Scena iz serije Naslednici Foto: HBO

Da li ste ikada bili na poslovnom sastanku ili društvenom okupljanju gde jedna osoba jednostavno ne prestaje da priča? Ovo zna da bude veoma frustrirajuće, posebno kada i vi imate nešto važno da kažete.

Džesika Čen, psiholog i ekspert za komunikaciju, u kolumni za „Make It“ dala je savete kako je najbolje nekoga prekinuti ako neprestano priča.

Kao globalni ekspert za komunikaciju, radim sa mnogo pametnih, ljubaznih ljudi koji smatraju da je nepristojno prekidati druge. Ipak, u mojoj knjizi „Pametni, ne glasni: Kako da vas primete na poslu iz pravih razloga“, govorim o tome koliko je važno da se oglasite – naročito ako imate nešto važno da dodate razgovoru.

Pročitajte još

Evo tri koraka koja treba da preduzmete:

1. Promenite način razmišljanja

Prvi korak je da prestanete da mislite o prekidanju kao o nečemu lošem. Vi ste deo razgovora i vaše mišljenje je jednako vredno kao i mišljenja ostalih učesnika.

A kada ste u pravom mentalnom okviru, kako da zaista dobijete prostor da nešto kažete?

2. Počnite imenom

Kada uočite pravi trenutak da se uključite, prvo što bi trebalo da kažete jeste – ime te osobe. Istraživanja pokazuju da naš mozak reaguje kada čuje sopstveno ime – to nam signalizira da se tok razgovora menja i instinktivno pravimo pauzu da bismo obratili pažnju.

Zato izgovorite ime te osobe čvrsto i ljubazno. Ta kombinacija pokazuje samopouzdanje i prisustvo, bez da delujete konfrontaciono.

3. Priznajte i preusmerite

Sledeći korak je da pažljivo usmerite razgovor ka onome o čemu vi želite da govorite. Budite strateški – pokažite da ste saradnički nastrojeni i da želite da nadogradite njihove misli. Ljudi vole da osećaju da ih neko sluša i to stvara prirodan tok razgovora.

Na primer:

  • „Jelena, čuo sam šta si rekla o zabrinutosti klijenta, i to me podsetilo na pristup koji smo koristili kod drugog klijenta pre par godina…“
  • „Marko, to je dobra opaska o rokovima projekta, ali Ivana, šta ti misliš o tome iz marketinške perspektive?“
  • „Majo, slažem se s tobom. Ono što si rekla me podsetilo na knjigu koju sam upravo pročitao…“
  • „Petre, klimao sam glavom dok si to govorio jer me podsetilo na nešto što mi se dogodilo prošle nedelje…“

Kada neko oseti da ga zaista slušate, veća je verovatnoća da će napraviti prostor i za druge da se uključe. Tako dobijate priliku da razgovor usmerite na ono što vas zaista zanima.

Kada niste sigurni – upotrebite ovu frazu

Ako niste sigurni kako tačno da se ubacite u razgovor, koristite ovu rečenicu – funkcioniše i na poslovnim sastancima i na književnim klubovima:

„[Ime], mogu li se samo kratko ubaciti? Voleo/la bih da proširimo razgovor…“

Na primer:

„Luka, mogu li se samo kratko ubaciti? Hteo bih da sagledamo stvari iz još jednog ugla.“

„Ana, mogu li da dodam nešto? Zanima me i šta ostali misle.“

Kako odgovoriti na otpor

Recimo da ste primenili ovu strategiju i ljubazno, ali čvrsto prekinuli osobu koja dominira razgovorom. Ali ta osoba i dalje ne odustaje. Šta tada?

Budite direktni. Ako neko i dalje priča, u redu je da se još jasnije izrazite i kažete tačno šta pokušavate da postignete. Efikasno je i ako to postavite kao pitanje.

Na primer:

  • „Nemanja, cenim tvoje mišljenje, ali voleo bih da i drugi imaju priliku da se uključe. Je l’ ti u redu da otvorimo prostor za ostale?“
  • „Tanja, znamo da ti je ovo važno, ali hajde da damo šansu i Milici da kaže svoje mišljenje. Može?“

Stvarajte prostor u kojem svi imaju glas

Na kraju, cilj je da stvorite atmosferu poštovanja, u kojoj svi osećaju da imaju pravo da govore. Ne morate biti glasni niti agresivni – važno je da budete namerni i sigurni u sebe.

Ako imate utisak da neko dominira razgovorom i ne da drugima da dođu do reči, verovatno i drugi prisutni osećaju isto. Uz ovu strategiju, možete progovoriti taktično, ljubazno – ali i odlučno. I verujte, drugi će vam biti zahvalni zbog toga.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare