Foto: Medija centar Beograd

Javno preduzeće “Srbijagas”, kome je Vlada Srbije prošle godine oprostila dug od čak 1,2 milijarde evra, kupilo je tokom vanrednog stanja 10 novih putničkih automobila i to za gotovo 16 miliona dinara. Na tenderu koji je to preduzeće raspisalo još početkom marta javio se samo jedan ponuđač.

I pre nego što je u Srbiji uvedeno vanredno stanje, 2. marta, JP Srbijagas raspisalo je tender za kupovinu 10 putničkih automobila. Međutim, ta nabavka nije prekinuta, iako je Uprava za javne nabavke preporučila da se obustave svi postupci dok traje borba protiv epidemije, ukoliko nisu neophodni.

U javnom pozivu navodi se da je rok za dostavu ponuda 1. april, za kada je najavljeno i njihovo otvaranje. Na pitanje novinara portala Nova.rs da li je ovaj postupak okončan i koliko su plaćeni novi automobili, direktor JP Srbijagas Dušan Bajatović nije odgovorio.

Međutim, prema Odluci o dodeli ugovora, koja je objavljena na sajtu Uprave za javne nabavke, tender za nabavku vozila je okončan, a posao je dobilo preduzeće Grand motors. Sudeći prema ovom dokumentu, Srbijagas će platiti 10 vozila 15,8 miliona dinara ili oko 134.000 evra, što znači da jedan automobil u proseku košta oko 13.400 evra.

U konkursnoj dokumentaciji navodi se da se javna nabavka raspisuje za kupovinu vozila do 1.300 kubika, te da moraju da budu proizvedeni najkasniji 2019. godine. Prema tehničkoj specifikaciji, novi automobili Srbijagasa moraju da imaju motore standarda minimum EURO 6, snagu motora između 65 i 75 ks, da su benznci, da imaju sistem za sprečavanje napuštanja saobraćajne trake, moraju da bude opremljeni putnim računarima, utičnicama, vazdušnim zavesama…

Nenadić: To što se javio samo jedan ponuđač, govori da je naručilac negde pogrešio

Međutim, ni u javnom pozivu ni u konkursnoj dokumentaciji nije bilo navedeno koliko će ova vozila koštati, dok u Planu javnih nabavki piše da je vrednost te, ali i svih ostalih javnih nabavki u Srbijagasu, tajni podatak.

Nemanja Nenadić, direktor Transparentnosti Srbija, kaže za portal Nova.rs da to što nije navedena procenjena vrednost nabavke nikada nije opravdano.

„To što će naručilac vrednost nabavke proglasiti za poverljivi podatak, ne znači da će ostati tajna za svakog, već stvara rizik da će biti poznata onom ko je željeni ponuđač. Takođe, sama činjenica da je naručilac dobio samo jednu ponudu ukazuje na to da je u nečemu pogrešio. Cilj svake javne nabavke je da se kroz nadmetanje dođe do povoljnije cene i boljeg kvaliteta. Možda je bilo suviše precizirana tehnička specifikacija, pa je mogao malo ko ispunuti, a možda je bilo pogrešno i vreme nabavke, pa neki ponuđači zbog pandemije nisu mogli da dostave ponudu“, navodi Nenadić.

Kako je država oprostila dug Srbijagasu?

Inače, JP Srbijagas, koje se nalazi u stopostotnom vlasništvu države, godinama je bilo u ogromnim dugovima. Međutim, 2019. Vlada Srbije donela je Zaključak kojim je tom preduzeću otpisala čak 1,2 milijarde duga.

Kako je tada objavio Radio Slobodna Evropa, iz Zaključka Vlade videlo se da je najveći deo duga „Srbijagasa“ prema državi nastao tako što je država bila garant za kredite „Srbijagasa“ kod komercijalnih banaka. Zbog toga što „Srbijagas“ nije izmirivao svoje obaveze, banke su aktivirale garancije, pa je država „uskočila“ i plaćala dugove „Srbijagasa“. Samim tim, dug tog preduzeća prema bankama postao je dug prema državi, koji „Srbijagas“ nikad nije izmirio.

U tekstu Zaključka pisalo je i da je Vlada odlučila da potraživanje prema Srbijagasu „konvertuje u trajni ulog Republike Srbije u to javno preduzeće, odnosno da kao osnivač za iznos konvertovanog potraživanja poveća kapital javnog preduzeća“.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare