Dva najbogatija čoveka sveta ratuju zbog hrane

Svet 17. feb. 202121:12
Podeli:
Foto: EPA-EFE/RAJA T GUPTA, EPA-EFE/MICHAEL REYNOLDS

Najveći e-trgovinski lanac na svetu Amazon sukobio se sa najvećom indijskom kompanijom Rilajens (Reliance) zbog ugovora koje obe firme imaju sa indijskom trgovinom - Fjučur grup (Future Group).

Pročitajte još:

Analitičari kažu da bi sukob američkog giganta sa lokalnim herojem, koji na svojoj strani ima prednost domaćeg terena, mogao da utiče na razvoj e-trgovine u Indiji narednih godina.

„Mislim da je ovo ogromna stvar. Amazon nikada nije imao ovakvog rivala“, rekao je BBC-u Satiš Mena, analitičar u konsultantskoj firmi Forester.

Amazon je od svog osnivača Džefa Bezosa napravio najbogatijeg čoveka na svetu (iako trenutno ne drži tu titulu) a kompanija je promenila način kupovine u celom svetu. Ali izvršni direktor Rilajensa i najbogatiji čovek u Indiji – Mukeš Ambani nije mali zalogaj.

Analitičari smatraju da njegovi planovi predstavljaju veliki izazov kako Amazonu tako i Flipkartu koji je u vlasništvu Volmarta.

Amazon se vrlo agresivno širi u Indiji koja predstavlja ogromno tržište za e-kupovinu. Rilajens takođe namerava da se proširi – kako onlajn tako i fizički, otvaranjem sve više prodavnica.

Jeff Bezos
Džef Bezos Foto:EPA/JUSTIN LANE

U čemu je problem

Fjučur grup je nedavno potpisala ugovor vredan 3,4 milijarde dolara sa Rilajensom. Od 2019. Amazon je vlasnik 49 odsto uloga u Fjučur kupona, pa samim tim ima i vlasnički udeo u njihovim prodavnicama. Na osnovu toga, Fjučur grupa, smatra Amazon, ne može da prodaje svoje proizvode određenim indijskim kompanijama, uključujući Rilajens.

Fjučur prodavnice teško su pogođene pandemijom koronavirusa i ugovor sa Rilajensom je od suštinske važnosti da opstanu. Zbog ugovora Bezos i Ambani su se našli pred sudom.

Foto:AP Photo/Martin Meissner

Šta sad

Ako ugovor sa Rilajensom bude odobren, Ambanijeva kompanija će imati pristup u preko 1.800 prodavnica u više od 420 indijskih gradova, kao i logističku i poslovnu podršku Fjučur grupe.

„Rilajens je igrač koji ima novac i uticaj na tržištu. Ono što nemaju je iskustvo u e-prodaji“, rekao je Mena.

Ako Amazon uspe da obori ugovor, to će usporiti planove takmaca da prodru na tržište e-trgovine.

Foto: Shuttesrstock/Dnyani

Nagrada

I Amazon i Rilajens su voljni da se bore oko primata na indijskom tržištu jer ono ima neverovatan potencijal razvoja. „Ne postoji drugo tržište posle Kine i SAD koje im pruža ovakve mogućnosti“, rekao je Mena.

Indijski trgovinski sektor vredi oko 850 milijardi dolara a u ovom trenutku samo mali deo tržišta odlazi na e-trogivnu. Stručnjaci očekuju da će indijsko tržište do 2023. porasti 25,8 odsto i vredeti 85 milijardi dolara.

Zbog toga na polju e-trgovine vlada „gužva“ i velika konkurencija. Uz Amazon, Valmart se udružio sa lokalnim Flipkartom. Čak se i Fejsbuk uključio u celu priču sa udelom od 9,9 odsto (koji su platili 5,7 milijardi dolara) u Džio platformi koja je u vlasništvu Rilajens industrije.

Iz sveta i regiona čitajte:

Sukob oko hrane

Bakalnice su glavna nagrada kada je reč o trgovini u Indiji jer polovina novca koji se potroši ode u njih. Trenutno, e-trgovinom dominira prodaja nejestivih stvari poput telefona.

Pandemija korone dodatno je popularisala e-trgovinu, delom zbog toga što je Indija uvela jedan od najstrožih karantina.

„Ljudi su zaglavljeni kod kuće i sve više njih koristi onlajn usluge“, rekao je konsultant Himanšu Bajaj. „Bakalnice postaju glavno bojno polje, a sa kovidom sukob je još žešći“, dodao je on.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar