Podeli
Foto: MediaPunch Inc / Alamy / Alamy / EyePress / AFP / Kristin Callahan / Everett / Profimedia

Nedavno hapšenje “azijskog Merdoka”, medijskog tajkuna Džimija Laija, usledilo je nedugo pošto se čitav svet još jednom bavio Rupertom Merdokom posle objavljivanja dokumentarca o usponu njegove medijske imperije i dinastije u čijem su centru njegovo troje dece.

Nedavno je, takođe, svet obišla vest o smrti Samnera Redstouna, medijskog magnata čiji je život bio obeležen porodičnim ratovima i mnogo mlađim ljubavnicama. Medijski tajkuni su, po svemu sudeći, među najintrigantnijim ličnostima današnjice.

Onaj koji je hteo da živi zauvek

Iako se hvalio kako će živeti zauvek, ne želeći da odgovara na pitanja o nasleđivanju imperije, medijski magnat Samner Redstoun nedavno je preminuo u 97. godini života.

Foto: REUTERS/Danny Moloshok/File Photo

U njegovom vlasništvu su dve ogromne medijske kompanije – CBS i Vajakom, čiji je predsednik Upravnog odbora bio sve do pre četiri godine. Tada je zbog narušenog zdravlja odstupio sa dužnosti, dok se njegova porodica, kao većinski vlasnik tih kompanija, borila za kontrolu nad njima. Tada su medijima kolali naslovi o porodici u kojoj svi vode rat protiv svih.

Te dve kompanije su krajem 2019. postale deo društva koje upravlja televizijskim mrežama CBS, MTV, Comedy Central, Nickelodeon i Showtime, kao i čuvenim filmskim studijima Paramount i Miramax.

Redstoun je rođen kao Samner Marej Rotstajn u Bostonu 1923. ali je već sa 17 godina promenio prezime koje je jevrejskog porekla. Diplomirao je na Harvardu, a u toku Drugog svetskog rata bio pripadnik obaveštajne službe američke vojske. U požaru koji je preživeo 1979. ruke i noge bile su mu veoma oštećene, pa je njegovo zdravstveno stanje zahtevalo više operacija.

Foto: Kay Blake / Zuma Press / Profimedia

Tokom osamdesetih i devedesetih godina Redstoun je vodio medijski propraćene bitke za preuzimanje kontrole nad filmskim studijima Paramount, a zatim i nad televizijskim mrežama Vajakom (koja je vlasnik MTV-ja) i CBS.

Ipak, pažnju javnosti neretko je privlačio njegov ljubavni život i nevoljnost da konačno preda kormilo nekome od svoje dece. Samner Redstoun se ženio dvaput i ima dvoje dece, sina Brenta i ćerku Šari. Njegov biznis, procenjuje se, vredan je oko 16 milijardi dolara, a Forbs je njegovo lično bogatstvo procenio na tri milijarde.

Foto: Giulio Marcocchi / ddp USA / Profimedia

Najblaže rečeno, Redstoun nije bio previše voljan da za života preda svoju imperiju naslednicima. On je tvrdoglavo dugo odbijao da se povuče sa funkcije izvršnog direktora CBS i Vajakoma, iako su deoničari dovodili u pitanje njegovu sposobnost da upravlja kompanijom. To je naročito postalo intenzivno nakon što je njegova bivša ljubavnica Manuela Hercer u novembru 2015. podnela tužbu kojom je osporila njegovu mentalnu sposobnost.

Pročitajte još:

Prema sudskim navodima, Samner Redstoun je na Hercerovu potrošio 140 miliona dolara, a njoj je zvanično dodeljena uloga njegove negovateljice kada više ne bude u mogućnosti da se sam stara o sebi.

Hercerova je u tužbi navela da se Redstounovo zdravlje pogoršalo kada je saznao da je Sidni Holand, njegova druga bivša ljubavnica, u vezi sa drugim muškarcem.

Redstoun se u intervjuu 2009. hvalio kako se oseća kao dvadesetogodišnjak u svemu, pa i u seksu, navodeći da nikad neće umreti. Svoju zamisao da će biti besmrtan ponovio je u intervjuu “Holivud riporteru” 2014.

“Neću da pričam o nasledniku. Znate zašto? Ja neću da umrem”, rekao je tom prilikom.

Foto: JOE KLAMAR / AFP / Profimedia

I pored svega morao je da se povuče sa čela “Vajakoma” i postavi svog dugogodišnjeg saradnika Filipa Daumana. Ćerka je pokušala, ali nije uspela da spreči ovo postavljenje.

Njoj je do 2015. bilo zabranjeno da viđa oca, ali je onda počela da provodi odmore sa njim. On je u međuvremenu zabranio Hercerovoj pristup njegovoj vili, povukao odluku da ljubavnica postaje njegova negovateljica i izbacio je iz testamenta. Hercerova je odgovorila tužbom u kojoj je pored tvrdnje da je Redstoun mentalno nesposoban, navela da je nezasit seksom i šniclama.

Foto: MediaPunch Inc / Alamy / Alamy / Profimedia

Dok je Šari okrenuta ocu, sin Brent ga je tužio 2006. zbog svog dela porodičnog bogatstva, rekavši da je Samner privrženiji ćerki. Nagodili su se, pa je pokojni mogul uspešno otkupio deonice svog sina iz porodične firme za približno 240 miliona dolara.

Onaj koji je rušio režim

Džimi Lai, koga zovu “azijskim Rupertom Mardokom”, jedan je od retkih hongkonških biznismena koji je uvek spreman da kritikuje zvanični Peking.

Iz kontinentalne Kine Lai je pobegao u Hongkong kad mu je bilo 12 godina, gde je vredno radio u radionicama i naučio engleski jezik. On je postao kritičar Pekinga nakon masakra na Tjenanmenu 1989. godine.

U Hongkongu je kao privatni preduzetnik osnovao brend odeće “Đordano” pre nego što se okrenuo novinarstvu, osnivajući kompaniju “Nekst medija” i “Epl dejli” 1995. godine.

Lai je bio osnivač pokreta za demokratiju i protivnik kontrole Pekinga nad Hongkongom i kao takav postao je značajna figura na ovoj posebnoj teritoriji. Zastrašen je bio 2013. kada mu je jedan automobil probio kapije doma, a oružje bilo ostavljeno na pragu, dok su maskirani ljudi pretili radnicima i spalili hiljade primeraka novina “Epl dejli”.

Foto: EPA-EFE/JEROME FAVRE

Službenici za borbu protiv korupcije izvršili su 2014. pretres kuća Laija i njegovog asistenta Marka Sajmona nakon što su dokumenta otkrila da je Lai donirao milione dolara prodemokratskim grupama i pojedincima uoči protesta. Suparnički list objavio je lažnu čitulju za njega, na kojoj pisalo da je Lai preminuo od side i raka.

Kineski državni mediji nazivaju ga pristalicom nereda, izdajnikom modernog doba i crnom rukom. Označen je kao jedan od članova zavereničke bande koja kuje opake planove protiv Pekinga.

Foto: EPA/DAVID CHANG

Od prošlogodišnjih protesta u Hongkongu Lai je hapšen najmanje tri puta, obično zbog optužbi da je organizovao ili podsticao ljude da ilegalno protestuju. Takođe je bio među 25 osoba optuženih da su prisustvovali komemoraciji povodom masakra na trgu Tjenanmen.

Nedavno je prvi put pritvoren prema novim zakonima o nacionalnoj bezbednosti, a optužbe da Lai šuruje sa stranim silama pojačale su se nakon što je prošle godine posetio SAD i susreo se sa potpredsednikom Majkom Pensom i državnim sekretarom Majkom Pompeom. Lai je negirao optužbe za tajnu saradnju sa SAD, rekavši da stanovnici Hongkonga imaju pravo na susrete sa stranim političarima.

Foto: EPA-EFE/STR

Uprkos rastućoj kontroli Pekinga nad Hongkongom i suzbijanju demokratskog pokreta, Lai je obećao da neće napustiti grad-državu.

“Pripremio sam se za zatvor. Ako do toga dođe, imaću priliku da čitam knjige koje nisam pročitao. Jedino što mogu da učinim je da budem pozitivan”, rekao je ranije agenciji Frans pres. “Ali nemamo drugog izbora nego da nastavimo sa tim. Ne razmišljamo o posledicama, samo moramo da nastavimo sa onim što radimo. Ako pustimo da nas strah parališe nećemo moći ništa da učinimo”, poručio je Lai.

Onaj koji je skidao i postavljao premijere

Medijski mogul Rupert Merdok dospeo je ponovo pod lupu javnosti pošto je BBC nedavno objavio dokumentarac ne samo o Rupertovom usponu, već o porodičnoj dinamici Merdokovih i svim malim i velikim bizarnostima koje se događaju iza kulisa.

Merdokovi su izvesno jedna od najbogatijih i najmoćnijih porodica u svetu i priča o njima je facinantnija od bilo kakve fikcije. U dokumentarcu su o unutarporodičnim odnosima i čarkama govorili ljudi koji su blisko sarađivali sa australijskim milijarderom tokom njegove više od 60 godina duge vladavine i medijske dominacije i “Uspon dinastije Merdok” je, zapravo, vrtoglavi spektakl od jahti, helikoptera, privatnih ostrva i bliskih prijateljstava sa predsednicima i premijerima najvećih svetskih sila.

Pročitajte još:

Merdok je svojevremeno rekao da “nikada ni od jednog premijera nije ništa tražio”, ali su sva svedočenja o karijeri Ruperta Merdoka i njegovim političkim i poslovnim šemama nedvosmisleno otkrila da se Merdok pitao za sve – i da je upravo on igrao važnu ulogu u postavljanju i rušenju različitih funkcionera.

Bivši urednik Sandej tajmsa, jednog od medija u vlasništvu Merdok imperije, ispričao je da je Merdok na neki bizaran način voleo da zavadi svoje troje od šestoro dece, ove starije, da vidi koliko su jaki i ko će preživeti taj rat.

Ne samo da je Rupert Merdok uspeo da moćnu dinastiju preobrazi u “politički uticajnu monargiju”, već je i na privatnom planu bio jednako hladnokrvan, proračunat i oportunista. Jedan njegov prijatelj poverio je tada novinaru Njujork tajmsa da Rupert “nije odgajao decu, već buduće medijske mogule” i da su odnosi u porodici oduvek bili obeleženi takmičenjem, nadmetanjem i vrlo promenljivim savezima.

Komentari

Vaš komentar