onlajn nastava
Foto:EPA-EFE/FRIEDEMANN VOGEL

“Deca puno rade i uče i kroz nastavu na daljinu. Razumem da nastavnici sumnjaju u to da li su zadaci rađeni samostalno, pa prihvatam to da bi po završetku vanrednog stanja trebalo imati još koju nedelju redovne škole. Ali ako neko misli da deca sada uživaju i troše raspust, a da celo leto moraju da provedu u “pravoj” školi onda je u velikoj zabludi. Siguran sam da će naići na veliki otpor roditelja", kažje Dušan Milovanović - tata jedne Tare koja ide u šesti razred i Une koja je đak drugog razreda.

Iz Ministarstva prosvete stižu najave da bi đaci u klupe mogli da se vrate u junu, ali se još uvek čekaju zvanične preporuke epidemiologa. U međuvremenu, deca uče gledajući časove na TV, kao i putem različitih onlajn platform. Na početku su, čini se, svi bili pomalo zbunjeni, ali kako vreme odmiče, u novim uslovima nastave sve bolje se snalaze i đaci i nastavnici i roditelji.

“Una (II razred) i Tara (VI razred) su odmah prihvatile ideju škole na daljinu, bez većih opiranja. Prve dve nedelje su bile jako konfuzne, nastava se uglavnom pratila preko RTS-a, dok su ministarstvo i škola još uvek smišljali i isprobavali neke mogućnosti da se i predmetni nastavnici uključe u nastavu. Devojke su bile zadovoljne što mogu na odloženo da gledaju časove i pauziraju i vraćaju ako im nešto nije jasno. Problem je bio kod gradiva koje su već prešle. Onda se pitaš da li bi sve trebalo pisati u svesku ili čekati samo domaći”, objašnjava nam neke nedoumice sa samog početka.

Tara i Una su učenice Osnovne škole „Kralj Petar II“ na Vračaru, a njihovi roditelji su, uglavnom, zadovoljni načinom na koji se ta škola prilagodila novim okolnostima.

Foto: Privatna arhiva Dušan Milovanović

Ubrzo su nastavnici počeli da se uključuju preko elektronskih poruka i sajta škole.

„U početku je to bio problem zbog razumljive opšte konfuzije i dupliranja učenja – malo RTS, malo ono što nastavnici šalju na mejl, malo sajt škole. Verujem da je i njima bilo jednako teško i konfuzno, jer se treba prilagoditi i organizovati inboks sa par stotina stalnih kontakata. Lagano je RTS gubio smisao i nastavnici su preko Google učionice počeli da svakodnevno komuniciraju sa đacima. Kada smo objasnili i nastavnicima i deci kako funkioniše učionica, stvari su lagano počele da budu lakše za praćenje. Trenutno imamo 3 računara u kući pa je sve ovo moguće sinhrono raditi, ne mogu ni da zamislim kako je u kućama gde to nije slučaj”, priča nam Dušan.

Nastava i sam pristup učenju razlikuju se i zavise od uzrasta, primećuje naš sagovornik.

“Uni je bilo lakše jer se komunikacija uglavnom obavlja sa učiteljicom, koja je brzo prilagodila i gradivo i način na koji komunicira sa decom. Kod Tare je to malo komplikovanije jer je u pitanju 14 predmeta. Neki nastavnici su se prilagodili i pomažu deci da lakše savladaju novonastale uslove. Razumeju da nastava na daljinu i nastava u učionici nisu isto. Neki se trude više, neki manje, a neki ni malo. Ali u principu tako je i kada je nastava redovna. Neki su prilagodili gradivo ovakvom načinu rada, a neki zasipaju decu materijalima bez pokušaja da se stave u njihovu kožu”, ukazuje Dušan.

Foto: EPA-EFE/LUKAS BARTH-TUTTAS

Iz Ministarstva prosvete poručuju da sa zaključivanjem ocena neće biti problema i da su škole spremne da postepeno vrate brojčane ocene koje su u onlajn nastavi bile zamenjene opisnim. Tarin i Unin tata nam je objasnio kako ocenjivanje izgleda iz perspektive jednog roditelja.

“Trenutno samo dobijaju opisne ocene sa prikladnim smajlijem (nasmejani, ravnodušni i tužni) u elektronskom dnevniku ili direktan komentar detetu preko Google učionice. Neki ih pohvaljuju i bodre, neki pišu preteće mejlove u neprikladnom tonu, a neki samo šalju zadatke i ćute”, priča naš sagovornik.

Kada se pomenu Viber grupe roditelji uglavnom prevrnu očima. U novim okolnostima i to se, izgleda, promenilo.

“U ovakvoj situaciji su i Viber grupe roditelja pokazale da imaju svoju svrhu. Preko grupe saveta roditelja škole je dosta aktivnosti organizovano i omogućena stalna komunikacija sa direktorkom. Preko odeljenskih grupa se razmenjuju sve bitne informacije i prikupljaju informacije o problemima sa kojima se deca i roditelji susreću”, objašnjava Dušan.

Poverenje i motivacija

Iz Ministarstva prosvete, za Nova.rs, poručuju da roditelji nemaju razloga za zabrinutost i da neće biti problema sa zaključivanjem ocena. Stigla su i uputstva školama za postepeno vraćanje brojčanih ocena koje su na početku onlajn nastave bile zamenjene opisnim.

“Prve brojčane ocene za rezultate učenja na daljinu treba da budu motivišuće i podsticajne. Prilikom ocenjivanja nastavnici treba da imaju u vidu, osim merljivih rezultata, i pokazano zalaganje za učenje, napor koji učenici ulažu. Potrebno je uvažiti i sva ograničenja posredne komunikacije tokom onlajn nastave”, kaže Jasmina Đelić, načelnik odeljenja za koordinaciju školskih uprava pri Ministarstvu prosvete.

Ipak, dodaje ona, to ne znači i da ocene treba da budu poklonjene.

“Dobre ocene mogu biti podsticaj za dalje učenje, ali to ne znači da ocenjivanje treba da bude neobjektivno. Treba poštovati pravilnike o ocenjivanju u kojima su navedeni kriterijumi za ocene na petostepenoj skali za brojčano ocenjivanje”, poručuje Đelić.

Foto: EPA-EFE/LUKAS BARTH-TUTTAS

Pojedini nastavnici primećuju da su njihovi đaci sada postali stručnjaci za pojedine predmete koji im nisu išli, pa se postavlja i pitanje da li će ocene đaka zapravo biti ocene roditelja.

“Sada će isplivati sve ono što je rezultat ukupnog rada nastavnika sa učenicima i izgradnja poverenja koje trebe da postoji. Ako nastavnik primeti da su postignuća deteta znatno bolja od kada nastavu pohađa od kuće on će imati priliku da sa roditeljima prodiskutuje i da ih pita koliko su pomagali detetu. Mi računamo i na to da su učenici vrlo svesni i da su realniji nego odrasli kada je u pitanju njihovo znanje. Teško je da će neki đak koji od 1. septembra nije pokazao znanje za više od trojke od nastavnika tražiti peticu”, smatra Đelić.

Važno je znanje, a ne ocena

Aleksandar Markov iz Foruma beogradskih gimnazija kaže za Nova.rs da u ovom trenutku ne postoji idealno rešenje, kao i da bi roditelji i učenici konačno trebalo da shvate da je na prvom mestu znanje, a ne ocena.

“Sada se jasno vidi kojim učenicima je stalo do znanja kojima je više stalo do ocene i da zadovolje neku formu. Ja lično u ocenjivanju vrednujem angažovanost učenika, koliko ispunjava obaveze na nedeljnom nivou. Za sebe sam uveo klasifikacije koje će mi pomoći da na kraju sve svedem i pretvorim u brojčanu ocenu”, priča nam ovaj profesor istorije iz Osme beogradske gimnazije.

Primećuje da neće bit lako da se svi opisni utisci svedu u ukupno četiri brojčane ocene koliko treba da ih ima za za konačno sumiranje i zaključnu ocenu.

Ovaj nastavnik, čini se, na najbolji mogući način iskoristi sve tehničke mogućnosti onlajn nastave i komunikacije.

„Koristim nekoliko platformi za rad na daljinu. Tu je platforma zoom koja omogućava držanje časova i komunikaciju sa učenicima tako da možemo i da se vidimo i da razgovaramo. Koristim i Google upitnike, mejlove. Tu su i aplikacije kojima se prave interesantni kvizovi. Polako uvodim učenike u neku vrstu istraživačkog rada. Tema nam je posledice Drugog svetskog rata, pa su đaci dobili zadatak da u naredne dve nedelje da istraže koliko njihovo okruženje zna o životu u logorima. Oni će putem Google upitnika praviti ankete, a zatim će napraviti prezentacije – grafičke i tekstualne“, objašnjava Markov.