Foto: EPA-EFE/PHILIPP GUELLAND

Fejsbuk je zloupotrebio monopol i koristeći "nezakonitu šemu" ugušio konkurenciju, pogoršao privatnost korisnika i zgazio rivale, navodi se u tužbi koju je u sredu podnelo 48 državnih tužilaca i Savezna komisija za trgovinu.

„Gotovo deceniju Fejsbuk je koristio svoju dominaciju i monopol da uništi manje rivale i uguši konkurenciju, a sve na štetu svakodnevnih korisnika“, rekla je državna tužiteljka Leticija Džejms na konferenciji za novinare.

„Koristeći svoje ogromne količine podataka i novca, Fejsbuk je smrvio ili ometao ono što je kompanija doživljavala kao potencijalne pretnje“.

Foto:EPA/LUONG THAI LINH

Džejms je rekla da je „nezakonita šema“ kompanije smanjila izbore za potrošače i „pogoršala zaštitu privatnosti za milione Amerikanaca“.

U dugo očekivanim tužbama navodi se da je div društvenih mreža zloupotrebio svoju dominaciju na tržištu kako bi stekao ili ubio konkurente, zloupotrebio privatnost Amerikanaca i kaznio rivale koji su odbili da budu otkupljeni. Fejsbukova kupovina Instagrama, aplikacije za razmenu fotografija iz 2012. godine, i kupovina WhatsApp-a, aplikacije za razmenu poruka iz 2014. godine, navedeni su kao ključni primeri navodnog antikonkurentskog ponašanja.

whatsapp
Foto: tse Pui Lung / Alamy / Alamy / Profimedia

U tužbama se od sudova traži da trajno spreče Fejsbuk da nastavi sa navodno ilegalnim ponašanjem, da umanji velike nove akvizicije od strane društvene mreže i da ga potencijalno prisili da proda glavnu imovinu, uključujući Instagram i WhatsApp. Državni pravobranioci zatražili su od sudova da od Fejsbuka zatraže odobrenje za akvizicije čija je vrednost veća od 10 miliona dolara.

„Fejsbukova delovanja na utvrđivanju i održavanju monopola, uskraćuju potrošačima prednosti konkurencije“ rekao je Ian Koner, direktor FTC-ovog Biroa za konkurenciju.

„Naš cilj je da povratimo Fejsbukovo antikonkurentsko ponašanje i vratimo konkurenciju tako da inovacije i slobodna konkurencija mogu da napreduju.“

Fejsbuk nije odmah odgovorio na zahtev.

Foto:EPA-EFE/SASCHA STEINBACH

„Instagram i WhatsApp postali su uspešni proizvodi jer je Fejsbuk uložio milijarde dolara i godine u inovacije i ekspertize, kako bi stvorili nove karakteristike i bolji doživljaj za milione korisnika proizvoda“, navodi se u saopštenju kompanije objavljenom nakon što je Potkomisija House House-a u oktobru objavila izveštaj u kojem se kaže da su i drugi tehnološki giganti zloupotrebili moć monopola.

„Konkurentan pejzaž postojao je u vreme obe kupovine i postoji i danas. Regulatori su detaljno pregledali svaki posao i s pravom nisu videli razlog da ih zaustave u to vreme“, navodi se.

U okviru javnih rasprava održanih u julu, niži odobor je objavio elektronske poruke osnivača i izvršnog direktora Fejsbuka Marka Zakerberga u kojima je rekao izvršnom direktoru kompanije da će sticanjem Instagrama neutralisati konkurenta.

„Ova preduzeća su u rađanju, ali mreže su uspostavljene, brendovi već imaju smisla i ako narastu u velikoj meri, mogu da budu vrlo destabilišući“, napisao je Zuckerberg Davidu Ebersmanu, tadašnjem finansijskom direktoru kompanije.

Četrdeset pet minuta nakon slanja poruke, Zakerberg je pokušao da se ispravi.

„Nisam hteo da kažem da ćemo ih kupovati da bismo ih sprečili da se na bilo koji način takmiče sa nama“, napisao je u sledećoj poruci.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar