Oleg Deripaska
Oleg Deripaska Foto:EPA-EFE/YURI KOCHETKOV

Trend koji je u proteklih desetak dana aktuelan u svetu elitnog jahtinga gde luksuzne velike superjahte, koje se povezuju ruskim oligarsima, bivaju zaplenjene ili naprasno iščezavaju sa elektronskih baza podataka koje se bave praćenjem kretanja brodova, polako se počeo osećati i u Crnoj Gori. Iz marine Porto Montenegro juče je isplovio brod “Sputnik” u vlasništvu ruskog oligarha Olega Deripaske.

#related-news_0

“Sputnik” je početak ruske akcije u Ukrajini 24. februara dočekao vezan na mulu 1 Porto Montenegra da bi pre dva dana bio prebačen na mulo 5, gde se nalazi vez za snabdevanje brodova gorivom sa petrolejske instalacije u elitnom nautičkom centru.

Odavde je “Sputnik” nakon tankovanja goriva isplovio u nepoznatom pravcu, sa privremeno ugašenim tzv. AIS transponderom (Automatiuc Identificatin System – AIS) preko kojeg brod obalnim stanicama ili satelitima automatski šalje niz podataka: o destinaciji na koju se uputio, kursu i brzini plovidbe, gazu i osnovnim meteorološkim podacima u području gde se brod trenutno nalazi, prenose Vijesti.me.

Instalacija i upotreba AIS-a, po međunarodnoj SOLAS konvenciji, obavezna je za sve brodove preko 500 bruto-tona u koje svojom veličinom, spada i “Sputnik”. Ovaj sistem služi kao dopunsko sredstvo u vođenju sigurne navigacije preko ECDIS karata i sistema, pomorskim vlastima služi za praćenje brodova i pomorskog saobraćaja, a podaci sa AIS-a značajni su i za operacije traganja i spašavanja na moru.

Po SOLAS konvenciji, ali i internom zakonodavstvu svih članica Međunarodne pomorske organizacije IMO, AIS transponderi na brodovima moraju biti stalno uključeni i emitovati podatke bez obzira da li je brod u plovidbi, na sidrištu ili je vezan u luci. Jedino dozvoljeno izuzeće od obaveze stalno uključenog AIS transpondera je kada on može ugroziti bezbednost broda koje plovi nekim opasnim područjem u kojem su npr. učestali napadi pirata jer oni takođe koriste AIS za praćenje mogućih svojih meta. Samo u tim okolnostima brodu je dozvoljenom da privremeno, dok prođe kroz rizično područje, isključi svoj AIS, ali zapovednik broda mora prethodno da obavesti pomorske vlasti države čiju brod zastavu vije, zašto i na koliko dugo će isključiti AIS transponder.

“Sputnikov” AIS transponder uključen je tek nakon što je brod isplovio iz Boke i napustio crnogorske teritorijalne vode, a preko sajtova za praćenje brodova koji koriste podatke sa AIS-a, moglo se juče oko 14 sati videti da brod nema najavljenu luku odredišta već je samo navedeno da se uputio ka Hrvatskoj. “Sputnik” je prateći, tzv. shadow boat superhajhte “Clio” Olega Deripaske. Ovaj nekadašnji brod za opsluživanje naftnih platformi rekonstrusan u prateće plovilo za jahte ima 2.307 bruto-tona, dug je 60, a plovi pod zastavom Kajmanskih ostrva.

Deripaska trenutno nije na spisku ruskih državljana koje je EU stavila na listu sankcija zbog podrške ruskom predsedniku Vladimiru Putinu i ruskoj intervenciji u Ukrajini. Deripaska se međutim, već duže vreme nalazi na “crnoj listi” SAD, a njegova 73-metarska luskuzna megajahta “Clio” takođe ima ugašen AIS transponder, ali prema dostupnim podacima, trenutno se nalazi u blizini Maldiva u Indijskom okeanu.

Foto: EPA/DMITRY ASTAKHOV / POOL ITAR-TASS POOL

Tamo ili na Sejšelima se inače, već nalazi nekoliko drugih superhajti ruskih tajkuna koji se povezuju sa Putinom, a koji navodno, koriste činjenicu da te dve države nemaju ugovore o izručenju sa SAD i EU, pa je njihova imovina u obliku basnoslovno skupih jahti tamo (za sada) sigurna. Ipak, neki od tih oligarha poput Mordašova čija je druga jahta, 142-metarski “Nord” na Sejšelima, navodno se pripremaju da svoje brodove prebace na za sebe najsigurnije moguće mesto – u Rusiju. Sa “Norda” je navodno, već iskrcana skoro sva evropska posada i samo 15 ljudi koji su ostali na tom impresivno velikom lukusznom brodom, navodno treba da jahtu odvedu čak u Vladivostok, na krajnjem istoku Rusije.

Od kada je pre desetak dana počela primena sve oštrijih ekonomskih i političkih sankcija EU, SAD i niza drugih država sveta prema Rusiji, luksuzne i ultraskupe superjahte ruskih oligarha postale su predmet pojačanog interesovanja službi bezbednosti Zapada, a mnoge države počele su da plene ta plovila koja pouzdano mogu dovesti u vezu sa nekim od ruskih oligarha koji se, kao podržavaoci Putina, nalaze na “crnim listama” osoba kojima je Zapad uveo sankcije. Tako je jedna od najvećih privatnih jahti na svetu, 156 metra dugi “Dilbar” koji pripada ruskom oligarhu Ališeru Ušmanovu, pre nekoliko dana zaplenjena u Nemačkoj gde je taj 600 miliona evra vredan brod bio na remontu.

Francuske vlasti u gradu La Citat zaplenile su “Amore vero”, superjahtu koja se dovodi u vezu sa tajkunom Igorom Sečinom, jednim od čelnika ruske naftne kompanije Rosnjeft. U Italiji su vlasti zaplenile pet luksuznih vila koje su u vlasništvu Rusa sa liste sankcija EU, a te nekretnine se nalaze na nekim od najprestižnijih destinacija u toj državi poput jezera Kuomo, Toskane ili Sardinije. Italijani su zaplenili i dve jahte: 65 metara dugu “Lady M” koja je vlasništvo najbogatijeg Rusa Alekseja Mordašova u marini Imperia, odnosno 40 metara dugu “Lenu” u marini u San Remu. Ova jahta pripada Genadiju Timčenku, jednom od najbliskijih saradnika Putina.

Ališer Usmanov Foto: EPA-EFE/YURI KOCHETKOV

U italijanskoj luci Marina di Karara, vlasti su pokrenule istragu u vezi sa identitetom vlasnika tamo vezane oko 700 miliona evra vredne superjahte “Šeherezada” a koje se od ulaska u upotrebu tog ultraluksuznog broda 2020. strogo krilo od javnosti. Sto četrdeset metara duga “Šeherezada” je čak i za vrlo diskretni svet superjahti, obavijena neuobičajenim velom tajnovitosti, do mere da se za taj brod nezvanično govori da mu je vlasnik sam Putin.

Kapetan jahte, britanskim državljanin Gaj Benet-Pirs to je demantovao u medijima, ali je pre dva dana i on bio prisiljen da svu dokumentaciju uključujući i onu o identitetu pravog vlasnika “Šeherezade” preda italijanskoj policiji. Ova jahta prošle je godine dolazila i u Porto Montenegro gde je bila vezana na kraju mula 1 pod izuzetno strogim merama bezbednosti, a tada je menadžment Porto Montenegra na zahtev vlasnika “Šeherezade” uveo i dodatnu barijeru i rampu na korenu mula 1 koje je od tada u celoj svojoj dužini od oko 500 metara, nedostupno javnosti. Jedan broj jahti ruskih oligarha koji se plaše da će im brodovi bit zaplenjeni, napustio je luke u zapadnoj Evropi i na Karibima. Po pravilu, sva ta plovila su pogasila svoje AIS transpondere i na taj način “nestala” sa elektronskih mapa i sajtova za praćenje kretanja brodova, ali se ispostavilo da se većina njih kreće prema Indijskom okeanu.

BONUS VIDEO: Dnjepar u plamenu posle napada ruske vojske

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar