Foto: Luka Banda

Pred vama je jedan vrlo poseban Dačijin “daster” – plavušan u novoj “proud” opremi kojom obeležava 15 godina otkako rumunski brend posluje sa francuskim Renoom. Šta sve donosi specijalni SUV proverili smo tokom testa koji je, osim gradske vožnje, gde se posebno istakao novi benzinac, podrazumevao i pentranje na Staru planinu.

“Daster” je od samog starta izgradio imidž jedne drugačije “dačije” – uspeo je da većini bude simpatičan, pa čak i onima koji inače nisu ljubitelji rumunskog proizvođača. Prvi SUV brenda, koji je i druga najtraženija “dačija” (posle “sandera”), do danas je prodat u čak 1,6 miliona primeraka.

Trenutno je aktuelna druga generacija ovog krosovera, a mi smo testirali novu verziju naziva “proud”, kojom Dačija želi da iskaže koliko je ponosna svim postignutim tokom 15 godina saradnje sa Renoom.

Foto: Luka Banda

Rumunski brend ima odličan, vrlo pametan moto kojim se vodi – njihovi modeli se razvijaju u skladu sa predviđenom cenom kako bi bili dostupni kupcima sa manjom platežnom moći. Taj recept im je i vrlo uspešan, jer su njihovi modeli, gde god da se prodaju stekli status skoro pa narodnog brenda. Tako je i u Srbiji.

Model na testu je verovatno i najatraktivniji “daster” u ponudi. Ima vrlo upadljivu plavu boju “iron blue”, dok su po karoseriji aplikacije koje otkrivaju da ova verzija obeležava pomenuti jubilej.

Ima mesta u svim pravcima

Dužina od 4,3 m i međuosovinsko rastojanje 2,7 m jasno govore da u kompaktnoj kabini ima mesta dovoljno za četvoro odraslih putnika. Može i petoro, ali kao i u svim vozilima ove klase, na zadnjoj klupi onda bude malo previše dodirivanja. Prtljažnik od 445 litara komotno prima prtljag svih putnika, a uz to je i vrlo pravilnog oblika što olakšava pakovanje.

Foto: Luka Banda

 

Zaboravite na stare “dačije”

Novi modeli ovog brenda prilično su savremeni, pa nam tokom testa i dugih vožnji ništa nije falilo. Sedišta napred nisu najudobnija na svetu, ali su vrlo komotna. Volan je multifunkcionalni i sada se može podešavati i po dubini, a ne samo po visini što olakšava pronalaženje idealnog položaja.

Foto: Luka Banda

Pred očima vozača je analogno-digitalna instrument tabla, dok je u okviru centralne konzole 7-inčni multimedijalni sistem sa navigacijom. Jednostavan interfejs olakšava upotrebu čak i tokom vožnje, a nudi sve što je danas potrebno, bez suvišnih šljaštećih detalja. Lako smo povezali mobilne telefone, podešavali razne funkcije, obradovali se što ima USB ulaz, pa na putu do Stare planine nećemo morati da slušamo šuštanje radija.

Odmah ispod su kontrole klima-uređaja, poznate iz Renoovih modela, a u dnu je velika ostava za mobilne telefone i držač za čašu. Nijednom tokom više od 1.000 pređenih kilometara nam nije zafalilo prostora za sitnice, jer su i džepovi u vratima mogli da prime što-šta, pa i manje flaše.

Kvalitet plastike i drugih materijala u “dasteru” je poboljšan u odnosu na ranije modele, a verzija “proud” dodatno oplemenjuje kabinu sa plavim aplikacijama.

“Daster” inače nudi LED dnevna svetla, svetla za maglu, automatski klima-uređaj, elektropodizače svih stakala, sistem za pomoć pri kretanju uzbrdo, sistem pomoći pri kočenju i još mnogo toga u zavisnosti od opreme.

Dakle, ovde je eliminisano ono dugotrajno upoznavanje sa novim automobilom, jer nema previše nepotrebnih stvari oko kojih treba voditi računa. Sve je tu nadohvat ruke, logično raspoređeno, i kako se smestite, možete da krenete u vožnju.

Foto: Luka Banda

 

Razigrani turbobenzinac

Naš test-primerak je pod haubom imao i vrlo poseban motor od 130 KS. Reč je o najsavremenijem TCe turbobenzincu sa četiri cilindra i 1,3 litre zapremine, kog je Reno-Nisan razvio u saradnji sa Dajmlerom. Ovaj agregat se ugrađuje i u Renoove modele “kaptur”, “klio”, “megan”, “senik”, kao i u Nisanov “kaškai”. Dolazi u rasponu snaga 115, 130, 140, 150 i 160 KS. Najsnažnije verzije idu u pojedine Mercedesove modele, gde koriste čak i tehnologiju deaktivacije cilindara.

Foto: Luka Banda

I – sjajan je. Izuzetno agilan, sa lakoćom nosi “dastera” od 1.300 kg, čak i na otvorenom putu, gde ni u jednom trenutku ne gubi snagu. Obrtni moment od 240 Nm je kod ovog benzinca dostupan već od 1.600 o/min, što mu omogućava da bude vrlo startan i olakšava vožnju u gradu kada je potrebno reagovati brže.

U vožnji znači i to što za razliku od mnogih drugih, skupljih SUV modela, “daster” nema široke prednje stubove pa je napred pregledniji.

Ogibljenje je robusno, pa zato neravnine na putu ne predstavljaju nikakav problem, dok veliki klirens od 210 mm eliminiše brige oko visokih ivičnjaka. Potrošnja u gradu na našem testu se kretala oko sedam litara.

Foto: Luka Banda

Na otvorenom putu “daster” nije preterano tih automobil. Motor ima dobru zvučnu izolaciju, ali sama kabina i ne, pa je pri brzinama iznad 120 km/h buka izraženija. Retrovizori nisu veliki, što je u nekim slučajevima bila i mana, ali ni kompaktnije kućište nije pomoglo da buka od vetra bude manja.

Upravljanje je nešto sporije, dok je menjač sa šest brzina (poznat iz Renoovih modela), ponekad neprecizan, ali ne na način da preterano smeta. Sveukupno, vožnja je udobna, a najviše prija visoka pozicija sedenja, preglednost i gledanje u podatke o niskoj potrošnji, koja je na otvorenom putu prosečno iznosila 5,8 litara benzina.

Babin zub izbliza

Foto: Luka Banda

Na Staroj planini bilo je kišovito i blatnjavo, pa bismo bili mnogo srećniji da je naš test-primerak imao poznati robusni 4×4 pogon, ali nije. Ali, ni nas to nije sprečilo da siđemo sa asfalta i proteramo harizmatičnog “dastera” po kojekakvim blatnjavim uzbrdicama i nizbrdicama. Nije sprečilo ni njega da nam u svakom trenutku obezbedi bezbednu vožnju, bez obzira na letnje gume i prednji pogon.

Foto: Luka Banda

Nije mu bio problem ni da se upozna sa Babinim zubom izbliza, u čemu su doprineli dobri prilazni (30) i silazni (34) uglovi ovog krosovera, već pomenuti veliki klirens, a nešto je valjda i do vozača.

Koliko je pristupačan u odnosu na druge

I na kraju, cena: početna za “daster”iznosi 13.240 evra, a zavisno od opreme, motora i pogona naravno ide i više. Ipak, kada se sve sabere i oduzme, teško da na domaćem tržištu može da se nađe povoljniji SUV uzimajući u obzir šta nudi.

Relevantni rival bi bio “suzuki vitara”, ali u startu košta skoro 3.000 evra više, dok su “nisan kaškai”, “ford kuga” ili “kia sportidž” daleko skuplji.

Pročitajte još:

Istina je da sa “dasterom” neki kompromisi moraju da se naprave, a ko ne želi da ih pravi taj svakako ni ne razmišlja o vozilima između 10.000 i 15.000 evra.

Nama se dopada što je “daster” jedan od onih modela za koje važi pravilo “najviše za uloženi novac”. Dopada nam se i što ima prostora, što mu rupe na putu i visoki ivičnjaci po gradovima ne predstavljaju problem, što nudi štedljive motore i sasvim dovoljno opreme za komfornu vožnju.

I uz sve to dolazi i njegov simpatičan karakter koji od 2010. godine uspešno na distanci drži i hejtere.

Sviđa nam se:

performanse turbobenzinca

jednostavan multimedijalni sistem

prostrana kabina i veliki prtljažnik

imidž i cena

Ne sviđa nam se:

Upravljanje sporijeg odziva

Buka u kabini na autoputu

 

Tehnički podaci:

Dacia Duster 1.3 TCe 130 Proud

Motor: turbobenzin, 4 cilindra

Zapremina: 1.332 cm3

Snaga: 130 KS

Obrtni moment: 240 Nm pri 1.600 o/min.

Pogon: Prednji

Menjač: 6-stepeni manuelni

Ubrzanje do 100 km/h: 10,6 s

Najveća brzina: 193 km/h

Dimenzije (d/š/v): 4.341/1.804/1.693 mm

Međ.rastojanje: 2.674 mm

Zapremina prtljažnika: 445 lit.

Masa: 1.302 kg

Cena od: 13.240 evra

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram