Foto:Paul Cooper / Shutterstock Editorial / Profimedia

Princeza Dajana, princeza od Velsa i majka britanskih prinčeva Vilijama i Harija, poginula je saobraćajnoj nesreći 1997. godine u Parizu, kada je imala 36 godina. Britanski "Dejli mejl" objavio je priču o istrazi misterije automobila Fijat Uno za koji se pisalo da se sudario sa Dajaninim autom u pariskom tunelu samo nekoliko sekundi pre nego što je Mercedes u kojem je bila princeza udario u jedan od stubova u tunelu.

PROČITAJTE JOŠ:

Za mnoge to je poslednji „komad slagalice“ u priči o Dajaninoj smrti. Ako je tako, dosad poverljivo pismo koje je bivši šef Skotland Jarda napisao pariskom bodibilderu 2017. godine, poslednji je ozbiljan pokušaj da se taj komad slagalice stavi na svoje mesto.

„Sada kad ste i vi postali roditelj… Nadam se da biste mogli da preispitate svoj prethodni stav“, pitao je Lord Stivens Francuza.

„Zbog prinčeva Vilijama i Harija koji su bli deca kada su izgubili majku… sa svim duševnim mukama i drugim posledicama koje je taj gubitak povukai… možete li mi pomoći da jednom zauvek podvučem crtu po tom pitanju?“, prenosi Dejli mejl.

Primalac treba bude uveren da se on ni na koji način ne smatra odgovornim za smrt princeze Dajane 31. avgusta 1997. godine.

Foto_:Paul Cooper / Shutterstock Editorial / Profimedia

Dajana je umrla od povreda koje je zadobila kada je limuzina Mercedes C280 u kojem je sedela na zadnjem sedištu udarila u stub podvožnjaka u Parizu brzinom od 65 kilometara na čas.

Za volanom je bio Henri Pol, vršilac dužnosti šefa obezbeđenja u hotelu Ric. Preminuo je na licu mesta.

U udesu je učestvovao još jedan autombil. Došlo je čak doduše manjeg sudara. Ali ovaj drugi vozač – možda jedini nezavisni svedok poslednjih Dajaninih trenutaka – nikada nije govorio ili bar nikada nije priznao da je te noći u blizini tunela Alma, a još manje da je bio za volanom belog Fijat Uno-a koji je zakačio Mercedes pre nego što je taj auto udario u stup tunela.

Postoje uverljivi izveštaji svedoka o tome kako se Fijat pojavio sa drugog kraja tunela. Ko je onda čovek koji se nalazio za volanom Fijata? Zašto je u to doba vozio kroz centralni Pariz? Zašto se nije zaustavio? Tokom godina, dva imena su se vezivala za identitet misterioznog vozača.

Jedno ime je Džejms Anderson, francuski slobodni fotograf i paparaco, koji je tog kobnog leta pratio Dajanu i Dodija duž Mediterana. Drugo ime je Le Van Thanha, sin vijetnamskog migranta, rođenog u Francuskoj, koji u to vreme imao 22 godine i radi kao obezbeđenje u Parizu.

Na dan kada je Dajana preminula, Anderson i Van Thanh su bili vlasnici belog Fijata Una, koji liči na onaj koji se sudario sa Mercedseom. Od tada je prošlo skoro četvrt veka. Jedan od ove dvojice je mrtav, a okolnosti su podsticale teoretičare zavere.

Drugi je živ, a Mejl ga je pronađao kod njegove kuće na severozapadom obodu francuske prestonice. Predstavili su mu niz ključnih pitanja, još jedna prilika da slagalica bude kompletna.

Svedoci u Rols Rojsu

Najmanje sedam svedoka je svedočilo da je mali beli automobil bio opasno blizu Mercedesa neposredno pre nego što je došlo do nesreće, ali je primećeno da je odmah nakon toga napustio mesto događaja.

Najubedljivi su bili Georges i Sabina Dauzone, bračni par koji se te večeri vraćao kući posle večere sa prijateljima. Oni su bili u svom Rols Rojsu. Dauzone je primetio da Fijat ide cik-cak iz jedne trake u drugu. Toliko se približio Rols Rojsu da je ga skoro dodirnuo.

To je navelo fozača Fijata da uspori, dovoljno da ga Dauzone prestigne. Sećanje njegove supruge je detaljnije.

Gospođa Dauzone je rekla sledeće: „Moj muž je pokušao da ga pretekne, ali čovek je skrenuo ulevo, kao da pokušava da nas spreči da prođemo i zamalo ponovo udario u nas. Fijat Uno je bio toliko blizu da nisam mogao da vidim tablice. Moj muž mu je svirao. Vozač je bio toliko nagnut da gleda iza sebe da sam pomislila da čeka nekoga u tunelu“.

Vozača je opisala kao čoveka evroskog izgleda, svetle puti i pomalo mediteranskog izgleda. Imao je tamne oč, kratku i tamnosmeđu kosu, i istakla je da je imao između 35 i 45 godina.

Istraga nesreće

Na karoseriji razbijenog Mercedesa pronađeni su tragovi bele boje. Nakon nesreće istražitelji su pokupili zadnji levi far sa Fajata s kraja 80-tih godina.

Analiza je sugerisala da je boja došla sa Fijat Una iz iste ere. Svi faktori su sugerisali da je došlo do brzog sudara.

Toni Rid, stariji istražitelj sudara, kasnije je uspeo da sastavi te poslednje sekunde zahvaljujući radu stručnjaka iz laboratorija za istraživanje transporta.

Rid je zaključio da se tačka u kojoj je Henri Pol prvi put uvideo potrebu da nešto preduzme koja je prethodila gubitku kontrole, gotovo sigurno da bi izbegao sudar sa Fijatom, dogodila tamo gde je kolovoz još uvek bio u nivou tla, pre nego što je ušao u tunel.

„Kretanje automobila unutar podvožnjaka je rezultat onoga što se dogodilo na ulazu u podvožnjak“, rekao je on.

Paparaco i tajanstvena smrt

Žan-Pol Džejms Andanson je najviše tog leta proveo radeće kao paparaco na Azurnoj obali. Celo leto je pratio Dajanu i Dodija. Anderson je napustio jahtu 25. avgusta, a tri dana kasnije bio je kod kuće. Živeo je južno od Pariza na malenom gazdinstvu. Imao je Fijat Unut koji je kupljen u martu 1988. godine. Vozio ga je na posao narednih pet godina.

Policija je 1998. godine primetila da on ima pomenuto vozilo pa ga je saslušala. On je rekao da je vozilo koristio do 1995. godine, kada je počeo da vozi BMW.

U oktobru 1997. godine – više od mesec dana nakon Dajanine smrti, Uno je zamenjen za novi Fijat Punto. Uno je je i dalje bio u radnji kada ga je policija pronašla i pregledala.

Andanson je pronađen mrtav u maju 2000. godine u svom BMW koji je zapaljen u šumi u Aveironu. Bio je živ kada požar počeo. Bila je to užasna smrt. Prijatelji i saradnici kažu da je bio zabrinut i da ovaj događaj govori o samoubistvu.

Istražni sudija je zaključio da je Andanson sebi oduzeo život. Državni tužilac se složio.

Ali Mohamed Al Fajed, Dodijev otac, očigledno je bio uveren u suprotno. Andanson je, tvrdio je tada, bio u Parizu kada su njegov sin i Dajana umrli i radio je za službu bezbednosti.

Njegov Fijat se sudario sa Mercedesom i na njega je izvršen atentat da bi ga sprečili da progovori ili se ubio.

Bodibilder

Između oktobra 1997. godine i oktobra 1998. godine, francuski istražitelji su identifikovali i proverili 4.668 belih Fijat Una odgovarajuće starosti koji su bili registrovani. Samo jedan je privukao pažnju britanske i francuske istrage oko Dajanine smrti. On je pripadao Le Vanu Thanhu.

Njegov Fijat je proizveden u avgustu 1987. godine. Privukao je pažnju vlasti šest nedelja nakon što je Dajana poginula, kada je njegov brat odvezao auto u policijsku stanicu zbog rutinskih administrativnih stvari.

Dve stvari su privukle pažnju: prva je da je Uno imao tablicu 92, a druga da je sada bio crven, a videlo se da je nedavno prskan sprejom. Dalja ispitivanja su pokazala odakle potiče originalna bela boja auta.

Van Thanh je pozvan na ispitivanje. Negirao je da je bio vozač Fijata koji se sudario sa Mercedesom u tunleu. Priznao je da je te noći radio u Parizu.

Rekao je da je radio u automobilskom komplesku na severu grada. Tvrdio je da je boja auta promenjena u subotu 30. avgusta, odnosno pre Dajanine smrti.

Nije bilo daljih dokaza, pa je lov na neuhvaljivog vozača istražni sudija okončao u oktobru 1998. godine bez rezultata.

Godine 2006. usledio je eksplozivni intervju koje Thanhov otac dao, a gde je rekao da je njegov sin prskao auto nekoliko sati nakon Dajnine pogibije. Tvrdio je njegov sin pozvao brata usred noći i zamolio ga da mu pomogne da promeni boju.

Van Thanh je negirao ove navode i rekao je da je to otac izneo u javnost kao razultat porodičnog raskola.

Van Thanh danas živi u predgrađu Pariza. Vozi limuzinu Mercedes C klase tamno sive boje. Ne eksponira se previše na društvenim mrežama, a na njegovom Instagram nalogu su brojne slike o bodibildingu.

Misterija Dajanine smrti i dan danas nije rešena.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare