Automobil BMW Serija 7, E38
Foto:BMW

Što više stare, sve su privlačniji. Nema mnogo automobila za koje to možemo da kažemo. Ali, uz te malobrojne, poput Mercedes-Benza W124 500 E, BMW-a E30 i sličnih, tu se gura i neodoljiva "sedmica" iz Minhena koja takođe izuzetno lepo stari. Izgleda da je E38 dostigao nivo savršenstva, s obzirom na to da ni jedan naslednik nije hvaljen kao ovaj model i dan danas. Za njega se sa sigurnošču može reći da pripada grupi onih "kakvi se više ne prave" i da je predodređen da postane pravi klasik.

Predstavljena 1994. godine, treća generacija BMW-a serije 7 (E38), proslavila se nakon pojave u filmu o britanskom tajnom agentu James Bondu „Sutra ne umire nikad“. Mnogi je nazivaju najelegantnijom limuzinom izašlom iz bavarske fabrike, ako ne i uopšte.

Automobil BMW Serija 7, E38
Foto:BMW

Dobri primerci se još uvek mogu pronaći za koliko-toliko pristupačnu cenu, ali pitanje je koliko će dugo situacija biti takva, piše Auto Klub.

U odnosu na prethodnu seriju 7 (E32), na prvi pogled mogu se primetiti samo suptilne promene u dizajnu, iako su razlike bile mnogo temeljnije. Međutim, program zamene počeo je mnogo pre 1994. godine, još 1988, s obzirom na to da u automobilskoj industriji nije bilo predaha.

Automobil BMW Serija 7, E38
Foto:BMW

Naime, Mercedes je već razvijao S-Klasu W140, dok je Audi svojim V8 motorom u A8-ici napravio najveći korak u svet velikih limuzina visoke klase. Još uvek pod vođstvom Clausa Luthea, koji je dizajnirao i prethodnu generaciju, sa E38 je došlo vreme za suptilnost – da se sve promeni, ali da se to ne vidi baš mnogo. E38 je postao vizuelno tanji, ali i lakši i aerodinamičniji, uprkos identičnim merama s prethodnikom.

Automobil BMW Serija 7, E38 Automobil BMW Serija 7, E38
Automobil BMW Serija 7, E38 Automobil BMW Serija 7, E38

Tek posle predstavljanja 1994. godine, E38 je dobio motore koje je prethodni E32 testirao: 3.0 V8 s 218 KS koji je predstavljao osnovni i 4.0-litarski V8 s 286 KS koji se nalazio na vrhu ponude.

Godine 1995. asortiman je proširen uvođenjem 2.8-litarskog rednog šestocilindraša sa 193 KS, stigao je i 5.0 V12 s 326 KS i po prvi put, E38 je u ponudi imao dizelaša, rednog šestaka zapremine 2.5 litara sa 143 KS. Godinu dana kasnije 4.0 motor je povećan na 4.4 litre, s jednakom izlaznom snagom, a u ponudu je došao i 3.5-litarski V8 od 235 KS. Poznati trolitarski dizel R6 koji je razvijao 193 KS, predstavljen je 1998. godine. Treba spomenuti i tjuning kuće koje su predstavile verzije E38 sa visokim performansama, poput Alpine.

Automobil BMW Serija 7, E38
Foto:BMW

Međutim, zbog velike konkurencije u to vreme, kupce niste mogli da razmazite samo širokim nizom opcija ispod haube, zato je E38 postao BMW-ov tehnološki poligon. U to vreme, u kabini BMW-a mogli ste da pronađete neke od najvećih tehnoloških inovacija u automobilu, poput AGS menjača (‘Steptronic’), GPS-a, televizije i telefona, adaptivnog oslanjanja (EDC), ‘Servotronic’ servo upravljača, a lista je išla u nedogled.

Automobil BMW Serija 7, E38 Automobil BMW Serija 7, E38
Automobil BMW Serija 7, E38 Automobil BMW Serija 7, E38

Vrlo brzo je postao jedna od najpoželjnijih velikih limuzina. Redizajn 1998. godine malo je podmladio E38, koji je svoju karijeru nastavio sve do 2001. godine, nakon čega ga je zamenio novi E65, kog je dizajnirao Chris Bangle.

Izgleda da je E38 dostigao nivo savršenstva, s obzirom na to da ni jedan naslednik nije hvaljen kao on. Između 1994. i 2001. godine, prodato je 340.242 primerka. Dizajn je odlično promišljen, lep i suptilan, i kako stari sve je privlačniji, pa se i danas za njim mnogi poznavaoci okreću.

Automobil BMW Serija 7, E38
Foto:BMW

Odiše šarmom i harizmom, a ne arogancijom, za razliku od mnogih automobila u ovoj klasi. Možda je najveća prednost način na koji se ponaša na putu. S jedne strane uzbudljiv, sa druge, kad vam se ne žuri, postaje tiho, udobno i umirujuće mesto. Jednostavno rečeno: nudi sve što jedna premijum sportska limuzina mora da ima.

Automobil BMW Serija 7, E38
Foto:BMW

Pročitajte još:

Danas je još uvek relativno pristupačan, a kao i njegov manji brat E39, koji je takođe veliki uspeh za bavarski propeler, a predstavlja odličnu opciju za one koji žele da uživaju u snažnim motorima, luksuznoj opremi i bezvremenskom dizajnu.

Solidni primerci kreću se od oko 4.500 evra pa naviše. Međutim, sa sigurnošću se može reći da je proces ulaska u „dvoranu klasika“ za ovaj model već započeo, zato je za očekivati rast vrednosti u narednim godinama. Neki dobri primerci već sada su dostigli cenu novih.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram