat na svetsku ekonomiju.

Nedostatak čipova povećao je cenu automobila u Sjednjinjenim Državama za 4,2 odsto.

Otkako su prošle godine izašli iz krize, zbog pandemijske recesije, proizvođači automobila nisu mogli da se domognu dovoljno poluprovodnika kojima bi mogli da naprave automobile koji bi zadovoljili potražnju. Čipovi se ne koriste samo u računarima, oni su mozak čitavog niza uređaja za svakodnevnu upotrebu i sastavni su deo proizvodnje automobila.

Foto: ANDER GILLENEA / AFP / Profimedia

Ford je u aprilu rekao da će do jula smanjiti polovinu svog uobičajenog broja vozila zbog nedostatka čipova. Time su pogođeni i drugi proizvođači kao što su GM, Volksvagen, Jaguar i Land Rover.

Ovo je rezurtiralo poskupljenjem američkih automobila proteklog meseca za 10 odsto. Polovni automobili koštaju za 21 odsto više u odnosu na prošlu godinu, jer je nestašica vozila došla zajedno sa povećanjem tražnje, koju mnogi vezuju za to da su ljudi tokom karantina prosto gomilali novac, jer nisu imali gde da ga troše. Pored Sjedinjenih Država cene automobila naglo su porasle i u Velikoj Britaniji i Australiji, za vreme trećeg karantina.

Jednostavno rešenje bilo bi da se proizvodi više čipova, ali dodavanje proizvodnih kapaciteta – poznatih kao „fabs“ – izuzetno je složeno, skupo i traje dugo. Kada su proizvođači automobila zatvorili fabrike u prvom talasu pandemije 2020. godine, proizvođači poput TSMC-a i Samsung-a u Koreji preusmerili su proizvodnju na čipove za aparate za svakodnevnu upotrebu čija je potražnja nastavila da raste, jer su ljudi provodili više vremena kod kuće tokom karantina.

Proizvođači automobila verovali su da će im materijali koje trenutno imaju biti sasvim dovoljni, oslanjajući se na potencijalno moguću ekonomsku krizu. Međutim svetska ekonomija, potpomognuta masovnom vladinom intervencijom, oporavila se brže nego što je iko mogao da zamisli, te je glavni problem postao nedostatak komponenata. Analitičari su ove nedelje izračunali da će automobilska industrija izgubiti 110 milijardi dolara ove godine zbog nedostatka čipova.

Mark Viliams, glavni ekonomista za Aziju u konsultantskoj kući Kapital Ekonomics, rekao je da su problemi automobilske industrije pokazali kako su poluprovodnici postali osnovni input u proizvodima koji se tradicionalno ne smatraju elektronikom, kao i koliko je svet zavisan od Tajvana.

„Ova zavisnost je pretnja za globalnu ekonomiju koja se može ublažiti, ali neće biti u potpunosti rešena u budućnosti“, rekao je.

Ipak, ono što se čini kao snaga Tajvana nije u potputnosti osigurana. Koncentracija proizvodnje čipova na Tajvanu, koju bi mogli poremetiti zemljotresi i suša, kao i bilo koja moguća vojna pretnja širom Tajvana, sada predstavlja rizik i za globalnu ekonomiju.

Supersile SAD i Kina očajnički nastoje da uhvate korak sa tajvanskim visokotehnološkim prvakom, usred rastuće diplomatske i geopolitičke napetosti između Vašingtona i Pekinga. Veruje se da TSMC razmatra proširenje, te da će milijarde dolara uložiti u najsavremenije fabrike u američkoj saveznoj državi Arizona.

Kina takođe očajnički želi da poveća svoju sposobnost proizvodnje najsofisticiranjeg čipa, ali, nije uspela da smanji svoju zavisnost od inostranih proizvođača kao što je TSMC. U stvari, TSMC navodno razmatra poduhvate vredne milijardu dolara u Kini – uključujući novi pogon u Nanjingu. Kineske kompanije, poput Huaveia, 2018. godine skladištile su čipove kao odgovor na pretnje američke izvozne kontrole, pogoršavajući nestašicu. Sankcije iz Trampove ere vodećem kineskom proizvođaču čipova SIMC-u nisu pomogle.

„Pametan način za izgradnju otpornosti u globalnom lancu snabdevanja jeste veća koordinacija u različitim zemljama, umesto jurnjava za samodovoljnoim količinama sa ogromnim rizikom i troškovima koji bi to podrazumevali“, rekao je Džon Li, koji vodi zajednički projekat kompanija SNV i MERICS koji analiziraju ovaj poluprovodnički lanac.

BONUS VIDEO:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar