EPA-EFE/Gyorgy Varga HUNGARY OUT

Svako jutro u osam sati tim direktora iz francuske PSA grupacije okuplja se u sobi sat vremena udaljenoj od Pariza kako bi osmislili kako se izvući iz ogromne krize uzrokovane koronavirusom koji uništava svetsku privredu.

Za giganta kao što je PSA koji zapošljava 173.000 ljudi, a proizvodi brendove automobila poput Pežoa, Sitroena i Opela koji dobija delove od 6.000 dobavljača, rizik pada proizvodnje je značajan, piše Blumberg.

Svako vozilo je, piše Blumberg, proizvedeno od 4.000 delova dostavljenih pre finalne montaže, a manjak samo jednog komadića može imati razorne posledice za celi pogon i usporiti ga, ili nametnuti promene u manufakturi. Stoga kada je virus blokirao kinesku proizvodnju i dostavu autodelova, PSA se prebacio na krizno, odnosno ratno stanje, a sobu u kojoj se direktori okupljaju nazivaju ratnom sobom.

Foto: EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON

– Kažemo rat jer želimo da ljudi razumeju da je situacija daleko od normalne – objasnio je Maksim Pika, šef PSA u Evropi.

Iako su neki direktori fizički prisutni dnevnim sastancima, njihovo je okupljanje uglavnom virtuelno, odnosno radnici su prisutni putem videokonferencije, a svi se fokusiraju na izvlačenje proizvodnje iz krize i pronalaženje alternativnih dobavljača. U nekim slučajevima opremu prevoze avionima umesto autoputevima, ali to je skuplje.

„Imamo veliku listu problema“, ustvrdio je Pika.

Za čelnog čoveka grupacije Karlosa Tavaresa izbegavanje manjka delova, modela ili radnika i kontinuirani rad fabrika ključni su za ovu godinu. On je, usput i usred pregovora za najveće spajanje u autoindustriji u proteklih 20 godina – ono s Fijat Krajslerom– čime bi stvorio četvrtog najvećeg proizvođača automobila.

Iako je do sada uspeo da održi redovni rad fabrika , neke su mere ipak uvedene. Kada je proizvođač iz kineskog Hubeija prestao da dostavlja delove za PSA-ova vozila, inženjeri grupacije uspeli su da pronađu prototip uređaja koji bi mogli da naprave delove u dovoljnoj količini, iako usporenim tempom, da bi popunili rupu u nabavi dok kineski partner ponovno ne pokrene svoje pogone. Ipak, kako je ispalo, zamenski aparati koje su radnici pronašli nalazili su se u Milanu, odnosno evropskom epicentru koronavirusa, pa su bili prisiljeni da ih prevedu do drugog italijanskog PSA partnera, što im, nakon zatvaranja italijanskih granica, nije previše pomoglo.

– Mislili smo da smo se snašli, ali ne znam što ćemo sada – zabrinut je Pika.