Foto: Promo

Od uvođenja višepartijskog sistema, u Srbiji je organizovano više desetina različitih, redovnih i vanrednih izbora. Učestali izlazak na birališta rezultirao je da kampanje pojedinih političkih aktera odu u zaborav. Danas su u sećanju ostali samo pobednici i oni čija je izborna poruka ostavila snažan utisak na građane.

„Srbija se saginjati neće“, „Pošteno“, „JUL je kul“, „Ko uvek sme da vas pogleda u oči? Koštunica“, „Gotov je“, „Radikalno bolje“, „Širi dalje“, „Od nas zavisi“, „Stručnost ispred politike“,  neki su od slogana koje birači u Srbiji i dalje pamte. 

Nikola Parun, politikolog i stručnjak za komunikacije, kaže da su se određene izborne poruke svojim kvalitetom izdvojile i faktički ustalile u svakodenvnoj komunikaciji, dok su neke od njih ostale u sećanjima ljudi, pre svega, zbog toga što su bile potpuni promašaj. 

„Efekat slogana možda nije jak po intezitetu, ali je dugoročan. Ljudi se vraćaju na njih i oni su svakako važni za identitet političkih subjekata“, objašnjava Parun.

On je naveo koji su izborni slogani ostavli najsnažniji utisak na njega:

„Izborni slogan Demokratske stranke sa početka devedesetih, pod nazivom ‘Pošteno’, je ono što mi u advertajzingu  nazivamo ‘one – liner’ – jedna, jaka reč, sa jasnom porukom. Izdvojio bih i dva predizborna slogana LDP-a – ‘Od nas zavisi’ i ‘Širi dalje’. To su fraze koje se i danas koriste u svakodnevnom govoru, a upravo po tome se meri efekat svake poruke, pa i političke“, kaže on i dodaje da su izborni slogani u Srbiji prosečnog kvaliteta.

FOTO: PROMO

Sa tom ocenom je saglasan i novinar  portala „Njuz.net“, Marko Dražić, koji dodaje da je začuđujuće što tvorci izbornih slogana nisu kreativniji i u boljoj formi, imajući u vidu koliko se često održavaju izbori. 

Učestalost izbora jedan je od razloga, kako on kaže, zbog čega se najveći broj izbornih poruka brzo zaboravi. Ipak, uspeo je da izdvoji one koje su na njega ostavile najsnažniji utisak:

„Kad sam bio klinac, početkom devedesetih, voleo sam bend ‘Guns N Roses’, pa mi je bilo neobično što je SPS na lokalnim izborima imao plakate sa sloganom ‘No guns, yes roses’. Dodatno je bilo bizarno što se oni sa takvim sloganom protive ratu i zalažu za mir“, rekao je on.

Pored te poruke, Dražić pamti i kampanje pod nazivom „JUL je kul“ i „Kad je teško – Čović“.

„U drugom sloganu je postojao neki sportski prizvuk. Nisi mogao da ga ne primetiš“, kaže novinar „Njuz neta.“

Kopiranje izbornih poruka sa Zapada – uobičajena pojava

Dražić objašnjava da je teško izbeći opšta mesta u predizbornim kampanjama, te da su širom sveta prisutna slična obećanja, pa je stoga neminovno da se slične poruke pojavljuju i kod nas. 

S druge strane, Nikola Parun ističe da je kopiranje češće na nivou vizelnog identiteta kampanje:

„Primer je kampanja LDP-a iz 2014. godine, odnosno platforma „Okupljanje za Srbiju“. Tada su napravili logo identičan onom koji je koji je koristio Barak Obama, kad se prvi put kandidovao za predsednika SAD.“

On, takođe, ističe da većina izbornih slogana sadrži univerzalne poruke i da se zbog toga ne može izbeći podudaranje.

„Motivi poput ‘slobode’, ‘sigurnosti’, ‘bezbednosti’, jednako važe i u Parizu i u Beogradu“, objašnjava Parun.

FOTO: PROMO

Izborna poruka Demokratske strane Srbije iz 2012. godine, „Različak – jer nisu svi isti“, za oba naša sagovornika, predstavlja najveći promašaj, kad je reč o sloganima u predizbornoj kampanji.

„Bio sam potpuno zbunjen kad sam ga prvi put čuo, ali evo, mnogo godina je prošlo i još uvek ga se sećam“, opisuje Dražić, dok Parun kaže da je bilo deplasirano da DSS u tom momentu izlazi sa porukom različitosti, imajući u vidu da su prethodno bili na vlasti:

„Poruka sa tim cvetom, koji je trebao da naglasi kako su oni drugačiji u odnosu na druge, bila je potpuni promašaj. Zvučalo je smešno, a cvet kao simbol uopšte nije bio upečatljiv „, istakao je Parun.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar