Vozili smo SUV za kojim su svi poludeli: Cupra Formentor

Auto 18. jul. 202121:14 > 21:20
Podeli:
Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Znate ono kad se dete prvi put odvoji od roditelja, pa uradi nešto neočekivano? Ali u pozitivnom smislu. Napravi zreo potez u životu, vredan svake pohvale. Nešto zbog čega roditelji, pa i samo dete, pomisle "zašto ovo nismo uradili ranije". To je uradila Cupra, pa nakon što se odvojila od Seata kao svoj prvi potpuno samostalni projekat dala nam je SUV Formentor. Oh, pa kakva divota na četiri točka koja je razmrdala čitav segment, prvo je sve raspametila dizajnom, pa onim što pruža u vožnji, i na kraju korektnom cenom.

Nije slučajno da prvi samostalni model Cupre bude SUV. Svi znamo da je to danas zicer, makar kada govorimo o klasama. Ali, ovo „dete“ je ipak pametnije, a imalo je i vrlo kul roditelje koji su mu dopuštali da bude ono što želi. Brz, glasan i atraktivan.

U to sjajno vaspitanje sada je dodata zrelost, hrabrost, iskorišćen „know-how“, i sve to upakovano je u jedan nadasve dobar imidž na koji nisu imuni mladi, ali ni stariji… koji žele da ostanu mladi. To je ukratko Cupra kojoj je baš krenulo otkako se osamostalila. Isto kažu i prodajne brojke, pa je otpočetka ove godine Cupra prodala čak 28.700 vozila (od čega je 19.458 Formentora), gde je mesec maj bio rekordni sa 7.300 prodatih automobila. Poređenja radi, u Srbiji se u prošlom mesecu prodalo 2.746 putničkih automobila, ukupno.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Formentor je naziv jedne od najlepših i divljih regija na španskom ostrvu Mallorca, Foto: Cupra

Ekipa portala Nova.rs imala je priliku da u Španiji među prvima testira SUV koji ima vrlo svetlu budućnost. Cupra Formentor je, osim kupaca, zasenila i automobilske novinare širom sveta. Bila je druga po bodovima za Auto godine.

Odmah da kažemo da Formentor izgleda 10 puta bolje uživo nego na fotografijama, što nas je baš oduševilo jer nam je i samo na slikama bio privlačan. Upadljive je mat boje, ima jednan od dizajnerski najagresivnijih znakova koji krasi prednju masku, a i LED dnevna svetla napred i ona pozadi koja se pružaju celom širinom automobila svakako su učinila svoje.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Dugačak 4,5 m i sa čak 2,7 m međuosovinskog rastojanja nudi dovoljno prostora za četvoro putnika, dok je prtljažnik zapremine 450 litara (zavisno od verzije).

Agresivna sestra iz VW grupe

Nije tajna da se u grupacijama skupe komponente dele, pa je Formentor na VW platformi, koristi nemačke pogone i menjače. Međutim, dizajnerski je Cupra mračnija od svih, ima taj opaki momenat koji ostali pripadnici nemačke grupe nemaju. U kabini se primećuje veza sa Seat modelima, ali Cupra je tu poput opasnije sestre. Sve je tamnije i sa bakarnim detaljima.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Atraktivan volan, digitalna instrument tabla od 10,25 inča, sjajan 12-inčni multimedijalni sistem, dosta prostora i dosta kvalitetnih materijala, kao i precizna završna obrade ostavljaju utisak da Cupra želi da se igra gotovo u premijum segmentu.

Ume da bude i fina

Po dolasku na test vožnju u Barselonu, na raspolaganju smo imali sve verzije koje Formentor nudi. Od benzinaca, dizelaša, plug-in hibrida, pa do top izdanja VZ5 sa 400 KS koji nas je čekao na trkačkoj stazi Castelloli.

Za vožnju do staze birali smo 2.0 benzinca sa 245 KS – već poznati motor kog čitava VW grupacija koristi naširoko. Kako smo i očekivali, snažni agregat pristaje Formentoru, pa su ubrzanja zabavna, dok se DSG menjač standardno premišlja kada se vozi nižim brzinama, recimo kroz grad. Oslanjanje (napred McPherson, pozadi Multilink) je takvo da nemate utisak da vozite SUV već neki manji automobil. Tome doprinosi dobro i lako upravljanje brzog odziva, što nam je dozvolilo da kroz španske krivudave puteve izvlačimo maksimum zabave iz ovog SUV-a. Zavisno od režima, vožnja može biti fina i uglađena (comfort) ili tvrđa ali dinamičnija (sport). Jedino što može da smara, ali samo u režimu „cupra“ jeste veštački zvuk motora koji se promalja kroz kabinu.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Ukratko, Formentor se vozi kako i izgleda – dobro i zabavno. Uz pomenuti motor, u ponudi su i 1,5 benzinac (150 KS), 2.0 (190 i 310 KS), i 2.0 dizel (150 KS), ali ćemo te verzije testirati u Srbiji, kada ćemo imati više vremena i za proveru potrošnje goriva, što na kraćim testovima nije moguće. U Španiji je fokus bio na snažnijim varijantama, kao i na VZ5. Stigli smo na stazu.

Samo pritisni to Cupra dugme

Kada je Cupra objavila da će napraviti i limitiranu seriju Formentora naziva VZ5 pisali smo koliko su hrabri jer su pod haubu stavili Audijev snažni petocilindarski motor od 2,5 litara i sa gotovo 400 KS. To je danas stvarno retkost, ne samo to što Audi ne pozajmljuje lako ovaj motor, već i to što smo u maksimalnom trendu suzbijanja emocija, odnosno snage i kubikaže.

