Kako su građani Srbije putovali tokom 2024. godine i šta planiraju za 2025, istraživao je Ipsos.
Putovanja imaju pozitivan uticaj na naše zdravlje. Samo nekoliko dana na putu može značajno smanjiti nivo stresa kod 89% ljudi. Odlazak na putovanje smanjuje rizik od srčanih bolesti i drugih zdravstvenih problema povezanim sa stresom. Istraživanje Ipsosa pokazuje da su putovanja korisna za sve aspekte mentalnog zdravlja. Gotovo polovina građana Srbije putovala je u inostranstvo prošle godine.
„Oko 62% svih građana Srbije je putovalo – bilo na domaće destinacije ili u inostranstvo. Polovina njih je posetila destinacije van Srbije, dok je 30% letovalo u zemlji. 38% građana nije imalo priliku da putuje u 2024. godini“, rekao je Predrag Kurčubić, generalni direktor Ipsos-a za RTS.
One koji su želeli da bolje upoznaju Srbiju, najviše su privukle banje, dok je Zlatibor bio najposećenija planina. Dosta ljudi se putovalo u Grčku, Crnu Goru, Hrvatsku, Nemačku, Austriju, Tursku i Mađarsku. Očekuje se da će polovina građana putovati u 2025. godini.
Kada je reč o inostranim destinacijama, broj putovanja u Grčku i Crnu Goru porastao je za oko 1,7% u odnosu na ostale evropske zemlje.
„Više od tri četvrtine onih koji planiraju putovanje ove godine žele da idu u inostranstvo, dok više od polovine planira odmor u Srbiji. Ovi podaci sugerišu da oni koji planiraju putovanja ove godine verovatno neće birati samo inostranstvo, već i destinacije unutar naše zemlje“, dodaje Kurčubić.
Iako su banje bile popularne prošle godine, očekuje se da će planine preuzeti primat kao omiljena destinacija za odmor u Srbiji u 2025. godini. Grčka ostaje broj jedan i kada je reč o inostranstvu. Ipak, kao najpoželjnija destinacija se ističe jedna druga evropska zemlja.
„Kada je u pitanju inostranstvo dominira Mediteran, ali tradicionalna Grčka nije prvi izbor već Italija. Italija iskače i kao destinacija na koju bi ljudi otišli, i kao željena destinacija“, ističe Kurčubić.
Prema istraživanju, Italija, Španija, Francuska i celokupni Mediteran su najpoželjnije destinacije. Takođe, daleke zemlje kao što su Rusija i Kina privlače pažnju.
Kada je reč o turistima koji dolaze u Srbiju, najviše gostiju stiže iz Turske, Rusije, BiH, Bugarske i Nemačke.
Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (JUTA), naglašava da ga nijedno istraživanje Ipsosa nije iznenadilo. Poseta stranih turista u Srbiji je porasla, uz povećanje broja noćenja za oko 1,9% u odnosu na prethodne dve godine.
„Srbija svake godine beleži pomak u turizmu, a otvorena su i neka nova tržišta. Rado dolaz nemački turisti, gosti iz regiona i turisti iz Turske, vezani za avio linije koje su odlične. Promocija Srbije na lokalnom nivou je odlična. Banjski turizam je popularan, Vrnjačka i Sokobanja“, istakao je Seničić, a procenio je i koje će biti najtraženije destinacije u 2025.
„Grčka je i dalje destinacija broj jedan, a ne zaostaje ni poseta Crnoj Gori. Sve je vezano za ekonomski aspekt. Daleke destinacije su skupe i malo ih ljudi bira. Svake godine oko 2,5 miliona putuje van Srbije“, zaključuje Seničić.