plaćanje vesti
Australija i Okeanija; Foto: penseadragon.github.io/CC BY 4.0

Australija će postati prva zemlja koja će tražiti od internetskih kompanija da medijskim kućama plaćaju za novinski sadržaj.

Ova država će prisiliti tehnološke divove poput Facebooka i Googlea da australijskim medijima plate za objavljene vesti, a kako bi se zaštitilo nezavisno novinarstvo i sve bilo pod budnim okom celog sveta, piše portal Jutarnji list.

Ovaj princip je prema modelu sličnom autorskim pravima i to će ove godine urediti zakonom, rekao je ministar finansija Džoš Frajdenberg.

„To bi bilo pošteno za poslovanje australijskih medija. Moramo da osiguramo bolju konkurenciju, bolju zaštitu potrošača i održivo medijsko okruženje. U pitanju je budućnost australijskog medijskog prostora“, dodao je Frajdenburg novinarima u Melburnu.

Taj potez je usledio nakon što su tehnološki divovi počeli da se brane od strože regulative širom sveta i dan nakon što su američki zastupnici na kongresnom saslušanju napali Google i Facebook za zloupotrebu tržišne moći.

Nakon ispitivanja tržišta medija i moći američkih platformi, australijska vlada je krajem prošle godine zatražila od Facebooka i Googlea da s medijskim kućama ispregovaraju sporazum o korišćenju njihova sadržaja.

Pregovori nisu urodili plodom, pa Kanbera najavljuje da će, ako se dogovor ne postigne na arbitraži u roku od 45 dana, australijska agencija za komunikaciju i medije u ime vlade doneti zakonske obaveze.

Google kaže da uredba ignoriše „milijarde klikova“ koje šalje australijskim medijskim kućama svake godine.

„To šalje zabrinjavajuću poruku kompanijama i investitorima da će australijska vlada pre da interveniše nego da pusti da tržište samo radi. Ne čini ništa da reši temeljne izazove stvaranja poslovnog modela pogodnog za digitalno vreme“, izjavio je Mel Silva, izvršni direktor Googlea za Australiju i Novi Zeland.

Facebook zasad nije odgovorio na zahtev za komentarom.

Medijske kompanije poput News Corp Australia, koja je deo medijske grupe News Corp Ruperta Merdoka, snažno su kod vlade lobirale da se američke kompanije dovedu za pregovarački sto usled dugotrajnog opadanja prihoda od oglašavanja.

„Dok druge zemlje pričaju o nepoštenom i štetnom ponašanju tehnoloških divova, australijska vlada… prva je na svetu koja je reagovala“, rekao je izvršni direktor News Corpa Australia, Majkl Miler.

Pročitajte još:

Studija iz 2019. pokazala je da je u proteklih deset godina ugašeno 3.000 novinarskih radnih mesta u Australiji jer su tradicionalne medijske kompanije potrošile svoj prihod od oglašavanja na Google i Facebook koji nisu plaćali ništa za medijski sadržaj. Za svakih 100 dolara koji se potroše na onlajn oglašavanje u Australiji, ne ubrajajući kratke novinske reklame, gotovo trećina ide Googleu i Facebooku, rekao je Frajdenberg.

Druge zemlje su probale da prisile tehnološke divove na dogovor, ali nisu uspele.

Medijske kompanije u Nemačkoj, Francuskoj i Španoiji pokušale su da donesu nacionalne zakone o autorskim pravima koji bi prisilili Google da plati licence kad objavljuje isečke iz njihovih novinskih članaka.

Google je 2019. prestao da francuskim korisnicima prikazuje isečke evropskih medijskih kuća, dok je najveća nemačka medijska kompanija Axel Springer dopustila da na pretrazi budu njene vesti kada padne posećenost njenih stranica.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar