Foto: Shutterstock/nisargmediaproductions

Pojedini domaći, ali mahom svetski influenseri, izazvali su bes britanske i američke javnosti zbog sramotnog potamnjivanja lica radi podrške ubijenom Džordžu Flojdu. Problem je, kako navode tamošnji mediji, nepoznavanje sopstvene, ali i svetske istorije i uskakanje u "vagon popularnosti" samo zarad klikova i lajkova.

PROČITAJTE JOŠ

Tokom devetnaestog veka u SAD, izvođači i zabavljači potamnjivali su svoje lice kako bi na tada društveno prihvatljiv zabavan način pravili karikature od tamnoputih ljudi. Kroz svoje izvedbe, pravili su karikature od tamnoputih muškaraca i žena i često im lepili stereotipne prideve poput onih da su lenji, kriminalno nastrojeni, hiperseksualni i slično.

Ovakvi performansi nisu bili relevantni, već opasni i duboko pogrdni, ali su ih belci smatrali prihvatljivom formom zabave.

Problematično je bilo i to što su ovakve izvedbe često bile jedini uvid belaca u kulturu Afroamerikanaca, a stereotipi koji su se tada prenosili činili su belce manje osetljivim na sav horor i užas robovlasništva koji je tada bio prisutan.

View this post on Instagram

Hepimiz kardeşiz???

A post shared by Kaan Özdil (@theozzdil) on

Tada se pojavio i termin „tamno lice“, koji je služio kao kod američkim državama da primoraju tamnopute muškarce i žene da rade za manje novca od belaca. Njihova ljudska prava su takođe u svakom mogućem pogledu bila unižena i ograničena.

Kod se takođe nazivao i „Jim Cow“ zakon, koji je nastao nakon što je komičar Tomas D. Rajs osmislio lika po imenu „Tamno lice“, koji je koristio upravo gore navedene stereotipe kako bi zabavljao belo stanovništvo. Nazivali su ga i ocem američkih performera.

PROČITAJTE JOŠ

Gotovo dva veka kasnije, tokom antirasističkih protesta u SAD, zbog ubistva Džodža Flojda, tamnoputog građanina Amerike koji je preminuo nakon što mu je policajac Derek Čovin gotovo devet minuta gnječio vrat kolenom, pojavio se novi problem – neobrazovanje popularnih influensera i njihovo nepoznavanje sopstvene, ali i svetske istorije.

Želeći da podrže pokret „Black Lives Matter“, mnogobrojni influenseri, među kojima je i hrvatska voditeljka bosanskog porekla, Hana Hadžiavdagić Tabaković, objavili su fotografije „tamnog lica“, čime su izazvali bes svetske javnosti.

Ona je neveštim fotošopom promenila svoju boju kože, želeći da podrži masovne proteste u Americi, zbog čega je naišla na oštre ktirike domaće javnosti, uključujući i kritike od strane mlade pevačice Zoi, inače sestričine Nataše Bekvalac.

Zoi je skrinšotovala i ponovo postavila njenu fotografiju, napisavši joj da je “bednica”, nakon čega je Hana obrisala objavljenu fotografiju i javno se izvinila svojim obožavateljima.

Foto:Screenshot/Instagram/zodackwhite

Ovakve fotografije dovode do ponovnog postavljanja pitanja: Da li influenseri zapravo imaju predstavu čime se bave, kakve i na koji način šalju određene poruke? Ili samo uskaču u „vagon popularnosti“ i svetskih trendova, bez imalo promišljanja?

Sve gore navedene fotografije objavljeno su u nekoliko američkih i britanskih medija koji su oštro osudili njihove nepromišljene i brzoplete odluke da ovakve fotografije objave javno.

BONUS VIDEO

Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama InstagramFejsbuk i Tviter.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar