Foto: Shutterstock/Mitrovic Aleksandar

Jugoslavija je imala brojne svetski poznate industrijske proizvode, a među njima su bili i automobili. Yugo i Zastava su se izvozili i u druge zemlje, pa evo prilike da se vidimo kako su tada automobilski novinari u Britaniji ocenili novu Zastavu 101.

Kad je automobilska industrija u pitanju, redovno se kao glavni izvozni proizvod spominjao Yugo i njegov „posao veka u Americi“. Međutim, svoje svetle trenutke imali su i drugi modeli iz Kragujevca, pa tako i Zastava 101 koja se takođe nudila na zapadno-evropskom tržištu.

Kako prenosi Index.hr, u saradnji sa Yugopapirom, vraćamo se na početak 1980-ih kad je Stojadin stigao na britansko tržište. Testirali su ga i britanski automobilski novinari, a evo što je o njemu pisao „The Times“.

Februar 1982: Ugledni britanski dnevnik testirao je automobil Zastava 101 koji je tad počeo da se prodaje i na Ostrvu. Stručnjak koji je sproveo test ističe neke mane, ali i jednu veliku prednost – nisku cenu…

„Poslednji istočno-evropski automobil koji se pojavio u Velikoj Britaniji je Zastava iz Jugoslavije. Oni koji poznaju sovjetske ili poljske modele, znaće šta i ovde mogu da očekuju: staromodnu, ali proverenu konstrukciju, kao i automobil vrlo primamljive cene.

Kao i Rusi i Poljaci, Jugosloveni su izgradili svoju automobilsku industriju na temelju licencnog ugovora sa Fijatom. To je počelo ranih pedesetih godina, a prošle godine proizvedeno je 265.000 vozila. Fabrika koja je na stotinak kilometara južno od Beograda, nedavno je modernizovana sredstvima zajma od 300 miliona funti dobijenog od Svetske banke.

Proizvođač se zove ZCZ (Zavodi Crvena Zastava), a fabrika je osnovana još 1860. godine. Prvo je proizvodila uglavnom oružje, a danas, osim putničkih vozila, proizvodi kamione, kombije, avione i tešku industrijsku opremu. Njena vozila prodaju se u nekoliko zapadnih zemalja, Francuskoj, SR Nemačkoj, Holandiji i Belgiji.

Britanski uvoznik je Zastava Cars (GB) Ltd. iz Readinga čiji je glavni šef gospodin Michael Heerey, čovek s iskustvom u prodaji Volkswagena i Lada. On očekuje da će u 1982. godini prodati oko 5.000 Zastava. Počeo je sa 30 maloprodajnih agenata, a nada se da će ih do kraja godine imati oko stotinu.

Na početku se prodavao samo jedan model, Zastava, mali automobil, na osnovi Fiata 128. Na kraju 1982. godine pridružiće mu se i Yugo 45 (Fiat 127), ali ima drugačije u Jugoslaviji dizajniranu karoseriju.

Zastava ima odličan pedigre jer je Fiat 128 bio jedan od najboljih automobila u Evropi. Ali, lansiran je pre 12 godina pa su ga sad nadmašili noviji modeli. To, uz Zastavinu cenu, potencijalni kupci treba posebno da imaju u vidu.

Automobil se može dobiti u verziji sa troja, odnosno petora vrata, sa motorom od 1.116 „kubika“ smeštenim napred. Pogon je na prednjim točkovima. Postoji i Zastava Specijal od 1.290 „kubika“. Automobil ima nezavisno oslanjanje, a gume su britanske – Goodyear.

Zastava je duga 12 stopa i 5 inča, nešto između Ford Escorta i Fieste. Kompaktna je i zgodna za parkiranje i manevrisanje u saobraćaju, ali iako ima prednji pogon, prostor u zadnjem delu jedva je dovoljan za višeg čoveka.

Zadnja vrata se otvaraju nagore, a prostor za prtljag može se povećati obaranjem naslona zadnjih sedišta. Motor od 1.100 „kubika“ razvija 55 konjskih snaga, ali se ipak čini slabijim od drugih modernih automobila, poput najnovijeg Escorta.

Ubrzanje do 60 milja/h traje dugih 18 sekundi, a prilikom preticanja najčešće je potrebno prebaciti u treću brzinu. Proizvođači tvrde da je maksimalna brzina 90 milja/h, ali vibracije iznad 70 milja/h tako su jake da najčešće odvrate vozača od brze vožnje.

Ali, ako se ne vozi previše brzo, motor nije mnogo glasan. Potrošnja goriva je dobra, iako neki noviji modeli, kao što su Escort i Austin Allegro, troše znatno manje.

Najbolja karakteristika Zastave je svakako odlično držanje na putu, čemu, nema sumnje, pripomažu i gume Goodyear. Upravljanje automobilom nije tako precizno kao kod nekih drugih modela i ta nepreciznost posebno smeta pri parkiranju.

Kočnice su efikasne, ali treba jako pritisnuti papučicu. Prilikom menjanja stepena prenosa, pogotovo pri ubacivanju u „rikverc“ potrebno je poprilično stisnuti kvačilo, a tvrdo je i prvi prebacivanju u prvu i drugu brzinu.

Sama vožnja nije baš jaka strana Zastave, verovatno zbog amortizera. Čak i po ne tako neravnom putu putniku se dobro protresu kosti. Sedišta ipak prilično kompenzuju ove udare. Iako su presvučena tkaninom, a na podu je tepih, a automobil ima spartanski izgled. Ima samo najnosnovnije instrumente. Grejanje je vrlo efikasno.

Zastava daje trogodišnju garanciju protiv korozije.

Dno automobila prekriveno je plastičnom masom, što bi trebalo da ga štiti od kiše, blata, soli i kamenja. Sve rupe na karoseriji prekrivene su voskom.

S cenom od 2.499 funti (oko 17.5 miliona starih dinara) za model sa troja vrata, 2.749 (oko 19.25 miliona starih dinara) za model sa petora, kao i 2.899 (oko 20.3 miliona starih dinara) za Specijal, Zastava je jedan od najjeftinijih automobila na britanskom tržištu.

Mnogo je jeftinija i od Minija, a jeftinija je od Escorta za čitavih 1.000 funti (7 miliona starih dinara). Ali, da li je to dobra prilika za kupca, videćemo tek posle nekog vremena, kada pokaže da li je pouzdana i kvalitetna.

Budući da se temelji na proverenom dizajnu, automobil ne bi smeo da zadaje mnogo mehaničkih glavobolja, ali kvalitet zavisi od jugoslovenskih standarda pri montaži i kontroli kvaliteta. Prilikom svog prvog testa ustanovio sam da vratima treba jak udarac da se zatvore i da brave prave neprilike.

Što se tiče kupovine i prodaje polovnih Zastava, iskustva sa drugim istočno-evropskim automobilima pokazuju da se oni troše brže od drugih, kao i da im cena zbog toga brže pada, pa će možda posle biti teški za preprodaju.“

Start (1982.)

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram