Foto: EPA-EFE/ERDEM SAHIN, EPA-EFE/PAVEL GOLOVKIN

Gradski izbori u Mostaru, posle 12 godina pat pozicije, su još jednom potvrdili da je svako izjašnjavanje građana u Bosni i Hercegovini u suštini drugo ime za nacionalni popis stanovništva. Međutim, BiH u tome nije nikakav izuzetak, niti država Frankenštajn, kako je zagovornici unitarne i tzv. građanske BiH predstavljaju: sve multietničke države u Evropi, ne računajući države bivšeg SSSR-a, u kojima imamo dve ili više autohtonih nacija, su takve.

Štaviše, sem Crne Gore, nijedna višenacionalna država nije i građanska i unitarna: građanske su podeljene na federalne ili konfederalne jedinice po etničkom ili jezičkom principu dok one sa unitarnim uređenjem imaju nacionalni ključ podele vlasti.

Pročitajte još:

Podele unutar zemalja

Takođe, unutrašnje uređenje u BiH nije izuzetak već je pravilo u svim zapadnoevropskim višenacionalnim državama: Španija, Velika Britanija, Švajcarska, Belgija. U Severnoj Makedoniji nemamo de jure podelu zemlje, ali je ona de fakto i te kako vidljiva, na slovenski i albanski deo, uključujući i glavni grad Skoplje. Crna Gora je sui generis. Sa pomenutim zemljama ne treba mešati države sa nacionalnim manjinama, bilo da su ukorenjene vekovima ili da su produkt migracija u poslednjih par decenija.

Buđenje nacionalne svesti tokom 19. veka i raspad komunističkog sistema krajem 20. stoleća su praktično izbrisali multietničke države na Starom kontinentu. Velika multietnička carstva su nestala u Prvom svetskom ratu, a sa padom Berlinskog zida su se dezintegrisale i višenacionalne komunističke države: neke u ratu (Jugoslavija), neke mirno (Čehoslovačka) a neke su postale tempirane bombe (republike SSSR-a).

Foto: EPA/VLADIMIR MASHATIN

Za razliku od Švajcarske koja je u svom korenu decentralizovana država po jezičko-religiozno- nacionalnom principu, Belgija, Velika Britanija i Španija su to postale tek u poslednjih par decenija. U Briselu, Londonu i Madridu su shvatili da je jedini način da sačuvaju zajedničku državu tako što će je decentralizovati i preneti najveći deo ovlašćenja na federalne jedinice.

Belgija najpribližnija BiH

Španija je izvršila decentralizaciju zemlje tek početkom osamdesetih godina prošlog veka, priznajući osobenost većinskih etničkih grupa u Kataloniji, Baskiji, Navari, Galiciji, Valensiji. U protekle četiri decenije prenos ovlašćenja sa centralne vlasti u Madridu na federalne jedinice je bio konstantan. Praktično, sve što se direktno tiče građana, od obrazovanja i jezika, preko zdravlja do policije u rukama je pokrajinskih vlasti. Federalizacija Španije je značajno doprinela razvoju zemlje, a u Madridu nijednoj relevantnoj političkoj formaciji nije palo na um da ukida autonomiju Baskiji zbog terororizma ETA, niti da centralizuje državu zbog katalonskog secesionizma.

Foto:EPA-EFE/VICTOR LERENA

U Belgiji su Flamanci, posle borbe koja je trajala više od veka i po protiv frankofonske hegemonije, uspeli tek 1993. godine da se izbore za decentralizaciju koja po svojoj formi više liči na konfederaciju nego na federaciju. Činjenica da se u poslednje tri decenije više puta verifikovalo da Belgija nema saveznu vladu po nekoliko godina a da sve funkcioniše u najboljem redu, pokazuje koliko je decentralizacija bila spasonosna. Po svojoj formi i organizaciji Belgija je najpribližnija BiH, budući da je Brisel posebna administrativna jedinica: geografski i istorijski pripada Flandriji, ali je u suštini većinski frankofonska odnosno valonska varoš. Praktično, Flamance i Valonce sem kraljevske familije i sporta ne spaja ništa: nemaju nijednu zajedničku organizaciju, čak ni Crveni krst, a kamoli nacionalnu televiziju ili političku partiju. Pa opet niko nije ni pokušao da predloži priču o unitarnoj i građanskoj Belgiji kao evropskom rešenju.

vlada u belgiji
Foto: Shutterstock

Devolucija u Velikoj Britaniji

U Velikoj Britaniji je proces federalizacije, poznatiji kao devulucija, započeo Toni Bler. Bivši britanski predsednik vlade je prepoznao težnje škotskog, velškog i irskog naroda za većom autonomijom i reagovao je odmah po dolasku na vlast. Štaviše, jedini laburistički premijer koji je pobedio tri puta zaredom na izborima za Dauning strit 10, je iskoristio devoluciju da reši i pitanje Severne Irske koje je u prethodne tri decenije koštalo blizu dve hiljade života. Štaviše, London je dao saglasnost za održavanje referenudma o nezavisnosti Škotske i obavezao se da ispoštuje volju većine građana Severne Irske, ako oni u budućnosti na referendumu odluče da napuste Veliku Britaniju i ujedine se sa ostatkom irskog ostrva.

Foto: Privatna arhiva

Na evropskim dvorovima tokom srednjeg veka, Švajcarska je podrugljivo apostrofirana kao „šumska država”(Waldstatt). Švajcarci su bili viđeni kao neotesani seljaci koji ništa drugo ne znaju osim da ratuju. I dok se evropsko plemstvo podsmevalo seljacima u srcu Alpa, najveći evropski mislioci, počev od Makjevelija pa do Rusoa i Didroa, videli su u onome što se rađalo izmedju geramanskih, francuskih i italijanskih poseda kao poseban model vladavine. Ruso je bio opčinjen prostodušnošću i poštenjem alpskih brđana. Didro je skovao i maksimu koju će s vremena na vreme tokom poslednjih sto godina mnogi koristiti: „Sreća je biti Švajcarac“.

Višenacionalne zemlje

Sa rađanjem modernih nacija tokom 19. veka, intelektualna elita Corpus Helveticum-a je kreirala federalno uređenje sa jasno decentralizovanom strukturom. Magična formula koja štiti Švajcarsku od etničko-jezičko-religijskih sukoba se sastoji u poštovanju prava svake zajednice da upravlja sobom u kantonima gde je većina. Germanofonim Švajcarcima, koji čine 66 odsto stanovništva, ne pada na pamet da šire priču o gradjanskoj Švajcarskoj, niti da biraju predstavnike frankfonskih ili italofonskih Švajcaraca. Svako je gazda na svome i samo mali broj ovlašćenja se nalazi na konfederalnom nivou (imaju samo sedam ministarstava) dok je ogromna većina u rukama monojezičnih i monoetničkih kantona. Samo je kanton Vale dvoetnički, ali sa jasnom crtom podele na zapadni frankofonski i istočni, germanofonski deo.

Foto:EPA/SEBASTIEN NOGIER

Dakle, podela jedne višenacionalne zemlje po jezičkoj, religioznoj i etničkoj liniji nije izuzetak već je jedina uspešna formula koja garantuje mir, bezbednost, poštovanje svih građanskih prava, sloboda i funkcionisanje složene države. Primeri Španije, Velike Britanije, Belgije i Švajcarske su pred očima svih, baš kao i negativni uzori višenacionalnih centralizovanih zemalja koje opstaju samo kao diktature ili na diskriminaciji jednog ili više naroda. Na prostoru bivše Jugoslavije i SSSR-a se nešto zna o tome, baš kao što su Afrika i Azija danas krcate takvim primerima.

Pseudograđanske elite

Problem BiH nije njena decentralizovana struktura, što je inače evropska vrednost koja se propagira i zagovara u EU, već više ili manje skrivene agende etničkih i pseudograđanskih elita i slab kvalitete političkog i administrativnog kadra. Većina Srba i Hrvata u BiH ne bi ostala nijedan dan u zajedničkoj državi kada bi postojala mogućnost – a ne postoji i to bi trebalo svima da bude jasno – da se odvoje ili prisajedine Srbiji ili Hrvatskoj.

Foto: Beta/AP Photo/Kemal Softic

Bosanske stranke koje u svojim rukovodstvima imaju etničke Srbe i Hrvate imaju podršku na nivou statističke greške u Republici Srpskoj i hrvatskim sredinama u BH Federaciji. Primera radi, probosanski SDP u Republici Srpskoj na nedavnim lokalnim izborima nije nigde prešao izborni prag. Potpredsednik te stranke Vojin Mijatović uprkos velikoj medijskoj pordršci u Banjaluci je jedva prebacio dve hiljade glasova, odnosno 2 odsto podrške, dok tzv. probosanske stranke nisu imale čak ni kandidate u izbornim jedinicama u Mostaru gde su Hrvati izrazita većina.

„Bosanska nacija“

Bošnjaci i bosanski nacionalisti zagovaraju unitarnu, građansku BiH da bi stvorili uslove za stvaranje nove “bosanske nacije” koja bi apsorbovala i asimilovala Srbe i Hrvate u BiH. Visoki zvaničnik SDA Šemsudin Mehmedović je otvoreno u intervjuu za sarajevski N1, pre dve nedelje, izjavio da je njihov cilj stvaranje “bosanske nacije”, dok je SDA na poslednjem kongresu kao cilj proklamovala ukidanje Republike Srpske i stvaranje građanske države.

Bošnjačke i probosanske stranke pokušavaju da imitiraju turskog predsednika Redžepa Tajipa Erdogana koji je, tokom prvih godina na vlasti, iskoristio pregovore sa EU o članstvu da donese ustavne i zakonske reforme koje su demontirale zaštitu i stubove laičke Ataturkove Turske.

Kada je dobio ono što je hteo, Erdogan je skinuo proevropsku masku i pokazao svoje prave namere: reislamizacija Turske. Po istom principu bošnjački i probosanski lideri žele da instrumentalizuju evropske integracije za donošenje ustavnih reformi da bi zatim, kao i Erdogan, u odgovarajućem momentu, skinuli masku i krenuli u etnički inženjering: stvaranje bosanske nacije.

 

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram