Od 30. juna savesni vozači plaćaće manje obavezno osiguranje prilikom registracije svojih automobila. Narodna banka Srbije izmenila je takozvani bonus-malus sistem kod obaveznog osiguranja vozila od autoodgovornosti. Time će oni koji između dve registracije nisu prouzrokovali nijednu šetu u vožnji, već od kraja ovog meseca plaćati jeftiniju polisu.

Bonus je popust na premiju osiguranja koju inače mora da plati svaki vozač prilikom registracije svog vozila.

Svi oni koji se prvi put registruju, nemaju pravo na bonus. Ta startna osnova je premijski stepen broj četiri. Od četvrtog do prvog stepena su bonusi, tj. popusti, a od četvrtog do 12. premijskog stepena su kazneni procenti, za one koji izazivaju udese i nanose štete drugim vozačima u saobraćaju.

Kada je neko „dobar“ vozač, on svake godine napreduje ka prvom premijskom stepenu, za po jedno mesto. Oni „loši“, za svaku štetu padaju po tri mesta ka 12. premijskom stepenu.

Kod bonusa trenutno ti procenti po godinama idu ovako: pet, pa deset, pa 15 odsto. Po novoj odluci NBS, bonusi koje će dobijati dobri vozači, bez upisanih šteta kretaće se ovako: pet odsto posle prve godine od registracije, pa 15 odsto i potom najviši popust od 25 odsto, što predstavlja premijski stepen broj jedan.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

„Ovo praktično znači da je usvojeno rešenje kojim se smanjuje premija osiguranja od autoodgovornosti za najsavesnije vozače, odnosno vlasnike motornih vozila, kojih je oko 60 odsto. Veći bonusi će se primenjivati od 30. juna 2020. godine, što predstavlja unapređenje postojećeg bonus-malus sistema u osiguranju od autoodgovornosti adekvatnijim određivanjem premije za osiguranike koji svojim motornim vozilom ne ugrožavaju druga lica, odnosno njihovu imovinu“, ističu u NBS.

U konkretnom slučaju „fijat punto“ vozila to bi izgledalo ovako.

Ko prvi put registruje svoj punto, platiće polisu obaveznog osiguranja od autoodgovornosti oko 10.000 dinara (zaokružićemo iznos radi lakše računice).

Posle godinu dana bez učinjene štete, popust je pet odsto, pa će polisa koštati 9.500. Treća registracija po redu, bez štete, doneće polisu jeftiniju 15 odsto, pa će cena biti 8.500 dinara. Konačno, maksimalni popust prilikom četvrte registracije vozila, sniziće cenu polise osiguranja za 25 odsto na 7.500 dinara.

Nova mera NBS nije menjala kaznene poene, tako da je obračun takozvanog „malusa“ ostao isti.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Ko od startne osnove, gde se ne obračunava ni kazna ni popust napravi štetu u saobraćaju, automatski pada za tri mesta, sa četvrtog na sedmi premijski stepen i plaća cenu polise 50 odsto više, odnosno 15.000 dinara u našem slučaju. Maksimalna kazna je 150 odsto što cenu polise uvećava na 25.000 dinara.

Problem kod malusa je što se veoma sporo dolazi na „zelenu granu“, jer pada se uvek za tri mesta, ali se, bez učinjenih šteta, ka bonusu penje samo za po jedno mesto godišnje.

Prema podacima osiguravajućih kuća, „u malusu“ je ukupno 1,22 odsto vozila u Srbiji, koji plaćaju uvećane polise obaveznog auto osiguranja.

U osnovnom premijskom stepenu je 21,89 odsto vozila, za koje se plaća regularna cena polise osiguranja.

Svi ostali vozači, a reč je o više od 75 odsto registrovanih vozila u Srbiji, polise obaveznog osiguranja plaća uz bonuse, tj. – popuste.

Skala novog bonus-malus obračuna:

1.stepen – bonus 25%

2. stepen – bonus 15%

3. stepen – bonus 5%

4. stepen – osnovni premijski stepen, prva registracija automobila na svoje ime

5. stepen – malus + 15%

6. stepen – malus + 30%

7. stepen – malus 50%

8. stepen – malus 70%

9. stepen – malus 90%

10. stepen – malus 110%

11. stepen – malus130%

12. stepen – malus 150%

 

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar