Volkswagen, Kina, fabrika, auto, autmobil
Foto: Shutterstock/Jenson

Kao što je pre nekoliko godina pandemija koronavirusa izgledala kao pošast koja je daleko od nas, u kineskom gradu Vuhanu, tako se svet danas odnosi prema potpunom lokdaunu u Šangaju, u kom živi oko 25 miliona ljudi. Međutim, stručnjaci upozoravaju da posledice karantina mogu da ostave posledice po čitav svet, a ovo su tri najveća problema.

Smešten na istočnoj obali Kine, Šangaj je najveći i najbogatiji grad u zemlji i jedna od najvećih metropola na svetu. Zajedno sa susednim gradom Kunšanom koji je zatvoren ranije ovog meseca igra veliku ulogu u globalnoj ekonomiji.

Trenutno nema nikakvih znakova da je kineska vlada spremna da ublaži ograničenja zbog čega raste zabrinutost zbog ekonomske štete koju mere izazivaju.

Analitičari procenjuju da potpuna ili delimična blokada 45 kineskih gradova utičU na četvrtinu stanovništva i oko 40 odsto kineske privrede.

Foto:Liu Ying / Xinhua News / Profimedia

Svet bi u narednim nedeljama trebalo da pažljivo posmatra Šangaj, a evo i zašto.

Finansije

Šangaj ima najveći BDP od svih kineskih gradova – 4,32 milijarde juana, što iznosi oko 679 milijardi dolara, treću po veličini berzu na globalnom nivou po vrednosti kompanija koje tamo trguju i peti po broju milijardera u svetu.

Pored toga, Šangaj je najatraktivnija destinacija za međunarodno poslovanje u kontinentalnoj Kini. Do kraja 2021. godine, više od 800 multinacionalnih korporacija uspostavilo je regionalno ili državno sedište u Šangaju.

Više od 70.000 kompanija u stranom vlasništvu ima kancelarije u gradu, od kojih su više od 24.000 japanske kompanije. Sa ukupnom tržišnom kapitalizacijom od 7,3 triliona dolara, šangajsku berza koja je osnovana 1990. godine prate samo Njujork i London. Trgovina se sada nastavlja uprkos izolaciji, ali neke banke i investicione firme traže od osoblja da spavaju za svojim stolovima kako bi tržište funkcionisalo.

Foto: Jenson / Shutterstock

Grupa kompanija u Šangaju je u velikoj meri fokusirana na velika, državna preduzeća koja igraju centralnu ulogu u kineskoj ekonomiji. Među njima su najvredniji proizvođač pića na svetu „Kveichou Moutai“, bankarski i osiguravajući giganti kao što su „ICBC“ i „China Life Insurance“ (LFC) i državna naftna kompanija „PetroChina“ (PCCIF).

Trgovina

Šangaj čini 3,8 odsto kineskog BDP-a, ali ima mnogo veći udeo u trgovini Kine sa ostatkom sveta (10,4 odsto).

Luka Šangaj je najprometnija na svetu za kontejnerski saobraćaj, gde je prethodne godine premešteno 47 miliona ekvivalentnih jedinica tereta, četiri puta više od obima koji obrađuje luka Los Anđeles. Taj broj je činio 16,7 odsto ukupnih kineskih kontejnerskih pošiljki prošle godine.

Foto:Hector RETAMAL / AFP / Profimedia

Šangaj je takođe veliko vazdušno čvorište u Aziji. Gradski aerodromi – Međunarodni aerodrom Pudong i aerodrom Hongćao, prevezli su 122 miliona putnika u 2019. godini, što je grad učinilo četvrtim najprometnijim čvorištem na svetu posle Londona, Njujorka i Tokija.

Povratak pandemije na velika vrata sada je povećao kašnjenje u lukama i primorao obustavu mnogih putničkih letoca, što je povećalo pritisak na globalne lance sabdevanja.

Luka Šangaj ostaje operativna, ali industrijski podaci objavljeni krajem marta pokazali su da je broj brodova koji čekaju na utovar ili istovar naglo porastao na rekordno visok nivo.

POGLEDAJTE JOŠ:

Tehnologija

Područje Velikog Šangaja, koje uključuje Kunšan i nekoliko drugih istočnih gradova, je glavni proizvodni centar za industriju od automobila do poluprovodnika.

Folksvagen i Dženeral motors vode fabrike u Šangaju u partnerstvu sa državnim proizvođačem automobila SAIC Motor. Šangaj je takođe dom Tesline prve gigafabrike u Aziji. Američki proizvođač električnih vozila isporučio je više od 65.000 automobila iz svoje fabrike u Šangaju prošlog meseca, što ga čini najprodavanijim brendom električnih vozila u Kini.

Ford je u januaru pokrenuo svoj šesti globalni dizajnerski centar u Šangaju, ističući živahnost grada i sve veći broj mladih kineskih dizajnera mešavinom „svežeg razmišljanja, lokalnog znanja i globalnog pogleda“.

Pegatron, ključni dobavljač za Apple, obustavio je proizvodnju u svojim fabrikama u Šangaju i Kunšanu do daljnjeg. Pored toga, tajvanska Unimicron Technology, koja isporučuje štampane ploče za Apple i Eson Precision zaustavili su proizvodnju u svojim objektima u Kunšanu ranije ovog meseca.

„S obzirom na značajne trgovinske veze Šangaja sa istočnom Azijom, ovo bi moglo da ima uticaja na regionalne lance snabdevanja“, rekli su analitičari Sitija u izveštaju krajem prošle nedelje.

BONUS VIDEO Masovno testiranje ljudi na ulicama i po stanovima u Šangaju

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare