Britanska vlada pokazuje zube: Novi zakon i pravila za tehnološke gigante

IT 07. maj. 202218:18
Podeli:
Foto: Shutterstock

Velike tehnološke kompanije kao što su Gugl i Fejsbuk moraće da se pridržavaju novih pravila konkurencije u Velikoj Britaniji ili će se suočiti sa ogromnim kaznama, saopštila je vlada u Londonu.

Novosnovana Jedinica za digitalna tržišta (DMU) dobila je široka ovlašćenja radi suzbijanja nefer konkurencije, među kojima je i mogućnost izricanja kazne kompanijama koje se ne pridržavaju tih pravila, a koje mogu biti i do 10% njihovog globalnog prometa.

Pročitajte još

Međutim, ukoliko se i dalje ne povinuju pravilima, mogu se suočiti i sa dodatnim kaznama od 5% dnevnog globalnog prometa za svaki dan u kome je prekršaj nastavljen.

BBC je kontaktirao nekoliko velikih tehnoloških kompanija u pokušaju da sazna njihov stav o novim britanskim pravilima, među kojima su Apple, Meta i Google, ali nisu dobiliodgovor.

Za kompanije poput Apple-a, te kazne bi mogle da idu i do nekoliko desetina milijardi američkih dolara.

Ali to nije sve.

„Viši menadžeri će se suočiti sa kaznama ako preduzeća koja vode ne postupe na odgovarajući način kada su u pitanju zahtevi za informacijama“, saopštila je Britanska vlada.

Ipak, ostalo je nejasno kada će izmene stupiti na snagu, jer je Vlada saopštila da će neophodni zakoni biti uvedeni "u dogledno vreme".

Ministar za digitalne tehnologije Kris Filip rekao je da vlada želi da "izjednači uslove" u tehnološkoj industriji, nakon što je nekoliko velikih američkih kompanija optuženo da zloupotrebljavaju svoju tržišnu dominaciju.

„Dominacija nekoliko tehnoloških giganata istiskuje konkurenciju i guši inovacije“, rekao je on.

Osim što podstiču konkurenciju među tehnološkim firmama, cilj novih propisa je da korisnicima omoguće veću kontrolu nad njihovim podacima, piše BBC.

DMU će nastojati da ljudima pruži veću kontrolu nad načinom na koji njihove podatke koriste tehnološke firme – na primer, kada su u pitanju ciljani, personalizovani oglasi.

Takođe će olakšati prebacivanje između operativnih sistema telefona kao što su Apple iOS ili Android i naloga društvenih medija, bez gubitka podataka i poruka.

Kritičari su takve zatvorene sisteme svojevremeno nazvali „baštama sa zidovima“, uz obrazloženje da one „zaključavaju potrošače kako bi koristili samo proizvode određene kompanije“.

Britanska vlada najavila je i da će regulatori detaljno ispitati Guglov pretraživač „Chrome“, koji je trenutno podrazumevani pretraživač na Apple proizvodima.

U saopštenju se dodaje i da će izdavači vesti biti pošteno plaćeni za svoj sadržaj, kao i da će regulatoru dati moć da rešava konflikte, što je odgovor na sukobe između velikih kompanija kao što su Meta ili Google sa proizvođačima vesti.

Osnovni argument je da se mnoge lokalne i nacionalne novinske organizacije bore za opstanak, dok velike tehnološke kompanije istovremeno objavljuju rekordne profite i podižu prihod od oglašavanja do priča koje proizvode.

Meta i Google tvrde da je odnos simbiotski i da oni zapravo usmeravaju saobraćaj ka novinskim organizacijama.

Do eskalacije ovog problema došlo je prošle godine u Australiji, kada je Facebook blokirao tamošnje medije kao odgovor na poklušaj Australijske vlade da obavi sličan zakon i „izjednači strane“.

Možda vas zanima

Vlada Velike Britanije saopštila je da bi njena pravila mogla povećati "pregovaračku moć" nacionalnih i regionalnih novinskih kuća.

Pitanje velikih tehnoloških kompanija i poštovanja pravila konkurencije duže vreme muči vlasti, ne samo u toj državi.

Nema sumnje da nekoliko tehnoloških giganata dominira tržištem i ostvaruje značajan profit, „zarobili“ su tržište i ne žele da ga dele sa drugima, piše BBC.

Google pretraga je popularna do te mere da je za opštu pretragu na interetu nastao izraz „guglati“. To ne čudi, ako se ima u vidu da oko 90% svih internet pretraga ide preko Google-ovog pretraživača. Ali mnogi se pitaju da li jedna kompanija treba da ima tako dominantnu poziciju nad ključnim delom interneta.

Takva pozicija ostavlja drugim kompanijama na tržištu malo izbora.

Ukoliko želite da objavite oglas samo za ljude koji prodaju automobil u vašem kraju - Google bi bio očigledan izbor za potragu za takvim proizvodom. Ali kritičari tvrde da monopol Google-a znači da ta kompanija može da naplaćuje šta god poželi, što je loše za zdravu i konkurentnu ekonomiju.

U planove vlasti je uključen "status strateškog tržišta" preduzećima poput Meta i Apple. To znači da će morati da prijave sva eventualna preuzimanja drugih kompanija, pre nego što predaju papire Upravi za konkurenciju (CMA) radi potencijalne istrage.

Velike tehnološke kompanije su dugo kritikovane zbog kupovine konkurencije, kao deo strategije nazvan „kopiranje, sticanje, ubijanje“.

Odnosi se na to da se novonastali poslovi otkupljuju pre nego što uopšte dobiju priliku da postanu veliki, čime bi mogli da ugroze monopolski položaj velikih kompanija.

***

BONUS VIDEO: Redovi u Britaniji zbog nestašice goriva - interveniše i vojska

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Instagram

Twitter

Komentari

Vaš komentar