Ipak, dobili smo priliku da na vrlo zahtevnoj, 4,2 km dugačkoj trkačkoj stazi upoznamo ovu zverku. VZ5 ima dorađenu šasiju zbog veće snage, niži je za 10 mm, a DCC adaptivno oslanjanje sa čak 15 nivoa podešavanja je standard.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Spolja se od standardnih Formentora razlikuje po prednjem braniku sa crnim delovima i karbonskim spliterom, ima crne retrovizore, crne rubove oko većih 20-inčnih točkova, a pozadi su difuzor i 4 izduvne cevi u boji bakra.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Razlikuje se i unutra, gde su nas dočekala pregotivna sportska sedišta, volan sa važnim tasterom sa leve strane na kome vam se smeši znak Cupre, a označava najagresivniji režim vožnje stvoren za stazu.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Zver koja samo govori „Može“

Srećni poput dece smestili se smo za volan, pritisnuli Cupra taster i lansirali se na stazu. Zvuk! Taj zvuk „petaka“ je nešto što opčini sva čula i tera da vas pomislite da nije svemu u automobilskoj industriji kraj. Toliko je impresivan da odmah snažno zgrabite onaj volan kao da je iz Formule i menjate brzine na polugicama iza (u Cupra režimu namenjenom stazi čak ni pred blokadom „brzine“ se neće promeniti automatski, već je to zadovljstvo isključivo prepušteno vama).

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Posle prvih par krivina pod punim gasom glasno se zapitate „Je l moguće da može ovoliko?!“. Ovo je SUV, visok 1.505 mm, a na stazi se ponaša kao da je poboden u asfalt. Do 100 km/h stiže sa samo 4,2 sekunde. A, kako pređete 5.000 obrtaja on kreće da vam daje sve što ima, a ima mnogo. U crveno ulazi na 7.000 o/min.

Jedan divlji karakter tada stupa na scenu, odnosno stazu i kaže vam „vidiš da mogu“. Upravljanje je tvrdo i direktno, a pametni 4×4 pogon ima tzv. Torque Splitter (dva diferencijala pozadi za još precizniju raspodelu snage na točkove, ne samo napred/nazad, već i posebno na zadnji levi i desni). I sve vam to kaže da ne brinete o stabilnosti.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Ogromne šestoklipne kočnice toliko dobro rade svoje posao da smo pred svaku sledeću krivinu kočili sve kasnije jer VZ5 to može da iznese. Uz svaku promenu brzine naniže, za koju smo želeli da se odvija za nijansu brže, bili smo počašćeni fantastičnom pucnjavom iz auspuha.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Motor reaguje bez zadrške i, sa gasom u patosu, na izlasku iz svake krivine VZ5 lansira napred linearno, ali jako. Audijev „petak“ je ovde nešto najbolje, a Cupra je sjajno podesila sve drugo da isprati ovu kultnu nemačku zverku.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Može još: VZ5 ima i Drift režim

Za najbolji osećaj zabave i snage VZ5 nudi režim Drift kada su svi elektronski sistemi koji bi vas sputavali, poput ESP-a, isključeni i kada se pod punim gasom gotovo sva snaga šalje na zadnju osovinu za što bolje proklizavanje. Upravljanje tada postaje mekše za što lakše manevrisanje.

Ko ume da dobro da „volaniše“ i ne plaši se da sve vreme drži pun gas sa minimalnim popuštanjem, uživaće u zabavi koju može da pruži jedan SUV plešući po poligonu za drift. Čini se da se sve može sa VZ5. Osim da se kupi lako, jer će biti izrađen u samo 7.000 primeraka za koje će najverovatnije vrlo brzo da se razgrabe. Srećom, tu su druge snažne verzije Formentora od 245 i 310 KS, sa motorima zapremine manje od 2,5 litara, što u Srbiji puno znači zbog cene registracije.

Zaključak

Seati su se oduvek dobro vozili i na glasu su među sportski nastrojenim vozačima, ali – Cupre se voze bolje. I ko bira ovaj brend to negde o njemu govori da se razume u automobile malo više od većine kupaca. Formentor je SUV sportskog duha poput Alfe Romeo Stelvio, mada, Španci su „čačnuli“ i premijum modele za kojima Formentor ne zaostaje po kvalitetu izrade, a nudi se po mnogo povoljnijoj ceni od, recimo, BMW-a X4, Audija Q3 Sportback i drugih. U Srbiji početna cena sa osnovni model sa 1,5 TSI od 150 KS iznosi 30.641 evro.

Test, Formentor, Španija, SUV, auto, automobil
Foto: Cupra

Sviđa nam se:

Dizajn spolja i unutra

Ponuda prostora

Performanse

Ne sviđa nam se:

Premišljanje DSG menjača u nižim brzinama

Veštački zvuk motora u standardnim verzijama

Preglednost pozadi

 

Tehnički podaci: Cupra Formentor VZ5

Motor: 5 cilindara, 2.5 TSI, benzin

Zapremina: 2.480 cm3

Snaga: 390 KS pri 5.700 i 7.000 o/min

Obrtni moment: 480 Nm pri 2.500-5.700 o/min

Pogon: Na sva četiri točka

Menjač: 7-stepeni DSG (dvostruko kvačilo)

Ubrzanje do 100 km/h: 4,2 s

Najveća brzina: 250 km/h

Dimenzije (d/š/v): 4.468 / 1.852 / 1.505 mm

Međ.rastojanje: 2.681 mm

Trag točkova napred/pozadi: 1.587 / 1.561

Prečnik zaokreta: 11,4 m

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar