Foto: EPA/DSK

Život u ratno doba. U to se pretvorila pandemija koronavirusa. Svi su u stanju pripravnosti u javnom i privatnom sektoru. Vreme je da se javno dobro stavi iznad privatnih, pojedinačnih interesa. Ali gde se u svemu ovome nalazi najbogatiji čovek sveta, Džef Bezos, pita se Piter Čati u komentaru za "Forbs".

Ovo pitanje odjekuje posebno duboko, piše Index.hr, zato što se ovaj podmukli virus u SAD prvo pojavio u Amazonovom sedištu u Sijetlu, i već danima tamo paralizuje život. Amazon je logističko čudo od kompanije. Njihov sistem naručivanja, softver, nabavni lanci, razvrstavanje i otprema izazivaju zavist kompletnog maloprodajnog univerzuma.

Ali gde je sada ta čudesna logistika i jedinstvena stručnost koja iza nje stoji? Zašto je Bezos ne otvori za veće dobro, pita se novinar Forbsa. Ta logistika i stručnost iza nje, nesumnjivo su moćniji u mnogo čemu nego kod američke vlade.

Bil Gejts pomaže, gde je Bezos?

Foto:EPA/ALESSANDRO DI MARCO

Zašto Bezos ne iskoristi bar delić svojih beskrajnih ličnih resursa od 100 milijardi dolara da bi ubrzao izgradnju centara za testiranje i povećao broj testova u njima? Bil Gejts čini upravo to. Fondacija Bila i Melinde Gejts, sada sarađuje s lokalnim vlastima na pružanju kućnih testova na koronavirus stanovnicima šireg područja Sijetla. Ako Bezos može da obeća isporuku istog dana za većinu proizvoda koje Amazon prodaje i može da upravlja golemim skladištima širom zemlje, zašto ne može da pristupi pandemiji s bar istom hitnošću kao u svojoj trgovini tokom ovih nezabeleženih vremena?

Novinar Forbsa se nadalje pita zašto Bezos bar nije istupio kao javna ličnost i odlučno se suprotstavio pandemiji. On se dosad, dok je to služilo njegovim interesima, nije stideo da bude javno lice svoje kompanije, a ima globalnu platformu. Svaka Amazonova kutija, koje tokom ovih mučnih dana verovatno još više stižu u naše domove, može da posluži kao platforma za komunikaciju i edukaciju u ovo doba koronavirusa. To može da bude novi oblik inovacije, vrsta inovacije koja trenutno spasava živote.

Naravno, Amazon sada nudi dve sedmice ograničeno plaćenog bolovanja. Ali samo za one koji su bili pozitivni na testu za Covid-19 ili su stavljeni u karantin. A što je s ostalim Amazonovim radnicima, posebice onima koji rade u njegovim golemim skladištima širom zemlje, koji sada nemaju kamo otići? Nemaju resurse na raspolaganju. Još jednom, čak i delić Bezosovog ličnog bogatstva napravio bi sada ogromnu razliku u njihovim životima. Ako ne sada, kada?

Foto:EPA-EFE/ETIENNE LAURENT

A gde je Mark Zakerberg iz Fejsbuka, nastavlja Forbsov komentator, momak težak više od 70 milijardi dolara, koji je sigurno takođe sjajno profitirao od velikodušnosti društva. On je svoje bogatstvo izgradio na našoj voljnoj socijalnoj zavisnosti o njegovoj platformi, ali takođe i na Fejsbukovom potajnom preuzimanju i eksploataciji naših ličnih podataka. Itekako ima smisla potreba za Zakerbergovim ličnim iskupljenjem nakon beskrajnih zapanjujućih i osuđujućih otkrića u poslednjih nekoliko godina.

„Ovo je vaša šansa da poslužite kao uzori“

Fejsbuk… Zakerberg u ime „patriotske“ necenzure nastavlja da pretvara da Fejsbuk ima malo kontrole i mogućnosti suzbijanja razarajućih lažnih vesti i otvorenih političkih laži koji dele društvo. Kao rezultat toga, lično je odbijao da promeniti relevantna Fejsbukova pravila. Kolika je društvena cena tih pravila i slepog profita? Sada je vreme, a i prilika, za promenu smjera, ističe Forbs.

U međuvremenu, ne zaboravimo da je Amazon godinama bio imun od poreza na promet, što mu je zbog pravila potpuno različitih u poređenju s fizičkim trgovinama, omogućilo da postane gigant kakav je danas.

Bezos i Zakerberg, ovo nije pitanje pravne dužnosti. Nije čak ni pitanje društvene obaveze. To je jednostavno ispravna stvar.

Ovo je prilika za Bezosa, Zakerberga i ostale industrijske lidere (da, to se odnosi i na tebe, Vorene Bafet) da skrušeno priznaju kako smo im mi, ljudi ove nacije, omogućili i osnažili ih da postanu giganti kakvi su danas. Vreme je da uzvratite, da služite većem dobru, da zauzvrat pomognete drugim ljudima. Da pokažete kako vaši brendovi znače više od puke trgovine, piše Forbs, a prenosi Indeks.

Da prepoznate kako iza trgovine koja vas je izgradila stoje stvarni ljudi. I da spremno ponudite da vratite deo svojih obilnih bogatstava. Entuzijastično. Ne zbog osećaja krivice. Nego zato što je to ispravno.

Ovo je vaša šansa da poslužite kao uzori. Motivatori. Pravi lideri akcije, promjene i uzvišenosti.

A ne samo kao lideri industrije.