Foto:Nova S

5.000 evra državne subvencije, povlastice pri registraciji i jeftina eksploatacija automobila na električni pogon - s jedne, a nedovoljno razvijena mreža elektropunjača na putevima Srbije s druge strane. To je dilema koju ima većina onih koji kupuju automobile na struju. Iako punjača u Srbiji nema dovoljno, elektro vozila je sve više.

Reporter: Đuro Svilar

Vlasnici električnih automobila kažu da punjenje u gradskim sredinama nije problem, međutim šta kada se odlučite da odete na neko izletište ili na neku destinaciju koja je udaljena 200 km od Beograda, to ćemo danas pokušati da saznamo u potrazi za elektropunjačima na putevima Srbije. 9:05

Obzirom na domet baterije automobila, krenuli smo na planinu nadomak Beograda. Nakon sat vremena stigli smo na odredište.

Do vrha Kosmaja, od centra Beograda pređeno je 60 kilometara. Kompjuter na satu kaže da je baterije ostalo za 73 kilometra.

„Zato ćemo za svaki slučaj u povratku potražiti punjač“.

Koristeći aplikacije sa mapama elektropunjača, svratili smo na nekoliko mesta za punjenje. Ono što nas je dočekalo jesu punjači koji ne rade, nemaju odgovarajuće priključke, ili su zauzeti. Nameće se zaključak da čim mrdnete iz Beograda, bezbrižno putovanje se pretvara u avanturu, jer mreža elektropunjača nije razvijena.

„Postoji punjač u Kragujevcu, postoji kod Velike Plane, postoji nešto i na jugu Srbije, postoji na severu, ali mislim da je nedovoljno da bi neko mogao da isplanira baš dugačak put i da bude siguran da će moći da napuni svoje vozilo. Ta nerazvijena mreža mislim da ne može da bude do kraja odgovornost države, verovatno će se kao i u tim drugim razvijenim zemljama raditi zapravo o privatnim mrežama i privatnim dobavljačima“, kaže Miloš Maksimović (Polovni automobili).

JP „Putevi Srbije“ je instaliralo pet brzih i tri ultra brza punjača na autoputevima, od kojih jedan na odmorištu Bojkovci ne radi.

„On nakon instalacije i priključka na aplikaciju čardž end go pokazuje određene greške i trenutno je isključen i očekujemo svaki dan da proradi. Shodno tome smo i predvideli ove godine nabavku još 10 elektropunjača koje ćemo postaviti na novim lokacijama. Punjenje je besplatno, ima puno zahteva za uvođenje naplate, mi se borimo da punjenje ostane besplatno i do kraja 2023. sigurno će biti besplatno u Republici Srbiji“, ističe Darko Savić iz JP „Putevi Srbije“.

Potrošen budžet i odobravanje novih subvencija države za kupovinu hibridnih i električnih automobila dobar je pokazatelj zainteresovanosti kupaca, ali i priprema za budućnost. Naime, od 2030. godine u EU neće moći da se novoregistruje vozilo koje ima samo motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Ostaje nada da će broj vozila na struju pratiti i brojnost elektropunjača.

Pogledajte prilog iz emisije „Među nama“:

BONUS VIDEO: Novine kod tehničkih pregleda automobila

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar