Moto savet: Da li su bolji fiksni ili plivajući diskovi?

Auto 19. jul. 202116:51
Podeli:
moto, kočioni disk, diskovi
Foto: Shutterstock/By alexfan32

Koje god tehničke specifikacije da čitate, uvek ćete videti da je kod kočionih sistema naglašeno da li su na tom motociklu ugrađeni fiksni ili plivajući diskovi. Da li ste se nekad zapitali u čemu je razlika između fiksnih i plivajućih diskova i koji su bolji?

Fiksni kočioni diskovi u početku su ugrađivani na svim motociklima. Kako su se razvoj i performanse motocikala povećavali, tako je nastala potreba i za unapređenjem kočionih performansi. Inženjeri su vremenom postali suočeni sa problemima pregrevanja i krivljenja diskova, ali i sa nepotpunim iskorišćavanjem kočionih pločica. Vremenom su razvili plivajuće diskove koji su otklonili pomenute probleme.

Fiksni kočioni diskovi su jeftiniji

Kao što im sam naziv kaže, fiksni kočioni diskovi u potpunosti su fiksirani za točak. Napravljeni su iz komada, uglavnom od nerđajućeg čelika. Fiksni kočioni diskovi imaju samo jedan benefit – mala cena izrade. Fiksni kočioni diskovi koriste se kod motocikla koji ne postižu visoke brzine i koji nemaju veliku masu. A zašto je to tako?

moto, kočioni disk, diskovi
Foto: Shutterstock/Miraleks

To je iz razloga što pomenuti motocikli prilikom kočenja neće generisati toliko toplotu u kočionim diskovima da bi se isti iskrivili. Fiksni kočioni diskovi se teže oslobađaju toplote u odnosu na plutajuće. Druga mana je što u nekim slučajevima ne naležu u potpunosti na kočione pločice.

moto, kočioni disk, diskovi
Foto: Shutterstock

Plivajući kočioni diskovi prvo su se pojavili na trkačkoj stazi

Plivajući kočioni diskovi se u principu sastoje iz dva dela: fiksnog nosača rotora kočionih diska. Nosač je pričvršćen za felnu, a na nosaču se zatim montira plivajući kočioni disk. Rotor, odnosno kočiona površina diska montira se na nosač putem čaura. Upravo te čaure dozvoljavaju da se disk lateralno kreće.

moto, kočioni disk, diskovi
Foto: Shutterstock

Prva prednost ovakve konstrukcije je lakše odvođenje temperature, što smanjuje mogućnost pregrevanja i krivljenja diska. Drugi najveći benefit je mogućnost lateralnog kretanja, odnosno “plivanja”.

Lateralno kretanje diska omogućava mnogo bolji osećaj prilikom kočenja, naročito u trenutku kada kočione pločice tek dotaknu kočioni disk. Plivajući kočioni diskovi takođe prenose manje vibracije i sile na kočione čeljusti, a omogućavaju i bolje iskorištavanje kočionih pločica.

Koje su mane ovim diskovima pročitajte ovde.

Bonus video: Pogledajte najsavremeniji katamaran na svetu

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar