Foto: Savo Prelević/Vijesti.me

Aktuelni premijer Duško Marković i ministri, koji su u okviru izborne liste Demokratske partije socijalista (DPS) izabrani na poslaničku funkciju, ne mogu istovremeno biti deo izvršne i zakonodavne vlasti, jer bi mogli doći u situaciju sa jasnim konfliktom interesa, ocenili su sagovornici “Vijesti”.

Proveravaćemo sve poslanike novog saziva Skupštine Crne Gore, rekli iz ASK-a.

Pročitajte još:

“Opravdanje Markovića – da će on i ministri na neki način zamrznuti svoj poslanički status do izbora nove vlade, nema nikakvu pravnu snagu”.

“Sve pokazuje koliko pravnom sistemu nedostaju organski zakoni o Vladi i Skupštini.”

Marković je pre dva dana obavestio predsednika Skupštine Aleksu Bečića i Agenciju za sprečavanje korupcije (ASK) – da njegov kabinet ima ustavnu obavezu da nastavi rad do izbora nove Vlade, kao i da dok se to ne desi, on i ostali članovi, kojima je potvrđen poslanički mandat, neće učestvovati u radu Skupštine.

Iz ASK-a su odgovorili “Vijestima” da će, u skladu sa Zakonom o sprečavanju korupcije, vršiti provere za sve poslanike novog saziva Skupštine Crne Gore i u skladu, kako su naveli, sa utvrđenim činjeničnim stanjem doneti adekvatne odluke.

Bečić je premijeru odgovorio istog dana i uputio ga na ASK.

Aleksa Becic
Aleksa Bečić Foto:EPA-EFE/BORIS PEJOVIC

Na osnovu Zakona o sprečavanju korupcije, juče je istekao rok u kome su Marković i drugi članovi Vlade bili obavezni da podnesu ostavku ukoliko odluče da “u toku vršenja javne funkcije prihvate da obavljaju drugu dužnost…”, kao i da u roku od 30 dana od preuzimanja nove funkcije ASK-u prijave prihode i imovinu.

Iz ASK-a nisu komentarisali ustavnu odredbu o nespojivosti funkcija, navodeći da tumačenje Ustava nije u njihovoj nadležnosti. “Agencija svoje odluke, mišljenja i ostale akte donosi isključivo na osnovu nadležnosti koje proizilaze iz Zakona o sprečavanju korupcije”, navodi se u odgovoru ASK-a.

Skupština je verifikovala poslaničke mandate 23. septembra, a iz Vlade, osim premijera, na listi poslanika su i Milutin Simović, Mevludin Nuhodžić, Predrag Bošković, Dragica Sekulić, Nikola Janović i Suzana Pribilović.

Sagovornici “Vijesti” su ocenili da to što će na neki način Marković i njegove kolege ‘zamrznuti’ svoj poslanički status do izbora nove Vlade nema nikakvu pravnu snagu, navodeći da se sada vidi koliko je neophodno donošenje Zakona o Vladi i Skupštini.

Izvršni direktor Centra za građanske slobode (CEGAS) Boris Marić, kazao je da se desila situacija koja se mogla predvideti i na koju već dugo ukazuje civilni sektor.

Foto: Savo Prelević/Vijesti.me

“Formalno-pravno Ustav je jasan oko nespojivosti funkcija, ali takođe predviđa kontinuitet u radu organa vlasti. Činjenica je da se ovakvo pitanje ne bi javilo da su Marković i ministri koji su postali poslanici, dali ostavke na poslaničke funkcije. Kako to nije slučaj otvorila se pravna praznina za koju je potrebno šire tumačenje”, istakao je Marić.

On je naglasio da najavljeno neučestvovanje u radu parlamenta donekle ublažava problem, ali je jasno da to nije trajno rešenje:

“Sve pokazuje koliko crnogorskom pravnom sistemu nedostaju organski zakoni o Vladi i Skupštini”.

Direktor Istraživačkog centra MANS Dejan Milovac, kazao je “Vijestima” da Marković i ministri ne mogu istovremeno biti deo izvršne i zakonodavne vlasti.

Podseća da se Ustavom jasno definiše nespojivost funkcija i određuje da predsednik i članovi Vlade ne mogu vršiti poslaničku i drugu javnu funkciju, niti profesionalno obavljati drugu delatnost. Istovremeno, kako navodi, drugim članom Ustava je definisano da do izbora nove vlade, postojeći sastav nastavlja da obavlja tu funkciju.

“Iz ovog jasno proizilazi da će Marković i ministri nastaviti da budu deo izvršne vlasti sve do izbora nove u Skupštini Crne Gore, odnosno nastaviti da imaju sva ona prava i obaveze nosioca javne funkcije”, istakao je Milovac.

On podseća da Zakon o izboru odbornika i poslanika takođe u članu 101 definiše da poslaniku prestaje mandat „ako nastupi jedan od slučajeva funkcije poslanika sa drugom funkcijom, utvrđenom Ustavom i zakonom“:

Foto: Savo Prelević/Vijesti.me

“To nas dovodi i do Zakona o sprečavanju korupcije u kome je poslanicima čiji je mandat verifikovan ostavljeno 30 dana da svoje ponašanje usklade sa odredbama koje se odnose na sukob interesa, odnosno nespojivost javnih funkcija”.

On je istakao da, u tom smislu, opravdanje Markovića da će on i ministri na neki način zamrznuti svoj poslanički status do izbora nove vlade nema nikakvu pravnu snagu, jer će i tom slučaju formalno i dalje biti nosioci dve javne funkcije i to one čiju nespojivost strogo određuje Ustav – izvršne i zakonodavne.

Milovac je istakao da je ovakvo stanje direktna posledica nepostojanja zakona o vladi Crne Gore kojim bi se osim detaljnih nadležnosti definisala i situacija „tehničkog mandata“ u kome bi joj bilo povereno obavljanje samo neophodnih državnih poslova do izbora nove vlade.

Takvo zakonodavstvo, kako je rekao, već ima u zemljama u regionu.

“Kada je u pitanju potencijalni konflikt interesa, ne vidim prepreku da Agencija za sprečavanje korupcije već narednog dana nakon isteka roka za izjašnjenje poslanika koji istovremeno vrše i javnu funkciju u izvršnoj vlasti, pokrene postupak protiv Markovića i ministara aktuelne vlade zbog kršenja Zakona o sprečavanju korupcije u dijelu nespojivosti javnih funkcija”, kazao je Milovac.

On je kazao da “privatni interes Duška Markovića da zadrži poslaničku funkciju ne bi trebalo da bude motiv za državne institucije da donesu bilo koju odluku koja je u suprotnosti sa Ustavom i zakonima Crne Gore”.

“Za održavanje funkcionalnosti rada odlazeće vlade postoji sasvim jednostavno rešenje, a to je funkcija potpredsednika Vlade Crne Gore, odnosno Zoran Pažin koji je već vratio poslanički mandat i u tom smislu nema prepreke da odlazeća vlada nastavi da radi u punom kapacitetu do izbora novog sastava”, kazao je Milovac.

BONUS VIDEO

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar